Menu Sluiten

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC en EQE 53 4MATIC+

Mercedes-AMG gaat consequent door met de Future of Driving Performance en breidt zijn productportfolio uit met nieuwe elektrische performance-modellen. Nieuw in het gamma zijn de beide businesslimousines Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+. Ze beschikken over AMG-specifieke oplossingen, vooral op het gebied van aandrijving, onderstel, remmen, sound, exterieur- en interieurdesign.

De krachtige elektrische aandrijflijn (eATS) – met een motor op de voor- en achteras – maakt een volledig variabele vierwielaandrijving mogelijk die de aandrijfkracht onder alle rijomstandigheden optimaal op de weg overbrengt. Het vermogensspectrum varieert van 476 pk in de EQE 43 4MATIC tot 687 pk in de EQE 53 4MATIC+. Het maximumkoppel varieert van 858 tot 1.000 Nm.

AMG-specifieke elektromotoren

De AMG-specifieke elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM). De nadruk op prestaties komt al tot uiting in de vermogens- en koppelwaarden. De elektromotor op de achteras is bijzonder krachtig dankzij zijn zes fasen-ontwerp.

Daarbij komt nog het zeer belastbare thermoconcept, dat herhaalde acceleratiemanoeuvres met gelijkblijvend hoge prestaties mogelijk maakt.

De nieuwe Mercedes-AMG EQE-modellen zijn uitgerust met een krachtige 328V high-performance aandrijfaccu die vervaardigd is met behulp van de nieuwste lithium-ion-technologie. Hij heeft een bruikbare energie-inhoud van 90,6 kWh.

Interieurdesign met een bijzonder sportieve touch

Ook het interieur wordt gedomineerd door stijlbepalende AMG-elementen. Hier bieden de nieuwe modellen een sportieve ambiance, onder andere met AMG-stoelen met individueel dessin en speciale stoelbekledingen in lederlook ARTICO met microvezel MICROCUT en rode siernaden. Als alternatief is optioneel stoelbekleding in nappaleder leverbaar, eveneens met AMG-specifiek dessin. Bovendien bevinden zich op de rugleuningen van de voorstoelen AMG-badges en in reliëf aangebrachte AMG-emblemen in de voorste hoofdsteunen.

Het AMG Performance-stuurwiel met zijn markante dubbelspaaks design en naadloos geïntegreerde toetsen combineert visuele stabiliteit met elegantie. De stuurwielrand, die aan de onderzijde is afgevlakt en bekleed is met nappaleder, kan als optie worden verwarmd.

Optioneel Hyperscreen

Beide nieuwe modellen kunnen optioneel worden uitgerust met het innovatieve MBUX Hyperscreen. Deze grote, gebogen displayunit strekt zich uit van A-stijl tot A-stijl. Drie schermen gaan schuil achter een glazen afdekking en lijken samen te smelten tot één scherm. Met adaptieve software past MBUX zich volledig aan de gebruiker aan en biedt gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties.

In Europa is dynamische inhoud ook tijdens het rijden op het voorpassagiersdisplay toegestaan. Het onbeperkt bekijken van films, tekstberichten of presentaties, plus surfen op het internet zijn dus mogelijk. De zogenaamde ‘blanking-functie’ voorkomt dat de bestuurder wordt afgeleid door de getoonde inhoud.

Mercedes me Charge

Met Mercedes me Charge zijn klanten vanaf 2021 altijd verzekerd van ‘groen’ laden bij elk openbaar laadstation in heel Europa. Hoogwaardige garanties van oorsprong zorgen ervoor dat er evenveel groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd als er via het laden met Mercedes me Charge aan wordt onttrokken. In de eerste drie jaar na de aanschaf is er geen basisvergoeding voor Mercedes me Charge en dus Green Charging voor klanten. Een ander voordeel is IONITY Unlimited. Alle Europese EQE-klanten kunnen via Mercedes me Charge een jaar lang gratis gebruikmaken van het IONITY-snellaadnetwerk. Met de nieuwe Plug & Charge-functie kan de AMG EQE bijzonder comfortabel worden geladen.

Voorspellende routeplanning

Bij de navigatie met Electric Intelligence zegt de naam alles. Het systeem plant namelijk op basis van tal van factoren de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadstops, en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Electric Intelligence plant vooraf een snelle en comfortabele route inclusief laadstops op basis van tal van factoren, zoals de berekende energiebehoefte.

AMG SOUND EXPERIENCE

Met behulp van speciale luidsprekers, een bas-actuator en een soundgenerator zorgt het sound system voor een unieke klankbeleving. Dit wordt gerealiseerd door het programma ‘Authentic’ en het optionele programma ‘Performance’ (alleen EQE 53 AMG met DYNAMIC PLUS-pakket). Beide zijn leverbaar in drie varianten: ‘Balanced’, ‘Sport’ en ‘Powerful’.

AMG Performance 4MATIC en 4MATIC+

De kracht van de motoren wordt op de weg overgebracht door de standaard volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC (EQE 43) of 4MATIC+ (EQE 53). Anders dan voorheen staat de ‘+’ in 4MATIC+ niet alleen voor de volledig variabele vierwielaandrijving waarover de EQE 43 en EQE 53 beschikken, maar ook voor de extra prestaties en dynamiek die de EQE 53 biedt. In beide modellen verdeelt het systeem het aandrijfkoppel afhankelijk van de rijsituatie continu over de voor- en achteras.

AMG RIDE CONTROL+-onderstel

Het AMG RIDE CONTROL+-onderstel met luchtvering en adaptief verstelbare demping is gebaseerd op een vierarmige vooras en een multilink achteras. Beide zijn geoptimaliseerd met AMG-specifieke wieldraagarmen, veerpoten en stabilisatorstangen met een hogere stijfheid. De basiskenmerken komen overeen met het onderstel van de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé, maar de set-up is aangepast voor de AMG EQE.

Standaard achterasbesturing

Beide Mercedes-AMG EQE-modellen zijn standaard uitgerust met achterasbesturing. De stuurhoek tot 3,6 graden draagt bij aan een wendbaar rijgedrag. De interactie tussen de voor- en achterasbesturing is zo ontworpen dat in de stad of op provinciale wegen een wendbare respons met weinig stuurkracht wordt bereikt. Bij snelheden onder 60 km/h sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Dit maakt de Mercedes-AMG EQE dynamisch, soepel en wendbaar.

AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s

De bestuurder kan de rijeigenschappen met een druk op de knop aanpassen aan de situatie of aan de eigen voorkeuren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’. Het maximale aandrijfvermogen kan in het rijprogramma ‘Sport+’ of in alle rijprogramma’s via kickdown worden opgeroepen. In de andere rijprogramma’s wordt het maximumvermogen aangepast om de efficiëntie te verhogen en het verbruik te verlagen.

AMG DYNAMIC PLUS-pakket

Het AMG DYNAMIC PLUS-pakket, dat als optie leverbaar is voor de EQE 53 4MATIC+, combineert rijdynamische extra’s – waaronder de krachtige boost voor de ‘RACE START’, de verhoging van de maximumsnelheid tot 240 km/h en de emotionele AMG SOUND EXPERIENCE ‘Performance’.