Menu Sluiten

Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC+

Een snelle ronde op het racecircuit of een weekendje naar de bergen met je sportuitrusting achterin: de nieuwe GLA 45 4MATIC+ en GLA 45 S 4MATIC+ presteren uitstekend en overtuigen door hun indrukwekkende rijdynamiek. De 2,0 liter motor is de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder turbomotor en is leverbaar in twee vermogens- en koppelvarianten.

GLA 45 AMG via AMGvriendenclub

Zelfs het basismodel met 285 kW (387 pk) is al krachtiger dan het vorige model. Het S-model met een vermogen van 310 kW (421 pk) staat garant voor een aanzienlijk hoger prestatieniveau. De actieve, volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ geeft het vermogen wiel-selectief door aan de achteras via AMG TORQUE CONTROL en vormt zo de basis voor de beste tractie onder alle rijomstandigheden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw achterasdifferentieel met twee lamellenkoppelingen – één voor elk achterwiel. De automatische transmissie met dubbele koppeling AMG SPEEDSHIFT DCT 8G verdeelt het vermogen binnen een fractie van een seconde, al naargelang de rijsituatie.

“De tweede generatie van onze zeer succesvolle compacte sportmodellen is compleet. De Mercedes-AMG GLA 45 en GLA 45 S beschikken nu ook over onze innovatieve viercilinder turbomotor, waarmee we op kop gaan in dit segment. Bovendien is de nieuwe GLA 45 niet alleen aanzienlijk dynamischer dan zijn voorganger, maar hij biedt ook meer praktisch gebruiksgemak, waardoor hij een dynamische, lifestyle-georiënteerde doelgroep aanspreekt”, aldus Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

GLA 45 AMG via AMGvriendenclub

Een innovatie die een substantiële bijdrage levert aan de unieke rijervaring is de actieve, volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+: dit systeem biedt een selectieve vermogensverdeling over de achterwielen via AMG TORQUE CONTROL. Dit betekent dat het vermogen op flexibele wijze over het linker- en rechterachterwiel wordt verdeeld, afhankelijk van de rijsituatie – wat resulteert in een optimale tractie, ongeacht de toestand van het wegdek en de route die wordt afgelegd. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw ontwikkeld achterasdifferentieel met twee lamellenkoppelingen, die selectief de vermogensafgifte aan elk achterwiel regelen.

Nieuwe viercilinder turbomotor

Met een vermogen tot 310 kW (421 pk) is de volledig nieuwe Mercedes-AMG 2,0 liter motor momenteel de krachtigste viercilinder met turbo ter wereld die in serie wordt geproduceerd. Mercedes-AMG heeft het vermogen van de vorige motor met 30 kW (40 pk) verhoogd. Ook het maximumkoppel is toegenomen, van 475 naar maar liefst 500 Nm.

De viercilindermotor levert uiterst dynamische prestaties in twee vermogensvarianten: het 310 kW (421 pk) sterke S-model en het 285 kW (387 pk) sterke basismodel. De nieuwe compacte sportmodellen accelereren van 0 tot 100 km/h in recordtijd: de GLA 45 S 4MATIC+ heeft hiervoor slechts 4,3 seconden nodig, het basismodel GLA 45 4MATIC+ 4,4 seconden. De topsnelheid van het basismodel is elektronisch begrensd op 250 km/h, terwijl het S-model af fabriek een topsnelheid van 270 km/h heeft.

GLA 45 AMG via AMGvriendenclub

Afgezien van de vermogenscijfers maakt de nieuwe motor ook indruk met zijn onmiddellijke respons. Om dat te realiseren, werd de koppelkromme zorgvuldig uitgebalanceerd (‘torque shaping’): het maximumkoppel van 500 Nm (480 Nm bij het basismodel) is beschikbaar over een toerenbereik van 5.000-5.250 t/min (4.750-5.000 t/min bij het basismodel). Met deze configuratie hebben de AMG-technici een vermogensafgifte bereikt die vergelijkbaar is met die van een zuigmotor.

De nieuwe motor wordt volledig met de hand geassembleerd. Daartoe werd in de AMG-motorenfabriek in Affalterbach een volledig nieuw ontworpen productielijn gebouwd, waar Mercedes-AMG het ‘One Man, One Engine’-principe samen met Industry 4.0-processen tot een innovatief niveau heeft getild dat de nieuwste bevindingen op het gebied van ergonomie, materiaalstromen, kwaliteitsborging, duurzaamheid en efficiëntie weerspiegelt. Als stap richting de implementatie van Industry 4.0 volgt de handmatige montage van AMG eveneens de visie van ‘smart production’. Die kenmerkt zich door een hoge mate van flexibiliteit en is transparant en zeer efficiënt. Het waarborgt en verbetert de kwaliteit van de motoren en productieprocessen met behulp van innovatieve en digitale technologieën.

Brede spreiding van de rijprogramma’s

De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket) maken een brede spreiding van de voertuigkarakteristiek mogelijk, van comfortabel tot zeer dynamisch. Daarbij worden tal van relevante parameters gewijzigd:

  • Aandrijflijn: gaspedaalkarakteristiek, schakeltijden en timingpunten in de varianten Reduced, Moderate, Sport of Dynamic.
  • AMG DYNAMICS: dynamiekverhogende functies zoals vierwielaandrijving, stuurkarakteristieken en ESP®-functies in Basic, Advanced, Pro of Master-varianten (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket).
  • Onderstel: in Comfort, Sport, Sport+.
  • Uitlaat: klank en eigenschappen van de soundfuncties Balanced of Powerful.

AMG DYNAMICS

Als nieuwe functie van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s wordt de nieuwe GLA 45 4MATIC+ geleverd met AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde dynamiekregeling breidt de stabilisatiefuncties van ESP® uit met dynamiekverhogende ingrepen in de vierwielaandrijving, stuurkarakteristieken en extra ESP®-functies. Bij een snel genomen bocht genereert een kortstondige remingreep aan het binnenste achterwiel bijvoorbeeld een gedefinieerd giermoment rond de hoogte-as, waardoor het insturen in de bocht spontaan en zeer nauwkeurig verloopt.

Het spectrum varieert van uiterst stabiel tot zeer dynamisch. Op het multimediadisplay wordt bij de keuze voor een rijprogramma het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool getoond met de bijbehorende aanvullende informatie.

  • ‘Basic’ is gekoppeld aan het rijprogramma ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval beschikken de compacte sportmodellen over een zeer stabiel rijgedrag met een hoge mate van gierdemping.
  • ‘Advanced’ wordt in het rijprogramma ‘Sport’ geactiveerd. De 45-modellen blijven neutraal gebalanceerd. De lagere gierdemping, de directe stuuroverbrenging en de verbeterde souplesse ondersteunen dynamische manoeuvres zoals het rijden op bochtige landweggetjes.
  • ‘Pro’ (afkorting van ‘Professional’) behoort tot het rijprogramma ‘Sport+’. In ‘Pro’ krijgt de bestuurder nog meer ondersteuning bij dynamische rijmanoeuvres, terwijl de souplesse en de feedback van de weg in de bochten verder worden verbeterd.
  • ‘Master’ is gekoppeld aan het rijprogramma ‘RACE’ (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket). Het ‘Master’-programma is bedoeld voor bestuurders die dynamiek en rijplezier op gesloten circuits willen ervaren. Het ‘Master’-programma biedt een voertuigbalans met licht overstuur, een directere stuuroverbrenging en een soepeler stuurgedrag. Op die manier garandeert ‘Master’ maximale souplesse en wordt het dynamische potentieel volledig benut. Om ‘Master’ te activeren, moet de bestuurder via de aparte toets in de middenconsole het ESP® omschakelen naar ESP® SPORT Handling Mode of ESP® OFF.

In het rijprogramma ‘Individual’ kan de bestuurder zelf de niveaus ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ van AMG DYNAMICS instellen. De instelling kan ook direct met de AMG-stuurwieltoetsen worden geselecteerd.

Standaard bij het S-model: AMG Performance-stuurwiel met stuurwieltoetsen

Een perfecte symbiose tussen bestuurder en auto wordt verzekerd door het multifunctionele, aan de onderzijde afgevlakte sportstuur in nappaleder met geperforeerd greepgedeelte, en afhankelijk van de bekleding, rode, gele of zwarte siernaden en een applicatie in zilverchroom. De gegalvaniseerde stuurschakelpaddles maken een nog sportievere rijstijl mogelijk door handmatige schakelacties.

GLA 45 AMG via AMGvriendenclub

Het S-model is standaard uitgerust met het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA (optioneel voor het basismodel). Met de AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij het S-model, bij het basismodel optioneel in combinatie met het Performance-stuurwiel) zijn de AMG-rijprogramma’s direct toegankelijk en kunnen andere AMG-functies direct vanaf het stuurwiel worden bediend.

Sound en klankbeleving

De AMG-uitlaat onderstreept het sportieve en toch ook voor dagelijks gebruik geschikte karakter van het nieuwe model. Afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma varieert de sound van harmonieus en discreet (in de programma’s Slippery, Comfort en Sport) tot emotioneel en sportief (in de programma’s Sport+ en RACE). De geluidskarakteristieken worden geregeld via een uitlaatklep, afhankelijk van het motortoerental en de belasting. AMG Real Performance Sound is als optie leverbaar. Met deze technologie zijn de geluidstechnici van AMG erin geslaagd om de eigenlijke motorsound met behulp van een speciaal ontwikkelde sensor op te vangen en door te sturen naar het interieur om zo een emotionele klankbeleving te kunnen bieden.