Menu Sluiten

2022 Safety en Medical cars

Wanneer het seizoen op 18-20 maart van start gaat met de FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX 2022, draagt Mercedes-AMG bij aan het hoge veiligheidsniveau van het FIA ​​Formula 1 World Championship™ met twee uitzonderlijke performance-modellen die hun kwaliteiten op het circuit al ruimschoots hebben bewezen. De Mercedes-AMG GT Black Series wordt voor het eerst ingezet als Official F1 Safety Car, terwijl de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ zijn debuut maakt als Official F1 Medical Car. Deze AMG-modellen waren nog nooit zo krachtig als in het seizoen 2022.

Bernd Mayländer, die sinds 2000 de Official Safety Car van de Formule 1 bestuurt: “Ik ben erg blij dat ik ook in het seizoen 2022 weer achter het stuur van de Formula 1 Safety Car zal zitten. En ik ben vooral blij dat het dit jaar een Mercedes-AMG GT Black Series is. Ik heb deze geweldige auto al vele malen mogen testen en ik sta er gewoon versteld van hoe dicht hij bij een volbloed racewagen komt. Het is echt een grote stap vergeleken met de GT R van vorig jaar – die al op een extreem hoog niveau stond. Het is echt geweldig om een werkplek als deze te hebben en tegelijkertijd bij te dragen aan een hoger veiligheidsniveau.”

Safety Car lichtunits voor het eerst naadloos geïntegreerd

Vanuit technisch oogpunt zijn beide auto’s bijna volledig standaard. Toch zijn er uitgebreide maatregelen doorgevoerd die specifiek zijn gericht op hun taak op het circuit. Het meest opvallende kenmerk van de Official F1 Safety Car is de afwezigheid van de gebruikelijke lichtbalk op het dak. Deze zou de geavanceerde aerobalans van de AMG GT Black Series hebben verstoord. In plaats daarvan hebben de ontwikkelaars in Affalterbach iets compleet nieuws bedacht. Aan de voorzijde is de verplichte lichtunit in het bovenste deel van de voorruit geïntegreerd. Aan de achterzijde zijn de lichtunits op elegante wijze in de achtervleugel zijn geïntegreerd. Snel reagerende en zuinige leds nemen alle signaalfuncties over.

Frontmodule ter hoogte van de zonnekleppen

Aan de voorzijde zijn drie kleine oranje lichtmodules en één grote groene module aan weerszijden van het AMG-logo geplaatst, ter hoogte van de zonnekleppen. In het bovenste hoofdblad van de achtervleugel bevinden zich dertien oranje lampen – drie aan de linkerkant en drie aan de rechterkant met een permanent licht. Daar komen zeven flashlights in het midden bij die knipperen wanneer dat nodig is. Verder zijn er nog vier bredere, groene led-lichtmodules. Twee kleine videocamera’s zijn in de rechter vleugelvoet gemonteerd, waarvan de beelden in de auto worden getoond. Eén camera dient als elektronische achteruitkijkspiegel voor de passagier (kleine monitor in de interieurhemel rechts van de conventionele achteruitkijkspiegel), terwijl de andere een tv-livebeeld uitzendt. Als service voor de toeschouwers op de tribunes is er ook een lichtmodule in elk van de achterzijruiten die ‘SC’ (voor Safety Car) in oranje weergeeft wanneer de auto wordt ingezet.

Speciaal ontwikkeld voor veeleisend circuitgebruik

Hoge bochtensnelheden, dynamische sprints en snelle rondetijden – de FIA stelt strenge eisen aan de Safety Car. Het komt erop neer dat hij in staat moet zijn om de racewagens uit de topklasse van de autosport in extreme situaties veilig over het circuit te leiden. Daarbij mag de Safety Car niet te langzaam rijden, want dat zou ertoe kunnen leiden dat de banden en remmen van de Formule 1-wagens te veel afkoelen en de motoren oververhit zouden kunnen raken.

De AMG GT Black Series biedt de ideale voorwaarden voor het zware werk in de top van de autosport. De frontmiddenmotor met transaxle, de V8-biturbomotor met dry sump-smering, de transmissie met dubbele koppeling en het hoogontwikkelde onderstel met dubbele aluminium dubbele dwarsdragers leveren de basis voor snelle ronden op het circuit. De intelligente mix van materialen en lichtgewicht constructie garandeert niet alleen een laag voertuiggewicht, maar ook een laag zwaartepunt en een gunstige gewichtsverdeling.

Onderstel, remmen en aerodynamica

Voor de Official F1® Safety Car hebben de onderstelspecialisten van Affalterbach in combinatie met de Pirelli P Zero-banden een set-up ontwikkeld die voor alle circuits en weersomstandigheden de best mogelijke oplossing biedt. Het standaard gemonteerde high-performance keramisch AMG-composietremsysteem is exact gelijk aan dat van de reguliere AMG GT Black Series. Hetzelfde geldt voor de nauwgezet afgestemde aerodynamica met een grote voorskirt, extra flaps, een grotere frontsplitter en de verticale spoilerranden aan de achterskirt. Samen met de dubbele achtervleugel met extra, elektronisch bediende flap zorgt de aerodynamica in de AMG GT Black Series voor een optimale downforce en balans.

De rijprestaties zijn hiervoor ruim voldoende: de productieversie van de Mercedes-AMG GT Black Series voltooit de sprint van nul tot 100 km/h in 3,2 seconden en haalt een topsnelheid van 325 km/h.

Official F1 Medical Car

De Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ maakt zijn debuut in de Formule 1 als tweede Official Car. Hij neemt de plaats in van zijn voorganger, de C 63 S AMG Estate. De nieuwe Official F1 Medical Car staat klaar om snel in te grijpen in noodgevallen en wordt bemand door maximaal drie artsen, onder wie de Medical Rescue Coordinator van de FIA, dr. Ian Roberts. Op de achterbank zitten één of twee lokale artsen – ze komen uit een gespecialiseerde kliniek in de buurt van het betreffende circuit.

De Medical Car volgt het Formule 1-veld in de startronde, omdat de racewagens in deze kritieke fase van de race bijzonder dicht op elkaar rijden. In geval van een incident kunnen de artsen zo snel mogelijk bij het ongeval zijn en onmiddellijk beginnen met het verlenen van eerste hulp. Tijdens de race staat de Official F1 Medical Car stand-by in de pitstraat naast de Safety Car.

De snelste en krachtigste Medical Car

Om in geval van nood geen tijd te verliezen, beschikt de Official F1 Medical Car over een maximaal prestatieniveau. De 4,0 liter V8-biturbomotor levert een maximumvermogen van 470 kW (639 pk) en daarmee accelereert de vierdeurs coupé met standaarduitvoering in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 315 km/h. Net als bij de Safety Car zijn de V8-motor, de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie, de dynamische motorsteunen en het elektronische sperdifferentieel op de achteras identiek aan die van de reguliere straatversie. Een ander voordeel ten opzichte van de C 63 S met achterwielaandrijving is de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+, die ook bij slecht weer en in de stromende regen een optimale tractie en de hoogste rijveiligheid garandeert.

Het standaard AMG RIDE CONTROL+-onderstel van de Medical Car biedt de perfecte set-up voor een snelle inzet op het circuit met drie tot vier personen en een nooduitrusting aan boord. De remvertraging wordt verzorgd door een high-performance keramisch AMG-composietremsysteem.

Onderscheidende rode lak

Net als vorig jaar gaan de Mercedes-AMG Official F1 Safety Car en de Official F1 Medical Car het seizoen 2022 in met de opvallende rode lak. De krachtige kleur past niet alleen bij Mercedes-AMG, maar ook bij CrowdStrike, dat hun sponsoring van de Official F1 Safety Car voortzet met dezelfde grote witte belettering en logo’s die in het seizoen 2021 zijn gebruikt. CrowdStrike werkt sinds 2019 samen met het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. CrowdStrike heeft beveiliging geherdefinieerd met het meest geavanceerde cloud-native platform ter wereld dat mensen, processen en technologieën beschermt die moderne ondernemingen aansturen. CrowdStrike beveiligt de meest kritieke gebieden van bedrijfsrisico’s om ervoor te zorgen dat klanten cyberdreigingen voorblijven. De kleur rood staat voor CrowdStrike’s belofte om onrechtmatigheden te stoppen. De samenwerking met een van de wereldmarktleiders op het gebied van cybersecurity wordt uitgebreid met de markante look van de Safety Car.

De Medical Car is daarentegen voorzien van de emblemen van het FIA Formula 1 World Championship™ en het AMG-logo, dat in het onderste deel van de portieren is verwerkt. Bij beide auto’s zijn de aerodynamische exterieurelementen in zwart uitgevoerd, net als het onderste voertuiggedeelte. Het totaalbeeld wordt afgerond door zwarte lichtmetalen AMG-velgen met een rode velgrand.

Net als vorig jaar deelt Mercedes-AMG de veeleisende veiligheidstaken van de Safety Car en Medical Car met de Britse sportwagenfabrikant Aston Martin. Beide merken hebben een verregaande technische samenwerking, waarbij Mercedes-AMG onder meer zijn achtcilinder biturbomotoren aan de Britten levert.

De Official Safety Cars van Mercedes-AMG voor het FIA Formula 1 World Championship™

1996C 36 AMG (W 202)
1997-1999CLK 55 AMG (C 208)
2000CL 55 AMG (C 215)
2001-2002SL 55 AMG (R 230)
2003CLK 55 AMG (C 209)
2004-2005SLK 55 AMG (R 171)
2006-2007CLK 63 AMG Black Series (C 209)
2008-2009SL 63 AMG (R 230)
2010-2012SLS AMG (C 197)
2012 (GP van Duitsland)-2014SLS AMG GT (C 197)
2015-2018Mercedes-AMG GT S (C 190)
2019-2021Mercedes-AMG GT R (C 190)
2022Mercedes-AMG GT Black Series (C 190)

De Official Medical Cars van Mercedes-AMG voor het FIA Formula 1 World Championship™

1996C 36 AMG (W 202)
1997C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210)
1998-2000C 55 AMG Estate (S 202)
2001-2003C 32 AMG Estate (S 203)
2004-2007C 55 AMG Estate (S 203)
2008-2014C 63 AMG Estate (S 204)
2015-2021Mercedes-AMG C 63 S Estate (S 205)
2022Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (X 290)