Menu Sluiten

Mercedes-AMG SL 43 heeft viercilinder

Na de SL 55 en SL 63 met V8-motor presenteert Mercedes-AMG nu een technisch innovatief instapmodel van het nieuw ontwikkelde roadster-icoon: de SL 43. Onder de motorkap van de open 2+2-zitter met softtop ligt een 2,0 liter vier-in-lijn benzinemotor die een primeur bevat: de wereldwijd voor het eerst in een productiemodel toegepaste elektrische uitlaatgasturbo. Deze technologie is afkomstig uit de Formule 1™.

De turbocompressor wordt bediend via het 48V-boordnet, dat ook de riemaangedreven startdynamo (RSG) voedt. Daardoor beschikt de Mercedes-AMG SL 43 over een vermogen van 280 kW (381 pk) en een maximumkoppel van 480 Nm, plus een extra kortstondige boost van 10 kW (14 pk).

Elektrische uitlaatgasturbo

De werking van de elektrische uitlaatgasturbo is gebaseerd op dezelfde technologie die ook door het Mercedes-AMG Petronas F1 Team wordt gebruikt. Een ongeveer 4 cm brede elektromotor is direct op de as van de turbocompressor geïntegreerd, tussen het turbinewiel aan de uitlaatzijde en het compressorwiel aan de inlaatzijde. Deze drijft de as van de turbocompressor rechtstreeks en elektronisch gestuurd aan, en versnelt zo het compressorwiel voordat de uitlaatgasstroom de aandrijving op conventionele wijze overneemt.

Dit verbetert de onmiddellijke respons vanaf stationair toerental en over het volledige toerentalbereik aanzienlijk. De verbrandingsmotor reageert nog spontaner op de input van het gaspedaal, terwijl de algehele rijervaring dynamischer is. Bovendien maakt de elektrificatie van de turbo een hoger koppel bij lage toerentallen mogelijk.

De tweede generatie RSG functioneert ook als een mild hybrid in het 48V-boordnet, dat naast de tijdelijke vermogensboost ook functies als ‘zeilen’ (uitrollen) en energierecuperatie mogelijk maakt voor maximale efficiëntie. Tegelijkertijd verhoogt de 48V-technologie ook het comfort, aangezien de overgangen tussen de start-stopfunctie en de ‘zeil’functie bijna onmerkbaar zijn.

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie

De viercilindermotor, genaamd M139, die in de compacte Mercedes‑AMG modellen zonder elektrische uitlaatgasturbo al geruime tijd overdwars wordt geplaatst, staat in de SL 43 in lengterichting. In het instapmodel van de SL-modelserie, die altijd is voorzien van achterwielaandrijving, wordt hij bovendien voor het eerst gecombineerd met de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie. In deze transmissie is de koppelomvormer vervangen door een natte startkoppeling. Deze vermindert het gewicht en zorgt voor extreem korte schakeltijden.

De prestaties zijn van een hoog niveau: vanuit stilstand accelereert de SL 43 desgewenst in slechts 4,9 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 275 km/h. Naast de geboden prestaties onderscheidt het nieuwe model zich ook door relatief lage verbruiks- en emissiecijfers.

2+2

De nieuwe generatie SL (R232-serie) is gebaseerd op een volledig nieuwe voertuigarchitectuur, die is ontwikkeld door Mercedes‑AMG. Het nieuwe maatconcept maakt voor het eerst sinds 1989 (Mercedes SL R129) een 2+2-stoelconfiguratie mogelijk. De achterzitplaatsen verhogen de dagelijkse praktische bruikbaarheid en bieden plaats aan personen tot een lengte van 1,50 meter (met kinderzitje tot 1,35 meter).

Actieve aerodynamica

Een technisch hoogstandje ter verbetering van de aerodynamica is het actieve luchtregelsysteem AIRPANEL. De horizontale lamellen achter de bovenste luchtinlaat worden elektronisch geregeld en kunnen met servomotoren worden geopend en gesloten. Op die manier wordt de luchtstroom naar behoefte gericht, waardoor de aerodynamische prestaties verbeteren.

De uitschuifbare achterspoiler is naadloos in het profiel van het voertuig geïntegreerd. Afhankelijk van de rijstatus verandert hij van positie. De spoiler neemt vanaf 80 km/h vijf verschillende hoekinstellingen aan om de rijstabiliteit te optimaliseren of de luchtweerstand te verminderen.

Stoffen kap

De sportievere positionering van de nieuwe SL heeft ook geleid tot de keuze voor een elektrisch bediende stoffen kap in plaats van het metalen variodak van zijn voorganger. De 21 kg gewichtsbesparing en het daaruit resulterende lagere zwaartepunt hebben een positief effect op de rijdynamiek en de handling.

Het openen en sluiten duurt maar zo’n 15 seconden en is mogelijk tot een snelheid van 60 km/h. De kap wordt bediend via het schakelpaneel in de middenconsole of via het multimediatouchscreen waarop een animatie toont hoe het proces verloopt.

Interieur met ‘hyperanaloge’ cockpit

Het interieur van de Mercedes-AMG SL 43 wordt gekenmerkt door een spannende combinatie van analoge geometrie en de digitale wereld – ‘hyperanaloog’ genaamd. De nieuwste generatie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) is intuïtief te bedienen en zelflerend.

De SL 43 is standaard uitgerust met veelvoudig elektrisch en handmatig verstelbare comfortstoelen, bekleed met een combinatie van lederlook ARTICO en stof. Stoelbekledingen in leder, nappaleder en AMG-nappaleder zijn optioneel leverbaar, net als AMG-sportstoelen en AMG Performance-stoelen met hun sculpturaal design. De als optie leverbare bekledingen MANUFAKTUR macchiatobeige/titaangrijs of MANUFAKTUR truffelbruin/zwart zorgen voor een bijzonder exclusieve touch. De AMG Performance-stoelen kunnen ook worden bekleed met een combinatie van nappaleder en microvezel DINAMICA met gele of rode siernaden.

Passend daarbij zijn de sierdelen en middenconsole niet alleen leverbaar in standaard hoogglanzend zwart maar ook in aluminium of carbon en in MANUFAKTUR zwartchroom. Het AMG Performance-stuurwiel met optionele stuurwielverwarming is leverbaar in nappaleder en nappaleder/microvezel MICROCUT.

Nieuw ontwikkeld onderstel

De SL 43 is standaard uitgerust met een nieuw ontwikkelde AMG RIDE CONTROL-onderstel met stalen vering met bijzonder krachtige aluminium schokdempers en lichtgewicht schroefveren. De nieuwste generatie van de adaptief verstelbare demping van AMG is als optie leverbaar. Met behulp van AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder de basisafstelling vooraf selecteren: met een druk op de knop verandert de rijeigenschap bijvoorbeeld van volledige dynamiek in de stand ‘Sport+’ naar rustig cruisen in de stand ‘Comfort’. Bovendien kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma’s via een eigen knop in drie trappen worden aangepast.

Optionele achterasbesturing

De Mercedes-AMG SL 43 kan als optie worden uitgerust met actieve achterasbesturing (HAL). Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in tegengestelde richting (tot 100 km/h) of in dezelfde richting (sneller dan 100 km/h) als de voorwielen. Het systeem maakt dus zowel dynamische als stabiele rijeigenschappen mogelijk. De stuuroverbrenging van de voorwielen is directer, waardoor het gemakkelijker is om het voertuig op de limiet te rijden met minder stuurkracht.

Zes rijprogramma’s

De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ en het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket ‘RACE’ maken een breed spectrum aan rijeigenschappen mogelijk, van comfortabel tot dynamisch. De verschillende rijprogramma’s zorgen voor een individuele rijbeleving, die precies is afgestemd op de verschillende rijomstandigheden. Als onderdeel van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s beschikken de SL-modellen bovendien over AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde voertuigdynamiekregeling breidt de stabiliserende functies van ESP® uit met dynamische ingrepen in de stuurkarakteristiek en in de extra functies van ESP®. In snel genomen bochten bijvoorbeeld wordt door een korte remingreep bij het binnenste achterwiel een gedefinieerd giermoment rond de verticale as gegenereerd, zodat snel en nauwkeurig kan worden ingestuurd.