Menu Sluiten

Mercedes-AMG GT R

AMG GT R Van ’s werelds meest veeleisende racecircuit naar de weg: zo leidt Mercedes-AMG de nieuwe AMG GT R in. De nieuwste uitvoering van de sportwagen beschikt over de bekende twin-turbo V8 motor, nu met 585 pk. Natuurlijk zijn de ophanging, aerodynamica en andere delen geoptimaliseerd voor de meest sportieve GT tot nu toe.

Hij is al vanuit de verte herkenbaar dankzij de AMG green hell magno” lak, die uiteraard doet denken aan de Groene Hel, de Nürburgring.

Motor

De GT R is mede ontwikkeld dankzij race-ervaring in de AMG GT3 en de Duitse Touring Car Masters. De door AMG ontwikkelde 4.0 liter twin-turbo motor levert in de AMG GT R  430 kW ofwel 585 pk. Dat is 75 pk meer dan in de GT S. Het maximum koppel van 700 Nm is beschikbaar tussen  1900 en 5500 tpm. Het vermogen en koppel zijn mede zo hoog dankzij een hogere turbodruk, van 1,2 bar in de GT S naar 1,35 bar. Daarnaast zijn de uitlaatpoorten geoptimaliseerd en is de compressie aangepast. Het vliegwiel is nu 0,7 kilo lichter en de motor is opgehangen in dynamische motorsteunen.

De zeventraps transmissie met dubbele koppeling is grondig herzien door de AMG ontwikkelaars. De eerste versnellingheeft een langere verhouding, terwijl de zevende versnelling en de eindoverbrenging kortere verhoudingen hebben om een actiever gedrag op de bewegingen van het gaspedaal mogelijk te maken. De RACE START-functie is nu nog indrukwekkender dankzij een toegenomen starttoerental en gevoeliger wielslipregeling. Bovendien is de transmissiekoeling aangepast aan racetempo.

Dit alles leidt tot een acceleratie van 0-100 km in 3,6 seconden en een topsnelheid van 318 km/u.

Aerodynamica

AMG GT RDe brede front splitter vergroot het gewicht op de vooras. Extra luchtgordijnen aan de voorkant brengen de luchtstroom meer in rust en verbeteren de Cw waarde van de AMG GT R. Bredere voor- en achtervleugels gebruiken een grotere spoorbreedte voor optimale grip en nog hogere bochtsnelheden.

De onderzijde van de auto gebruikt volledig nieuwe actieve aerodynamica. Vanaf 80 km/u in RACE modus komt een carbon component automatisch naar beneden. Hierdoor wordt de luchtstroom sterk gewijzigd. Het resultaat noemen de ingenieurs het Venturi effect. Het zuigt de auto als het ware vast aan de weg.

Een ander technisch hoogstandje is het actieve luchtmanagement systeem. Achter de grille zitten verticale louvres. Deze worden elektronisch gecontroleerd en kunnen zo worden geopend of gesloten door een motortje. De louvres zijn normaal gesloten en zijn dat ook op hoge snelheid, om de weerstand zo laag mogelijk te houden. Ze kunnen onder bepaalde omstandigheden binnen een seconde geopend worden wanneer dat nodig is voor de koeling.

Aan de achterkant valt natuurlijk de grote vast bevestigde vleugel op. Deze verhoogt de neerwaartse druk op de achteras. De exacte hoek van het blad kan handmatig worden aangepast – net als bij racewagens. Wat minder opvalt zijn de verbredingen van 57 mm, waardoor grotere 20 inch wielen met meer spoorbreedte gemonteerd kunnen worden. De achterbumper heeft grote ventilatieopeningen en een kleine luchtuitlaat is opgenomen tussen de achterlichten.

Het resultaat van alle aerodynamische maatregelen is een neerwaartse druk die 155 kg hoger is dan bij de normale AMG GT. Maar ondanks de extra breedte, dikkere banden, grotere achtervleugel en verhoogde downforce heeft de AMG GT R een lagere luchtweerstandscoëfficiënt dan de AMG GT.

Achterwielbesturing

AMG GT REen nieuwe actieve achterwielbesturing wordt voor het eerste op een AMG model gebruikt. Het hart van het systeem wordt gevormd door twee elektromotoren die de hoek van de achterwielen met 1,5 graden kunnen veranderen.

Tot 100 km/u draaien de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen. Hierdoor is de AMG GT R wendbaarder bij het insturen. Maar zodra de snelheid van hoger wordt draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. Dit leidt tot een virtuele verlenging van de wielbasis en dus een verbetering van de stabiliteit. Het resultaat is altijd een enorme grip op de achteras.

Het ESP systeem heeft de standen ESP ON, ESP SPORT Handling Mode en ESP OFF en werkt samen met het limited-slip differentieel. De instellingen voor het ESP OFF programma komen rechtstreeks van de AMG GT3 racewagen.

Interieur

AMG GT R interieurBinnenin zien we zeer lichte, handmatig verstelbare AMG kuipstoelen. Ze zijn bekleed met nappaleer en DINAMICA microvezel. Als optie zonder meerprijs zijn de wellicht wat comfortabelere AMG Performance stoelen leverbaar. De gele veiligheidsgordels zijn optioneel.

In het standaard AMG Interior Night pakket zijn de shift paddles, stuurwielrand, dorpels en achterste dwarsbalk afgewerkt in hoogglans zwart.

De Mercedes-AMG GT R beleefde zijn wereldpremière op 24 juni 2016 en wordt niet eerder dan in maart 2017 op de weg verwacht.