Menu Sluiten

Nieuwe Mercedes-Benz G-klasse

Mercedes-Benz G klasse 2018De G-Klasse, het luxe offroad-voertuig van Mercedes-Benz, wordt al lang beschouwd als een designicoon. Het uiterlijk is sinds 1979 niet wezenlijk veranderd. Iconische elementen zijn nog steeds te vinden in de nieuwe G-Klasse: de kenmerkende deurgreep en het karakteristieke sluitgeluid, het reservewiel op de achterdeur en de prominente knipperlichten. Zelfs de deurscharnieren zitten nog aan de buitenkant.

Toch is het ontwerp van de G-Klasse aanzienlijk verbeterd. Het nieuwe model werd op 15 januari 2018 voorgesteld in Chicago en moest eruit zien alsof hij uit één stuk is gegoten. De auto is 53 mm langer en 121 mm breder en biedt daardoor meer ruimte voor alle inzittenden.

Interieur

Mercedes-Benz G klasse 2018 interieurKenmerken als de handgreep voor de passagier en de schakelaars voor de drie differentieelsperren zijn gebleven. Maar het overzichtelijk instrumentenpaneel is nieuw ontworpen en net als in de nieuwe E-Klasse en S-Klasse een groot display met virtuele instrumenten en een centraal display boven de middenconsole (optie). Bestuurders kunnen kiezen uit drie verschillende stijlen voor de displays – Classic, Sport en Progressive. Naar wens kan het scherm klassieke ronde instrumenten weergeven.

Off-road: de legende overtreft zichzelf

Mercedes-Benz G klasse 2018Het primaire doel van ontwikkeling was om de wegligging op en naast de weg te herdefiniëren. Dit doel is bereikt: de nieuwe G-Klasse presteert nog beter off-road, terwijl hij op de weg aanzienlijk wendbaarder, dynamischer en comfortabeler is dan zijn voorganger. De G blijft dus een echte G – dankzij het standaard frame van het laddertype, de drie 100-procent differentieelsperren en een lage gearing. De bodemvrijheid tussen de assen is nu 24,1 cm en de maximale waaddiepte is er met 70 cm ook niet op achteruitgegaan.

Rijmodi

DYNAMIC SELECT is nu beschikbaar met maximaal vijf rijmodi voor de G-Klasse. Hiermee kunt u de voertuigkarakteristieken in enkele seconden aanpassen. De vier programma’s  Comfort ,  Sport ,  Eco  en  Individueel  kunnen door de bestuurden worden gekozen.

Optioneel is er een Adaptive Damping System. In dat geval kunnen ook de dempingskarakteristieken in Sport- en Comfort-modi worden aangepast.

G 500

In de nieuwe G 500 zorgt een krachtige 4,0-liter V8-benzinemotor voor de aandrijving. De nieuwe biturbomotor produceert een vermogen van 422 pk en een maximumkoppel van 610 Nm bij 2000 tot 4750 tpm. Voor de overdracht van vermogen werd de 9G-TRONIC automatische transmissie met koppelomvormer specifiek aangepast.

AMG

Uiteraard zal er een G 63 AMG komen, met een echte AMG uitvoering van de 4,0-liter biturbo V8. Interessant is dat AMG al bij de ontwikkeling van het nieuwe basismodel meewerkte. Volgens AMG baas Tobias Moers heeft zijn team zich bemoeid met ophanging, adaptieve dempers, vooras en achteras enzovoort.