Menu Sluiten

Mercedes-AMG GT 43 Coupé

Mercedes-AMG breidt het portfolio van de nieuwe AMG GT Coupé uit met de AMG GT 43. De combinatie van een relatief lichte viercilindermotor op de vooras en achterwielaandrijving maakt van het nieuwe model een wendbare bochtenkunstenaar met een uiterst dynamisch weggedrag en veel rijplezier.

De 2,0 liter viercilinder AMG-turbomotor in de AMG GT 43 levert zijn maximumvermogen van 310 kW (422 pk) bij 6.750 t/min. Het maximumkoppel van 500 Nm is beschikbaar tussen 3.250 en 5.000 t/min. Afhankelijk van de situatie garandeert het systeem ook een kortstondige extra boost van 10 kW (14 pk) via de riemaangedreven startdynamo (RSG).

In de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie (MCT = Multi-Clutch Transmission) vervangt een natte startkoppeling de koppelomvormer. De nauwkeurig gecoördineerde software zorgt voor korte schakeltijden en snel meervoudig terugschakelen. Daarnaast zorgt de tussengasfunctie in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ voor een bijzonder emotionele schakelervaring. Ook is er de RACE START-functie, die een optimale acceleratie vanuit stilstand garandeert.

Actieve aerodynamica en onderstel

Het actieve luchtregelsysteem AIRPANEL is een technisch hoogstandje dat de aerodynamica verbetert. Hetzelfde geldt voor een ander actief onderdeel van de aerodynamica: de uitschuifbare achterspoiler, die naadloos in het silhouet van het voertuig is geïntegreerd.

Standaard is de AMG GT 43 uitgerust met een staalgeveerd AMG-onderstel met high-performance aluminium schokdempers en lichtgewicht schroefveren. Een bijzonder kenmerk is de multilink vooras met vijf draagarmen die volledig in de velg zijn geplaatst. Dit verbetert de kinematica aanzienlijk. Een constructie met vijf draagarmen geleidt ook de wielen op de achteras.

De adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL van de nieuwste generatie is als optie leverbaar voor de AMG GT 43. De onderstelregeleenheid maakt gebruik van data-analyse – onder andere met behulp van de informatie van acceleratie- en wielsensoren – om de dempingskracht voor elk wiel in enkele milliseconden aan te passen aan de rijsituatie.

AMG-composietremsysteem

Het high-performance AMG-composietremsysteem staat garant voor uitstekende vertragingswaarden en nauwkeurige doseerbaarheid. Op de vooras zijn inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven in de maat 390 x 36 mm met vaste remklauwen met zes zuigers gemonteerd, de achteras is voorzien van remschijven in de maat 360 x 26 mm met zwevende remklauwen met één zuiger. De composietremschijven zijn bijzonder licht: de rijdynamiek en het stuurgedrag profiteren van het lagere onafgeveerde gewicht.

Optionele achterasbesturing

Optioneel kan de AMG GT 43 worden uitgerust met actieve achterasbesturing. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in tegengestelde richting (tot 100 km/h) of in dezelfde richting (boven 100 km/h) als de voorwielen. Het systeem maakt dus zowel een wendbaar als een stabiel rijgedrag mogelijk. Stuurcommando’s worden sneller overgebracht op de vooras, waardoor het voertuig gemakkelijker op de limiet kan worden bestuurd met minder stuurinspanning.

Zes rijprogramma’s

De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport +’ en ‘Individual’ plus het rijprogramma ‘RACE’ dat deel uitmaakt van het als optie leverbare AMG DYNAMIC PLUS-pakket maken een breed scala aan rijeigenschappen mogelijk, van comfortabel tot dynamisch. De rijprogramma’s bieden een specifieke rijervaring, nauwgezet afgestemd op uiteenlopende rijomstandigheden. Als onderdeel van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s beschikken de GT-modellen ook over AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling breidt de stabiliserende functies van het ESP® uit met subtiele ingrepen in de stuurkarakteristiek en met aanvullende ESP®-functies. Bij dynamisch bochtenwerk creëert een korte remingreep op het binnenste achterwiel bijvoorbeeld een gedefinieerd giermoment rond de verticale as, waardoor het insturen direct en nauwkeurig aanvoelt.

AMG DYNAMIC PLUS

Het AMG DYNAMIC PLUS-pakket is als meeruitvoering verkrijgbaar voor de AMG GT 43 en bundelt tal van high-performance componenten:

  • De dynamische AMG-motorsteunen verbinden de motor, afhankelijk van de rijsituatie, stijver of flexibeler met de carrosserie. In elke rijsituatie resulteert dit in een optimale balans tussen rijdynamiek en comfort.
  • Het elektronisch aangestuurde AMG-sperdifferentieel op de achteras verdeelt het benodigde vermogen nog sneller en nauwkeuriger over de wielen tijdens dynamisch bochtenwerk en snel accelereren en garandeert zo een maximale tractie.
  • Het rijprogramma ‘RACE’ levert met een druk op de knop circuitprestaties met een nog spontanere motorrespons en een directere gaspedaalkarakteristiek. Dit extra rijprogramma kan worden geselecteerd via de AMG-stuurwieltoetsen.
  • Het actieve aerodynamica-element, dat is weggewerkt in de voertuigbodem vóór de motor, draagt bij aan een sportiever rijgedrag.
  • De gele AMG-remklauwen onderstrepen optisch het hogere rijdynamische potentieel.
  • De vaste achterspoiler is als optie leverbaar. Deze is gemonteerd op de achterklep en zorgt voor nog meer neerwaartse druk op de achteras.

Puristisch model

Het exterieurdesign van de AMG GT 43 verschilt in veel details van dat van de overige AMG-familieleden. Bijzonder opvallend is de nieuwe voorskirt met grote luchtinlaten over de gehele voertuigbreedte. De smallere voor- en achterspatschermen en de kleinere spoorbreedte benadrukken het elegante karakter. Daar komt nog een nieuw sierdeel voor de voorspatschermen bij. De eveneens gewijzigde achterskirt en de ronde in plaats van trapeziumvormige dubbele uitlaatsierstukken links en rechts bepalen de aanblik aan de achterzijde.

Kenmerkend voor de AMG GT-carrosserievorm zijn de lange wielbasis, korte overhangen, lange motorkap, het ver naar achteren geplaatst passagierscompartiment met steile voorruit alsmede de krachtige achterzijde. Dit resulteert in typische GT-proporties die de coupé zijn krachtige, dynamische uitstraling geven, samen met de wielen die optisch strak aansluiten op de carrosserie. De AMG GT 43 staat standaard op 19” lichtmetalen velgen. Andere varianten met een diameter van 19 of 20” zijn als optie leverbaar. Er zijn ook 21” gesmede velgen leverbaar.

De grote EASY PACK-achterklep inclusief HANDSFREE ACCESS-functie vergemakkelijkt het in- en uitladen. Het optionele aanbod van 2+2 zitplaatsen vergroot de geschiktheid voor dagelijks gebruik en biedt zeer veel ruimte voor de passagiers en hun bagage. Indien nodig kan de bagageruimte aanzienlijk worden uitgebreid met behulp van de neerklapbare achterbankleuning.

AMG GT-uitrustingsprogramma

Met zijn uitgebreide standaarduitrusting en vele optionele uitrustingen biedt de AMG GT 43 een breed scala aan individualiseringsmogelijkheden voor uiteenlopende klantwensen, van sportief en dynamisch tot elegant. Er is keuze uit drie exterieurpakketten om de look verder aan te scherpen in de richting van elegantie of dynamiek:

  • Het AMG-chroompakket exterieur bevat elegante accenten in hoogglanzend chroom op de voorskirt, de voorspatschermen en in de dorpelverbreders.
  • Het AMG-nightpakket bevat geselecteerde exterieurelementen in hoogglanzend zwart, zoals de frontsplitter, sierlijst in de dorpelverbreders, buitenspiegels en sierlijst van de ruitframes. Het pakket omvat ook ronde, dubbele uitlaatsierstukken in zwartchroom en warmtewerend, donkergetint glas voor de achterzijruiten. Afhankelijk van de gekozen lakkleur resulteert dit in opvallende contrasten of vloeiende overgangen.
  • Het AMG-nightpakket II bevat ook extra elementen in zwartchroom, waaronder de spijlen in de grille, de typeaanduiding en de Mercedes-ster aan de achterzijde.

Interieur met ‘hyperanaloge’ cockpit

Het interieur van de Mercedes-AMG GT 43 biedt een spannende combinatie van analoge geometrie en digitale wereld. De designers noemen dit ‘hyperanaloog’. Dit wordt geïllustreerd door het volledig digitale combi-instrument, dat is geïntegreerd in een driedimensionaal vizier. Het uiterlijk kan worden gepersonaliseerd met individueel selecteerbare hoofdaanzichten. Ondanks de symmetrie kenmerkt het cockpitdesign zich door een duidelijke focus op de bestuurder.

De middenconsole loopt over in de onderkant van het dashboard. Het functionele en visuele middelpunt wordt gevormd door het 11,9” multimediatouchscreen. Het staande formaat biedt vooral voor de navigatie duidelijke voordelen en ook meer ergonomische vrijheid. Het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem is intuïtief te bedienen en in staat om te leren. Het biedt uitgebreide AMG-specifieke content in vijf weergavestijlen. Exclusieve menu-items zoals ‘AMG Performance’ of ‘AMG TRACK PACE’ onderstrepen het sportieve karakter.

De AMG GT 43 biedt keuze uit verschillende elektrisch en handmatig verstelbare AMG-sportstoelen in nappaleder. Hetzelfde geldt voor de optionele AMG Performance-stoelen met hun sculpturale design, geïntegreerde hoofdsteunen en verbeterde zijdelingse ondersteuning. De optioneel leverbare bekleding uit het MANUFAKTUR individualiseringsprogramma zorgt voor een bijzonder exclusieve touch. Er is keuze uit drie kleuren. Het MANUFAKTUR interieurpakket is leverbaar in zeven kleurencombinaties.

Naast de standaard sierdelen in hoogglanzend zwart zijn ze ook leverbaar in aluminium of carbon en in MANUFAKTUR zwartchroom. Daarnaast zijn de beide sierdelen openporig berkenhout grijs en openporig essenhout in yachtlook bruin met aluminium strips leverbaar. Het AMG Performance-stuurwiel met optionele stuurwielverwarming is leverbaar in nappaleder, nappaleder/microvezel MICROCUT en carbondesign/microvezel MICROCUT.