Menu Sluiten

Mercedes-AMG 53 CLS, E-Klasse Coupé en E-Klasse Cabriolet

Mercedes-AMG 53 CLS, E-Klasse Coupé en E-Klasse CabrioletMercedes-AMG breidt zijn productportfolio uit met drie nieuwe modellen en lanceert tegelijkertijd nieuwe typeaanduidingen: de 53-uitvoeringen van de CLS, E-Klasse Coupé en E-Klasse Cabriolet. Ze combineren een krachtige performance met een sportieve stijl en een hoge efficiëntie. Hun kloppend hart: een nieuwe, geëlektrificeerde 3,0-liter motor met zowel een uitlaatgasturbo als een ondersteunende elektrische compressor. De zescilinder lijnmotor levert een vermogen van 320 kW/435 pk en een maximumkoppel van 520 Nm.

De EQ Boost startdynamo combineert een startmotor en een dynamo tot een krachtige elektromotor die tussen de motor en de transmissie is geplaatst. Deze innovatie alsmede het intelligente opladen met behulp van een ondersteunende elektrische compressor en een uitlaatgasturbo dienen allemaal hetzelfde doel: een verdere verbetering van de bekende AMG-performance en rijdynamiek bij een gelijktijdige reductie van brandstofverbruik en emissie. En de engineers zijn geslaagd in hun missie: de CLS 53 4MATIC+ accelereert in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt met het Driver’s Package een topsnelheid van 270 km/ h. Het gecombineerde brandstofverbruik is 8,4 l/100 km (gecombineerde CO2-emissie: 200 g/km).

Hoog koppel zonder turbogat

Mercedes-AMG 53 CLS, E-Klasse Coupé en E-Klasse CabrioletDe elektrische compressor, die ondersteuning krijgt van de EQ Boost startdynamo bij het wegrijden, zorgt voor een hoge laaddruk zonder vertraging en daarmee voor een snellere koppeltoename. Daarmee wordt voor een maximale acceleratie gezorgd tot het moment dat de grote uitlaatgasturbo zijn werk gaat doen. Als gevolg hiervan reageert de 3,0-liter motor extreem snel op het gaspedaal, zonder vertraging. Een extra bonus is de hoge mate van verfijning waarover de zescilinder lijnmotor beschikt.

48V-boordnet

Voor de energietoevoer richting het 48V-boordnet zorgt de EQ Boost startdynamo. Het conventionele 12V-boordnet wordt eveneens van energie voorzien door een nieuw netwerk met een DC/DC-omvormer. Dankzij de 48V-accu wordt de totale accucapaciteit in de auto verhoogd, waardoor er meer elektrische energie beschikbaar komt. Daardoor worden ook innovatieve functies mogelijk gemaakt. Het 48V-boordnet maakt zodoende de weg vrij voor verdere hybridisering.

Omdat er geen aandrijfriemen meer nodig zijn voor de nevenaggregaten aan de voorzijde van de motor, neemt de nieuwe zescilindermotor veel minder ruimte in onder de motorkap dan conventionele zescilindermotoren. Hierdoor is er ruimte beschikbaar gekomen voor een uitlaatgasnabehandelingssysteem.

Exterieur

Mercedes-AMG 53 CLS, E-Klasse Coupé en E-Klasse CabrioletEen gezamenlijk kenmerk van de 53-uitvoeringen is de grille met twee lamellen in zilverchroom, die tot op heden was voorbehouden aan de V8-Performance-modellen. In plaats van de diamond grille met individuele pins is de grille nu voorzien van een zwart rooster. De voorskirt met A-wing design is voorzien van zwarte flics en een splitter in zilverchroom. De buitenste luchtinlaten hebben twee horizontale vinnen in zilverchroom. AMG-dorpelverbreders geven de 53-uitvoeringen een dynamisch silhouet.

Aan de achterzijde springt niet alleen de nieuw gevormde achterskirt in het oog, de klassieke ronde, dubbele uitlaatsierstukken in hoogglanzend chroom trekken ook de aandacht. Het design van de zijkanten van de achterskirt verbetert de aerodynamica aan de achterzijde, met een betere luchtstroming rond de wielkasten tot gevolg. De spoilerrand op de achterklep is in carrosseriekleur gelakt, maar deze kan als optie ook worden uitgevoerd in carbon.

Interieur

Mercedes-AMG 53 CLS, E-Klasse Coupé en E-Klasse CabrioletDe als optie leverbare widescreen cockpit omvat een groot display met virtuele instrumenten in het directe zicht van de bestuurder alsmede een centraal display boven de middenconsole. Omdat de cockpit volledig digitaal is, kan de bestuurder kiezen uit de drie weergavestijlen ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’ en tevens de informatie laten weergeven waaraan hij of zij waarde hecht. Via het AMG-menu is het mogelijk om de motor- en olietemperatuur te laten weergeven, de versnelling in langs- en dwarsrichting, het motorvermogen en -koppel, de boost (turbodruk), de bandentemperatuur en -druk alsmede de actuele set-up van de auto.

De aanraakgevoelige touch control-buttons op het stuurwiel reageren op veegbewegingen. Met deze buttons kan het gehele infotainmentsysteem worden bediend zonder dat de bestuurder zijn handen van het stuur hoeft te halen.

AMG Performance

Een combinatie van exclusiviteit en sportiviteit bieden ook de sportstoelen (bij de E 53 4MATIC+ Coupé en Cabriolet in integraallook) met AMG-stoelbekleding en AMG-embleem, de rode veiligheidsgordels en de sierdelen in carbon of glasvezel matzilver. Ook opvallend: het nieuwe, standaard AMG Performance-stuurwiel in nappaleder met individualiseringsmogelijkheden zoals houtinleg in pianolak of microvezel DINAMICA op het greepgedeelte.

De sportstoelen met verstelbare hoofdsteunen van de CLS 53 4MATIC+ zijn eveneens nieuw vormgegeven voor wat betreft vorm, kleur en materiaal. Hierbij is gekeken naar optimalisatie van het comfort, de ergonomie, de sportiviteit en de veiligheid. De achterbank is eveneens nieuw en beschikt voortaan over drie volwaardige zitplaatsen.

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie

De nieuwe 3,0-liter lijnmotor is gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie, die zich kenmerkt door extreem korte schakeltijden en indien nodig snel meerdere versnellingen terugschakelt, terwijl de tussengasfunctie voor een bijzonder opwindende rijervaring zorgt. Of dit nu automatisch gebeurt of met behulp van de stuurschakelpaddles, het op- en terugschakelen vindt onmiddellijk plaats. Met name in het rijprogramma ‘Sport+’ en in de handmatige modus reageert de transmissie zeer snel.

AMG Performance 4MATIC+

Het vermogen wordt overgebracht op de weg door de standaard volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC. Dit intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achteras zorgt niet alleen voor een optimale tractie, maar ook voor een hoge rijstabiliteit en veiligheid onder alle omstandigheden, zowel op droog wegdek als bij regen en sneeuw. De overgang van achterwielaandrijving naar vierwielaandrijving en vice versa verloopt naadloos, omdat de intelligente aansturing is geïntegreerd in de auto-systeemarchitectuur.

De continu aangedreven achteras wordt door een elektromechanisch geregelde koppeling op variabele wijze met de vooras verbonden. Daarbij wordt continu berekend wat de optimale koppelverdeling is. Er kan voor vierwielaandrijving met een maximale grip worden gekozen, maar ook voor uitsluitend achterwielaandrijving. Naast de grip en de dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nog betere acceleratie.

AMG DYNAMIC SELECT

Met de vijf DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Eco’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ kan de bestuurder de afstellingen van de nieuwe 53-modellen met één druk op de knop aanpassen op de persoonlijke voorkeuren. De mogelijkheden lopen daarbij uiteen van efficiënt en comfortabel tot bijzonder sportief. Belangrijke parameters als gasrespons, transmissie, onderstel en besturing worden daarbij aangepast.

Intelligent Drive: techniek uit de S-Klasse

De CLS 53 4MATIC+ beschikt over de nieuwste generatie rijassistentiesystemen uit de S-Klasse. De rijassistentie- en veiligheidssystemen zijn modulair opgebouwd. Tot de standaarduitrusting behoren de actieve remassistent, actieve spoorassistent, ATTENTION ASSIST, snelheidslimietassistent en het inzittendenbeschermingssysteem PRE-SAFE®. Nieuw en eveneens standaard is PRE-SAFE® Sound, dat het menselijk gehoor voorbereidt op het verwachte botsingsgeluid als er een aanrijding dreigt.

Het als optie leverbare rijassistentiepakket plus bestaat uit de actieve afstandsassistent DISTRONIC, actieve stuurassistent, actieve snelheidslimietassistent, actieve remassistent met kruispuntfunctie, uitwijk-stuurassistent, actieve dodehoekassistent, actieve spoorassistent en PRE‑SAFE® PLUS. Daarnaast beschikt de nieuwe CLS 53 4MATIC+ over het verbeterde camera- en radarsysteem van de Mercedes-Benz CLS, dat een nog beter beeld van de verkeerssituatie geeft. Bovendien wordt voor het eerst gebruikgemaakt van kaart- en navigatiegegevens om het rijgedrag te berekenen.