Mercedes-AMG heeft de E 53 4MATIC+ Limousine en Estate aangescherpt met een krachtiger design en meer individualiseringsmogelijkheden. Het volledig herziene front geeft de Performance E-Klasse een nog krachtiger uitstraling. De AMG-grille met zijn A-vormige contouren en de smalle led-koplampen laten het model breder lijken.
De noviteiten op een rij
- Nieuw front met AMG-grille en smalle led-koplampen.
- Voorskirt in A-wing design met vijf verticale spijlen in het midden.
- Tweedelige volledige led-achterlichten bij de Limousine en daaraan aangepast binnenwerk van de achterlichten bij de Estate.
- Gewijzigde achterskirt bij de Limousine en nieuw diffusor-inzetstuk bij de Limousine en Estate.
- Voor het eerst aerodynamisch geoptimaliseerde 19 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen
- Eveneens aerodynamisch geoptimaliseerde 20 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen.
- Groter lakaanbod, met grafietgrijs metallic, mojavezilver metallic en hightechzilver metallic.
- Infotainmentsysteem MBUX met AMG-specifieke functies en weergaves voor combi-instrument en mediadisplay (touchscreen), intuïtieve spraakbediening en optionele gebarenbediening.
- Nieuw AMG Performance-stuurwiel met drie afgeronde dubbele spaken, geïntegreerde bedieningspanelen en twee ronde AMG-stuurwieltoetsen.
- Bekleding nappaleder in zilvergrijs/pearl met contrastsiernaden in rood optioneel leverbaar.
- Optioneel AMG DYNAMIC PLUS-pakket.
Nieuw AMG Performance-stuurwiel standaard
Met een vernieuwd design en naadloos geïntegreerde bedieningspanelen brengt het nieuwe AMG Performance-stuurwiel een nog nauwer contact tussen mens en machine tot stand. De drie afgeronde dubbele spaken combineren stabiliteit met een laag gewicht. Nieuw en optisch zeer elegant zijn ook de aanrakingsgevoelige schakelaars die naadloos geïntegreerd zijn in de horizontale dubbele spaken van het stuurwiel. Haptische sensoren nabij de symbolen vergemakkelijken de bediening.
Via de metalen schakelpaddles links en rechts achter het stuurwiel kan de automatische transmissie SPEEDSHIFT TCT 9G handmatig worden bediend. De nieuwe vorm van de stuurschakelpaddles is ergonomisch afgestemd op het nieuwe AMG Performance-stuurwiel. Ze zijn iets groter geworden en zitten iets lager.
Zescilinder lijnmotor met EQ Boost startdynamo
De 3,0 liter zescilinder lijnmotor van de E 53-modellen kenmerkt zich door topprestaties en een intelligente elektrificatie. De EQ Boost startdynamo combineert een startmotor en een dynamo. De krachtige elektromotor is tussen de motor en de transmissie gepositioneerd. Hij wordt niet alleen gebruikt voor het opwekken van stroom, maar verschaft de auto ook hybride eigenschappen zoals een boost van 16 kW vermogen en 250 Nm koppel. De startdynamo biedt ondersteuning bij het wegrijden vanuit stilstand, terwijl de elektrische compressor zonder vertraging laaddruk opbouwt voor een hoog acceleratiekoppel totdat de uitlaatgasturbo van zich laat spreken. Het resultaat is een extreem spontane respons van de 3,0 liter motor, waarbij het zogeheten turbogat ontbreekt. Een extra bonus van de zescilinder lijnmotor is de uiterst soepele loop.
270 km/h, grotere remmen
Met het AMG Driver’s Package wordt de elektronisch begrensde topsnelheid van de nieuwe E 53-modellen verhoogd naar 270 km/h (standaard: 250 km/h). Vanzelfsprekend is het high-performance remsysteem berekend op het vermogen en de prestaties. Aan de voorzijde zijn geperforeerde, inwendig geventileerde remschijven in de maat 370 x 36 mm gemonteerd, met vaste remklauwen met vier zuigers en opschrift ‘AMG’. Achter worden inwendig geventileerde remschijven in de maat 360 x 26 mm met ‘zwevende’ remklauwen met enkele zuigers toegepast.
Onderstel AMG RIDE CONTROL+
Meer dynamiek, een neutraal bochtgedrag en een betere tractie komen op conto van het luchtgeveerde onderstel AMG RIDE CONTROL+, dat werd ontwikkeld in Affalterbach. Met zijn zeer sportieve veer-/demper-setup en continu verstelbare demping ADS+ (adaptief dempingssysteem) combineert de meerkamer-luchtvering een hoge rijdynamiek met een hoog veercomfort. Door de veersterkte te verhogen, bijvoorbeeld in bochten en bij het afremmen, worden de rol- en duikbewegingen gereduceerd.
De demping van elk wiel wordt op basis van de rijsituatie en de conditie van het wegdek aangepast. Dit gebeurt razendsnel en zeer nauwkeurig, dankzij de toepassing van twee afzonderlijke kleppen om de wielbewegingen en de compressie in de dempers te controleren. Voor de demping is er keuze uit drie voorgeprogrammeerde setups: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’. Daarbij is nog meer verschil gecreëerd tussen hoog langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek.
Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+
De volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ combineert een optimale tractie voor sportief rijplezier en een hoge veiligheidsgraad onder alle omstandigheden: op droog asfalt, in de regen of in sneeuw. De transitie van achterwiel- naar vierwielaandrijving en vice versa is geheel traploos, doordat de intelligente regeling is geïntegreerd in de algehele architectuur van het voertuigsysteem.
AMG DYNAMIC PLUS-pakket
Voor een nog intensere rijervaring bundelt het AMG DYNAMIC PLUS-pakket zowel technologische als optische uitrustingsdetails die tot nu toe waren voorbehouden aan de achtcilinder modellen. Tot de highlights behoort het RACE-rijprogramma met driftmode. Met de toetsen op het AMG Performance-stuurwiel in microvezel DINAMICA of leder kan nog sneller van rijprogramma worden gewisseld, of kunnen de instellingen van de rijdynamische systemen worden aangepast. Rood gelakte remklauwen onderstrepen de sportiviteit.