Mercedes zet in op van de Formule 1 afgeleide technologie voor de nieuwe C 43 4MATIC. De motor die ook te vinden is in de SL 43 zit nu in de C-klasse: een 2,0-liter viercilinder met elektrische uitlaatgasturbolader en 408 pk. Dit garandeert een spontane respons over het gehele toerenbereik en biedt een nog dynamischere rijervaring.
De turbo wordt bediend via het 48-volt elektrische systeem, dat ook de riemaangedreven starter-generator (RSG) voedt. In de Mercedes-AMG C 43 4MATIC produceert de unit 408 pk en kan hij een extra boost krijgen van van 14 pk van de RSG. De standaard achterasbesturing, permanente vierwielaandrijving, AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie en AMG RIDE CONTROL-ophanging met Adaptive Damping System dragen bij aan de dynamische rijervaring.
AMG laat weten dat de krachtbron niet alleen volledig is ontwikkeld op de locatie van het bedrijf in Affalterbach, maar ook daar wordt vervaardigd in overeenstemming met het principe van “One Man, One Engine”.
De C 43 4MATIC Limousine accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 4,6 seconden, terwijl de C 43 Estate er met 4,7 seconden slechts ietsje langer over doet. De topsnelheid is in beide modellen elektronisch begrensd op 250 km/u. Door het optionele AMG Driver’s Package toe te voegen kan deze worden verhoogd tot 265 km/u. Het gecombineerde verbruikscijfer volgens WLTP ligt tussen 9,1-8,7 l/100 km voor de Sedan en 9,2-8,8 l/100 km voor de Estate.
Elektrische uitlaatgasturbo
Een elektromotor van ongeveer vier centimeter dun is direct geïntegreerd op de turboas, tussen het turbinewiel aan de uitlaatzijde en het compressorwiel aan de inlaatzijde. De unit is elektronisch geregeld en drijft de as van de turbocompressor rechtstreeks aan. Dit verbetert de respons aanzienlijk, direct vanaf stationair toerental en over het hele toerenbereik. Bovendien zorgt de elektrificatie van de turbo voor een hoger koppel bij lage toerentallen. Het totale koppel bedraagt 500 Nm.
De elektrische uitlaatgasturbolader wordt aangedreven door het 48-volt elektrische systeem aan boord en werkt de met snelheden tot 175.000 tpm. Mercedes NANOSLIDE-technologie, waarmee de cilindervoeringen zijn gecoat, maakte zijn debuut in de AMG V8-motor M156 en is ook te vinden in de Formule 1-motor van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1 Team.
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie
Het vermogen wordt overgebracht via de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie (MCT = Multi-Clutch Transmission), waarbij een natte startkoppeling de koppelomvormer vervangt. Dit vermindert het gewicht en optimaliseert, dankzij de lagere traagheid, de respons op de invoer van het gaspedaal. Een gasklepfunctie zorgt in de rijmodi “Sport” en “Sport+” voor een bijzonder emotioneel aantrekkelijke schakelervaring. Ook is er de RACE START-functie, die zorgt voor een optimale acceleratie vanuit stilstand. De ECO start/stop-functie wordt automatisch geactiveerd in het rijprogramma “Comfort”; de functie “Glide” kan worden geactiveerd in “Individual”.
De permanente vierwielaandrijving van de AMG Performance 4MATIC heeft een AMG-specifieke koppelverdeling tussen de voor- en achteras van 31 tot 69 procent. De naar achteren gerichte configuratie zorgt voor een verbeterde dynamische handling, inclusief een hogere zijdelingse acceleratie en verbeterde tractie bij het accelereren.
AMG DYNAMIC SELECT
De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s “Slippery”, “Comfort”, “Sport”, “Sport +” en “Individual” maken een breed scala aan voertuigkenmerken mogelijk, van comfortabel tot dynamisch. De verschillende rijmodi bieden een individuele rijervaring, precies afgestemd op verschillende rijomstandigheden. In de programma’s “Sport” en “Sport+” zijn de responsiviteit van de motor, het schakelgedrag van de transmissie en de ophanging en besturing afgestemd op wendbaarheid.
Het ESP kan in drie fasen worden aangepast. “On” is de standaardselectie die een hoge veiligheid biedt, aangepast aan het sportieve karakter van het totale voertuig. “Sport” daarentegen maakt hogere drifthoeken mogelijk, terwijl “Off” het mogelijk maakt om het systeem volledig uit te schakelen voor gebruik op afgesloten circuits.
AMG RIDE CONTROL-onderstel
De AMG RIDE CONTROL stalen veerophanging met Adaptive Damping System, die standaard is op de C 43 4MATIC, combineert uitgesproken sportieve rijdynamiek met het langeafstandscomfort dat typerend is voor het merk. Er is keuze uit drie verschillende dempingsmodi (“Comfort”, “Sport” en “Sport+”).
De nieuwe Mercedes-AMG C 43 4MATIC brengt de achterasbesturing standaard naar de bestverkochte modelserie uit Affalterbach. Hij werkt met een maximale stuurhoek van 2,5 graden. Tot 100 km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting ten opzichte van de voorwielen. Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis, wat op zijn beurt resulteert in aanzienlijk wendbaarder insturen, minder stuurinspanning en verbeterde wendbaarheid. Zo wordt de draaicirkel merkbaar verkleind bij het draaien of parkeren. Bij snelheden boven de 100 km/u (variabel afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling) draaien de achterwielen daarentegen parallel aan de voorwielen – tot een maximum van 0,7 graden. Deze virtuele verlenging van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit, leidt tot een snellere opbouw van zijdelingse kracht bij het veranderen van richting en dus tot een directere reactie van het voertuig op stuurcommando’s. De respons van de achterasbesturing is afhankelijk van het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT-aandrijfprogramma.
Remmen en uitlaat
Het AMG-sportsremsysteem met zilvergelakte remklauwen en zwarte ‘AMG’-opschrift garandeert uitstekende vertragingswaarden en optimale controle. Op de C 43 4MATIC zijn op de vooras inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven van 370 x 36 millimeter met vaste remklauwen met 4 zuigers en achteraan schijven van 320 x 24 millimeter met 1-zuiger zwevende remklauwen.
Het AMG-uitlaatsysteem met zijn sportieve motorgeluid zorgt voor de juiste akoestische achtergrond. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma varieert het geluidsniveau van evenwichtig en discreet tot emotioneel sportief. De geluidseigenschappen worden geregeld via een uitlaatgasklep, afhankelijk van het motortoerental en de belasting. Voor de inzittenden kan het luisterplezier verder worden versterkt door de toevoeging van de optie AMG Real Performance Sound. Het eigenlijke motorgeluid wordt opgepikt door een sensor in het uitlaatsysteem en in het interieur ingevoerd voor een bijzonder emotionele geluidservaring.
Binnen en buiten
Zowel binnen als buiten onderstrepen talrijke AMG-specifieke details het karakter van de C 43 4MATIC. De auto is standaard uitgerust met AMG lichtmetalen velgen en 18 inch banden, met 19 en 20 inch als optie.
Een AMG Performance stuurwiel in nappaleder heeft een afgeplat bodemgedeelte en zilverkleurige aluminium schakelpaddles. De twee ronde AMG-stuurwielknoppen maken een snelle en feilloze bediening van verschillende dynamische rijfuncties en van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s mogelijk. Het MBUX-infotainmentsysteem omvat verschillende AMG-specifieke displays en functies.