Menu Sluiten

Update Mercedes-AMG E 63 4MATIC+

In de nieuwste generatie E-klasse wordt de sportieve dynamiek van de Performance-modellen uit Affalterbach gecombineerd met aanzienlijk meer comfort en aangevuld met een uitgebreide designupdate. Zie de specifieke AMG-grille met twaalf verticale lamellen en de smallere MULTIBEAM LED-koplampen, de karakteristieke, nog bredere wielkasten en de afgeronde motorkap met powerdomes.

E 63 S 2020 Nieuws van de AMG Vriendenclub website

Het nieuwe uiterlijk van de E 63 4MATIC+-modellen, dat direct in het oog springt, is grotendeels te wijten aan technische redenen. Om een optimale luchttoevoer richting de 4,0 liter V8-biturbomotor met laadluchtkoeling te garanderen, zijn de buitenste luchtinlaten niet alleen bijzonder groot, ze leiden de lucht met behulp van twee dwarslamellen ook gericht naar de plaats waar deze nodig is.

Aerodynamisch geoptimaliseerde velgen

De nieuwe 19 inch tienspaaks lichtmetalen velgen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd en naar keuze uitgevoerd in matzwart, hoogglanzend zwart of hoogglanzend tantalgrijs. Het S-model is standaard uitgevoerd met nieuwe 20 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd en voorzien van een bredere aerodynamische velgrand, naar keuze in matzwart of hoogglanzend tantalgrijs. Als nieuwe lakkleuren zijn grafietgrijs metallic, hightechzilver metallic en ook briljantblauw magno leverbaar. Deze laatste lak was tot nu toe voorbehouden aan de AMG GT-familie en is als specifieke AMG-kleur in de E-Klasse-familie uitsluitend leverbaar voor de 63-modellen.

Met het optionele AMG-nightpakket kunnen nog meer individuele accenten worden toegevoegd. De buitenspiegels, ruitframes, inzetstukken in de langsprofielen en sierelementen in de voor- en achterskirt zijn in dit geval in hoogglanzend zwart uitgevoerd. Tot het pakket behoren tevens uitlaatsierstukken in zwart chroom. De AMG-grille is ook leverbaar in een donkere uitvoering. Het AMG-carbonpakket exterieur I is exclusief leverbaar voor de 63-modellen en bestaat uit een frontsplitter, inzetstuk in het langsprofiel en sierelement in de achterskirt in carbon. Het AMG-carbonpakket exterieur II voegt individuele highlights toe met buitenspiegels en een spoilerrand op het kofferdeksel (Limousine) in carbon.

Hoogwaardig interieur

Het interieur combineert een prettige ambiance en hoogwaardige materialen met de karakteristieke AMG Performance. De AMG-stoelen zijn bekleed met nappaleder, combineren een veilige zijdelingse ondersteuning met hoog langeafstandscomfort en zijn voorzien van AMG-specifieke stoelbekleding met een ‘AMG’-embleem in de rugleuning van de voorstoelen. Andere ledervarianten zijn optioneel leverbaar. AMG Performance-stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een nog betere zijdelingse ondersteuning zijn eveneens optioneel leverbaar. De designers hebben het interieur van het S-model verder verfijnd, inclusief nappalederen bekleding voor het dashboard en veiligheidsgordels in kristalgrijs. Nappaleder in zwart/titaangrijs pearl met gele contrastsiernaden is als nieuwe AMG-specifieke bekleding in het programma opgenomen. Individueel instelbare sfeerverlichting is eveneens standaard.

Een andere highlight is het MBUX infotainmentsysteem met touchscreen en touchpad, de intelligente spraakbediening en AMG-specifieke displays en instellingen. Optisch vormen de beide displays van het combi-instrument en het multimediadisplay een eenheid achter één doorlopende glazen afdekking en vormen zo de widescreen cockpit. In het basismodel hebben de displays een diameter van 10,25 inch, bij het S-model zijn standaard 12,25 inch displays aan boord. Er kan worden gekozen uit drie AMG-weergavestijlen: ‘Modern Classic, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Zeer markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en horizontale displays die links en rechts van de toerenteller in perspectief worden gepresenteerd daarmee en een ruimtelijke dieptewerking creëren. Met behulp van het AMG-menu kan de bestuurder verschillende AMG-aanduidingen opvragen, zoals motorgegevens, schakelaanduiding, warm-up, set-up, G-force meter en RACETIMER. Ook het touchscreen-multimediadisplay benadrukt met individuele AMG-aanduidingen, zoals de visualisatie van de rijprogramma’s of telemetriegegevens, de dynamische configuratie.

Nieuw AMG Performance-stuurwiel

Met een onderscheidend tweespaaksdesign en naadloos geïntegreerde toetsen zorgt het nieuwe AMG Performance-stuurwiel voor een nog nauwere band tussen mens en machine. De drie afgeronde dubbele spaken combineren stabiliteit met lichtheid en de stuurwielrand heeft een kenmerkend autosportdesign. Bij de bekleding kan worden gekozen uit leder, microvezel DINAMICA of een combinatie van leder en microvezel DINAMICA – optioneel met verwarmd stuurwiel. In de stuurkrans zit bovendien een sensormat. Als deze detecteert dat de bestuurder zijn handen enige tijd niet op het stuurwiel heeft, volgt een waarschuwing. Als de bestuurder daar niet op reageert, dan wordt uiteindelijk de noodstopassistent geactiveerd.

De AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie kan met de hand worden bediend via de aluminium schakelpaddles links en rechts achter het stuurwiel. Voor nog nauwkeurigere schakelcommando’s zijn de paddles nu iets groter en ook lager geplaatst.

De middenconsole bevat een AMG-specifieke bedieningsunit met extra schakelaars voor het instellen van de rijprogramma’s, de volumeregeling, het drietraps ESP®, de handmatige transmissiemodus, het adaptief dempingssysteem, de optionele AMG Performance-uitlaat, het ECO start-stopsysteem en de achteruitrijcamera. Naast de AMG-sportpedalen van geborsteld rvs met rubbernoppen accentueren dorpelverbreders en zwarte vloermatten met opschrift ‘AMG’ de sportieve look. Voor verdere individualisering van het interieur is een breed scala aan hoogwaardige sierdelen leverbaar. Sierdelen in AMG-carbon geven het interieur een bijzonder sportieve touch.

4,0 liter V8 met twinscroll-turbo

De 4,0 liter V8-AMG-biturbomotor in de E 63 S 4MATIC+ levert als vanouds 612 pk en een maximumkoppel van 850 Nm. t/min. Daarmee voltooit de Limousine de sprint van 0 tot 100 km/h in 3,4 seconden. Het E 63 4MATIC+ basismodel heeft een vermogen van 571 pk en een koppel van 750 Nm.

Om te zorgen voor een optimaal vermogen en een directe respons van de 4,0 liter V8-AMG-motor zijn de twee uitlaatgasturbo’s voorzien van twinscroll-technologie. Deze vermindert de uitlaatgastegendruk en optimaliseert de gascyclus. Dankzij de standaard cilinderuitschakeling en andere maatregelen zijn de Performance-modellen zeer efficiënt.

AMG SPEEDSHIFT MCT 9-transmissie

De AMG SPEEDSHIFT MCT 9-transmissie is speciaal afgestemd op het karakter van de Performance-modellen. De autonome software maakt extreem korte schakeltijden en snel meervoudig terugschakelen mogelijk, terwijl de dubbele koppeling voor een emotionele schakelervaring zorgt. Een natte meerplaats wegrijkoppeling vervangt de koppelomvormer. Dit bespaart gewicht en optimaliseert de reactie, vooral bij het accelereren of loslaten van het gaspedaal.

De vering koppelt zo het kenmerkende comfort van de Mercedes-Benz E-Klasse aan de hoge precisie en rijdynamiek van AMG. Dankzij een speciale veer-/demper-setup en het adaptief dempingssysteem combineert het nieuwe driekamer-luchtveringssysteem een voorbeeldige rijdynamiek met uitstekende afrol- en vibratie-eigenschappen van de banden. De stijfheid van de luchtvering kan door het in- of uitschakelen van de afzonderlijke luchtkamers over een groot bereik worden ingesteld, waardoor het comfort en de wegligging merkbaar worden verbeterd.

Het adaptief dempingssysteem kan in drie stappen worden ingesteld – ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ – voor ontspannen langeafstandscomfort of een maximale sportiviteit. De rebound- en compressieniveaus worden onafhankelijk van elkaar ingesteld en de vrij programmeerbare mappen maken een grote spreiding mogelijk tussen de minimale en maximale dempingskracht. Het verschil tussen de comfortabele en sportieve vering is verfijnd en duidelijk voelbaar.

AMG Performance 4MATIC+

Alle E 63-varianten zijn standaard voorzien van de AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving. De best mogelijke koppelverdeling wordt continu berekend. Dankzij de volledig variabele koppelverdeling is het nog steeds mogelijk om te driften. De standaard bij het S-model geïntegreerde driftmodus is hiervoor ideaal. Deze kan in het rijprogramma ‘RACE’ met de stuurschakelpaddles worden geactiveerd.

Het nieuwe AMG DYNAMIC PLUS-pakket is optioneel leverbaar voor het basismodel. Het omvat het RACE-rijprogramma met driftmodus, het high-performance composietremsysteem van het S-model met rode remklauwen en het AMG Performance-stuurwiel in microvezel DINAMICA met AMG-stuurwieltoetsen.