Menu Sluiten

Nieuwe Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Coupé en Cabriolet

De nieuwe E 53 4MATIC+ Coupé en Cabriolet beschikken nu over de karakteristieke AMG-grille met verticale lamellen. Het interieur is eveneens verbeterd en toont nog meer verwantschap met de overige AMG-modellen. Grote displays, het nieuwe AMG Performance-stuurwiel en het MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en displays zorgen voor de typische Performance Luxury-ambiance.

E 53 coupé AMG Vriendenclub website

De geëlektrificeerde 3,0 liter motor met turbo levert een vermogen van 320 kW (435 pk) en produceert een maximumkoppel van 520 Nm. De EQ Boost startdynamo levert kortstondig 16 kW vermogen plus 250 Nm extra koppel en voorziet ook het 48V-boordsysteem van stroom. Andere highlights van de nieuwe modellen zijn de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+.

Nieuw AMG Performance-stuurwiel

Met een vernieuwd design en naadloos geïntegreerde bedieningspanelen brengt het nieuwe AMG Performance-stuurwiel een nog nauwer contact tussen mens en machine tot stand. De drie afgeronde dubbele spaken combineren stabiliteit met een laag gewicht, terwijl het aan de onderzijde afgevlakte stuurwiel een kenmerkend element uit de autosport is. Het stuurwiel kan naar keuze worden bekleed met leder, microvezel DINAMICA of een combinatie hiervan – optioneel met verwarmd stuurwiel. In de stuurkrans zit bovendien een sensormat. Als deze detecteert dat de bestuurder zijn handen enige tijd niet op het stuurwiel heeft, volgt een waarschuwing. Als de bestuurder daar niet op reageert, dan wordt uiteindelijk de noodstopassistent geactiveerd.

E 53 coupé AMG Vriendenclub website

Via de gegalvaniseerde schakelpaddles links en rechts achter het stuurwiel kan de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie handmatig worden bediend. De stuurschakelpaddles zijn iets groter geworden en zitten iets lager.

Zescilinder lijnmotor

De 3,0 liter zescilinder lijnmotor kenmerkt zich door topprestaties en een intelligente elektrificatie. De EQ Boost startdynamo combineert een startmotor en een dynamo. De krachtige elektromotor is tussen de motor en de transmissie gepositioneerd. Het is het belangrijke aspect van het 48V-boordsysteem en wordt niet alleen gebruikt voor het opwekken van energie, maar neemt ook hybride functies op zich, zoals een boost van 16 kW vermogen en 250 Nm koppel, recuperatie van de remenergie, verschuiving van het belastingspunt, een ‘zeil’-functie en het nagenoeg ongemerkt herstarten van de motor met het ECO start-stopsysteem.

In combinatie met de intelligente oplading door middel van een extra elektrische compressor en een uitlaatgasturbo, heeft deze technologie de taak om de typische AMG-performance en -rijdynamiek te verbeteren en tegelijkertijd het brandstofverbruik en de emissies te reduceren. De EQ Boost startdynamo biedt ondersteuning bij het wegrijden vanuit stilstand, terwijl de extra elektrische compressor zonder vertraging laaddruk opbouwt voor een hoog acceleratiekoppel totdat de uitlaatgasturbo gaat assisteren. Dit resulteert in een extreem spontane respons van de 3,0 liter motor, waarbij het zogeheten turbogat ontbreekt.

Als voor het AMG Driver’s Package wordt gekozen, wordt de elektronisch begrensde topsnelheid verhoogd naar 270 km/h (standaard: 250 km/h).

AMG Performance 4MATIC+

De volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ combineert een optimale tractie voor sportief rijplezier en een hoog veiligheidsniveau onder alle omstandigheden: op droog asfalt, in de regen of in sneeuw. De wisseling van achterwiel- naar vierwielaandrijving en vice versa verloopt geheel traploos, doordat de intelligente regeling is geïntegreerd in de algehele architectuur van het voertuigsysteem.

E 53 coupé AMG Vriendenclub website

AMG DYNAMIC PLUS-pakket

Voor een nog intensere rijervaring bundelt het AMG DYNAMIC PLUS-pakket zowel technologische als optische uitrustingsdetails die tot nu toe waren voorbehouden aan de achtcilindermodellen. Tot de highlights behoort het RACE-rijprogramma met driftmodus. Met de toetsen op het AMG Performance-stuurwiel in microvezel DINAMICA kan nog sneller van rijprogramma worden gewisseld, of kunnen de instellingen van de rijdynamische systemen worden aangepast. Rode remklauwen met opschrift ‘AMG’ voor en achter benadrukken optisch het sportieve karakter.