Menu Sluiten

De nieuwe A 45 en CLA 45

“We hebben onze 45-modellen volledig nieuw ontworpen, van de motor en transmissie via het onderstel en de complexe aandrijflijn tot de carrosseriestructuur en uiteraard ook het design. Dat alles met één doel voor ogen: de rijdynamiek en de sportieve rijbeleving op een niveau brengen dat tot nu toe ondenkbaar was in de compacte klasse”, aldus Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

Nieuwe A 45 en CLA 45

Zelfs het basismodel met 387 pk heeft meer power dan zijn voorganger. Het S-model met 421 pk kan zich meten met auto’s uit aanzienlijk hogere klassen. De nieuwe AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling en acht versnellingen garandeert soepel en snel schakelen binnen enkele milliseconden. De actieve, volledig variabele vierwielaandrijving verdeelt het koppel met behulp van AMG TORQUE CONTROL en levert een spectaculaire Drift-modus.

Exterieur

De nieuwe Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ en CLA 45 4MATIC+ zijn nog opvallender dan hun voorgangers. Voor het eerst is de compacte klasse nu ook voorzien van de AMG-grille met bredere, lagere lijst en twaalf verticale lamellen, waarmee dit model duidelijk deel uitmaakt van de AMG Performance-familie. Tegelijkertijd verlagen de markante ‘sharknose’, smalle koplampen en vlakke, aerodynamische motorkap met powerdomes het front.

Aan de dynamische uitstraling dragen ook de bredere voorspatschermen met uitgebouwde wielkasten bij. Hiermee wordt de spoorbreedte vergroot en de atletische look geaccentueerd.

Nieuwe A 45 en CLA 45

De basismodellen zijn standaard uitgerust met aerodynamisch geoptimaliseerde 8,5 J x 18 inch AMG-velgen. De S-modellen hebben 19 inch lichtmetalen AMG-velgen, die 8,5 inch breed zijn bij de A 45 S 4MATIC+ en 9 inch bij de CLA 45 S 4MATIC+. Bij de basismodellen heeft het high-performance AMG-remsysteem grijze remklauwen. De S-modellen zijn herkenbaar aan de grotere rode 6-zuiger remklauwen.

De achterzijde wordt gekenmerkt door twee ronde dubbele uitlaatsierstukken (diameter 82 mm) en de brede achterskirt. De S-modellen onderscheiden zich door grotere uitlaatsierstukken van 90 mm met interne demping en opschrift ‘AMG’. De breedtewerking van de achterzijde wordt benadrukt door de smalle, tweedelige achterlichtunits. De diffusor met twee verticale dubbele vinnen verhoogt de aerodynamica (CLA 45: vier aparte vinnen) en is verder voorwaarts naar het midden van de auto geplaatst waardoor hij efficiënter werkt. Finishing touch is de carrosseriekleurige spoilerrand op het dak respectievelijk het kofferdeksel (CLA 45).

Nieuwe A 45 en CLA 45

Optionele exterieurelementen

  • AMG-aerodynamicapakket met gemodificeerde frontsplitter en extra flics aan de voorskirt, extra diffusorpaneel, zijdelingse spoilerranden aan de achterskirt en een achterspoiler (A 45) of grotere spoilerrand (CLA 45) in hoogglanzend zwart.
  • 19 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen, aerodynamisch geoptimaliseerd, tantalgrijs of matzwart.
  • 19 inch kruisspaaks gesmede AMG-velgen.
  • AMG-nightpakket met hoogglanzend zwarte designelementen.
  • Zilverchroompakket.

Nieuwe krachtige viercilinder turbomotor

Met een maximumvermogen van 310 kW (421 pk) is de volledig nieuwe 2,0 liter motor de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder turbomotor ter wereld. Met deze motor heeft Mercedes-AMG het vermogen van de voorganger met 30 kW (40 pk) weten te overtreffen. Het maximumkoppel is eveneens verhoogd, van 475 naar 500 Nm. Met een specifiek vermogen tot 155 kW (211 pk) overtreft de nieuwe Mercedes-AMG turbomotor zelfs motoren van vele gerenommeerde supersportwagens. De nieuwe, zeer efficiënte krachtbron wordt geproduceerd op de innovatieve productielijn in Affalterbach, volgens het principe ‘One Man, One Engine’.

Nieuwe A 45 en CLA 45

In de 45-modellen levert de viercilindermotor indrukwekkende prestaties met twee vermogensvarianten: 310 kW (421 pk) in het zogenoemde S-model en 285 kW (387 pk) in het basismodel. De nieuwe modellen accelereren in een recordtijd van 0 tot 100 km/h: de A 45 S 4MATIC+ heeft daar slechts 3,9 seconden voor nodig (CLA 45 S 4MATIC+: 4,0 seconden), terwijl het basismodel A 45 4MATIC+ dit in 4,0 seconden voor elkaar krijgt (CLA 45 4MATIC+: 4,1 seconden). De topsnelheid van de basismodellen is elektronisch begrensd op 250 km h, terwijl de S-modellen af fabriek een topsnelheid van 270 km/ h hebben. Met het optionele AMG Driver‘s Package kan de topsnelheid ook voor de basismodellen worden verhoogd tot 270 km/ h.

Turbo

De nieuwe twinscroll-turbo koppelt een optimale respons bij lage toerentallen aan een hoog vermogen in het bovenste toerenbereik. Daarnaast beschikken de assen van de compressor en de turbine voor het eerst over rollagers. Deze beperken de mechanische wrijving in de turbo tot een minimum. Hierdoor reageert de lader sneller en wordt de topsnelheid sneller bereikt – met maximaal 169.000 t/min.

Nanoslide

Om de frictie tussen de zuigers en de cilinders te verminderen zijn de cilinderwanden gecoat met behulp van de gepatenteerde NANOSLIDE-technologie. Dit geeft de cilinderwanden een spiegelglad oppervlak voor een minimale frictie. De bewerkingstechniek werd toegepast in de Formule 1-motor van Mercedes AMG Petronas Motorsport.

One man, one engine

De nieuwe motor wordt geheel met de hand geassembleerd. Op de eerste verdieping van de AMG-motorenfabriek in Affalterbach werd een compleet nieuwe productielijn geïnstalleerd waarmee Mercedes-AMG het ‘One Man, One Engine’-principe naar een innovatief niveau brengt.

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie

De AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling draagt ook bij aan het soepele en dynamische karakter van de auto. De overbrengingsverhoudingen zijn zo ingesteld dat de bestuurder bij alle snelheden snel kan accelereren. Bovendien zorgt dit voor korte schakeltijden en het optimale toerental bij het opschakelen. Afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma wordt een specifieke rijconfiguratie aangeboden met andere gaspedaal- en schakelkarakteristieken. Met de standaard RACE START-functie kan vanuit stilstand maximaal worden geaccelereerd.

Nieuwe A 45 en CLA 45

Vierwielaandrijving

Aan de bijzonder dynamische rijbeleving in een compleet nieuwe dimensie wordt ook bijgedragen door de standaard, volledig variabele vierwielaandrijving. Het geheim is de AMG TORQUE CONTROL in het nieuwe achterasdifferentieel: dit is voorzien van twee elektronisch bestuurde lamellenkoppelingen die beide zijn verbonden met een aandrijfas achter. Zo kan het aandrijfvermogen niet alleen volledig variabel worden verdeeld tussen de voor- en achterwielen maar ook variabel tussen het linker- en rechterachterwiel.

Het resultaat is consistent optimale trekkracht, zelfs bij slecht wegdek en extreem bochtenwerk, bijvoorbeeld op het circuit. Daarnaast biedt deze geavanceerde oplossing een Drift-modus (standaard bij de S-modellen, bij de basismodellen inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket), wat ‘powersliding’ mogelijk maakt en daarmee het rijplezier vergroot. De Drift-modus kan worden geactiveerd in het ‘RACE’-rijprogramma met de stuurschakelpaddles mits ESP is uitgeschakeld en de transmissie in de M-modus staat.

Nieuwe A 45 en CLA 45

AMG RIDE CONTROL

De optioneel leverbare adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL biedt de bestuurder keuze uit drie afstellingen van het onderstel, variërend van comfortabel tot sportief.

Zes rijprogramma’s

De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (standaard bij de S-modellen, bij de basismodellen inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket) maken een grote spreiding van de voertuigkarakteristiek van comfortabel tot dynamisch mogelijk.

  • ‘Slippery’: optimale afstemming op een glad wegdek, met gereduceerd vermogen en een vlakke koppelcurve. Slepende versnellingswisselingen en eerder opschakelen ondersteunen het rijgedrag dat is gericht op stabiliteit.
  • ‘Comfort’: comfortabel en zuinig rijden, onder meer door zeer vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgestemd op comfort. Daarnaast is het ECO start-stopsysteem actief.
  • ‘Sport’: sportieve eigenschappen dankzij een soepeler reactie op het gaspedaal van de bestuurder, kortere schakeltijden, sneller terugschakelen en duidelijk gevoeliger schakelen door dubbele ontkoppeling. Een meer dynamische vering en stuurinrichting.
  • ’Sport+’: extreem sportieve eigenschappen dankzij een nog soepeler gasrespons, een markanter motorgeluid bij de dubbele ontkoppeling tijdens het terugschakelen met gedeeltelijke cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Verhoogd stationair toerental voor sneller optrekken. Dynamischer afstelling van onderstel en besturing.
  • ’RACE’: voor zeer dynamisch rijden op afgesloten circuits. Bij dit rijprogramma worden alle parameters ingesteld op maximale performance.
  • ‘Individual’: met dit rijprogramma kan de bestuurder naar eigen voorkeur een aantal parameters selecteren en deze instellingen opslaan. Bovendien staat met de transmissie-afstellingen ‘Reduced’ en ‘Moderate’ ook de ‘zeil’-functie ter beschikking.

MBUX infotainmentsysteem

De combinatie van een sportief design en verfijnde details komt ook naar voren in het MBUX infotainmentsysteem met zijn innovatieve bedienings- en weergaveconcept. MBUX creëert een nog sterkere verbinding tussen auto, bestuurder en passagiers. Emotionele weergavestijlen onderstrepen de begrijpelijkheid van de bedieningsstructuur en worden gekenmerkt door briljante 3D-graphics met maximale resolutie. Optisch versmelten beide displays onder een gemeenschappelijk afdekglas tot een widescreen cockpit en benadrukken daarmee als centraal element de horizontale structuur van het interieurdesign.

Via het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale weergaven oproepen:

  • Schakelaanduiding ‑ met geel ‘M’-symbool in de handmatige modus.
  • Warm-up menu ‑ temperatuur van motor- en transmissieolie.
  • Set-up menu ‑ AMG DYNAMIC SELECT-instellingen.
  • G-meter – langs- en dwarskrachten.
  • Racetimer – stopwatch, ronde- en sectortijden.
  • Motorgegevens – vermogen en koppel, temperatuur van motor- en transmissieolie.
Nieuwe A 45 en CLA 45

AMG TRACK PACE datalogger

AMG TRACK PACE, de virtuele race-ingenieur, is standaard bij de S-modellen en is verder optioneel leverbaar in combinatie met navigatie vanaf harde schijf en mediadisplay: de software maakt deel uit van het MBUX infotainmentsysteem en bewaakt bij racen op een circuit continu meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens (bijvoorbeeld snelheid, acceleratie). Daarnaast worden ook ronde- en sectortijden weergegeven.