Menu Sluiten

Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE

Meer dan vijftig jaar geleden bewezen de AMG-oprichters al dat ze een luxe limousine konden omtoveren in een zeer sportief voertuig. Het performance- en sportwagenmerk uit Affalterbach zette zijn eerste mijlpaal in 1971, met de Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG. Vandaag de dag is de nieuwe Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE met AMG hybride technologie opnieuw de maatstaf in het segment.

Het E PERFORMANCE-model combineert de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met de AMG-specifieke hybride aandrijflijn en een nieuwe versie van de AMG high-performance accu (HPB). De volledig elektrische actieradius is 33 km.

De nadruk van de aandrijflijn ligt echter minder op de elektrische actieradius en meer op het leveren van de beste prestaties in zijn segment. Met een systeemvermogen van 802 pk en een systeemkoppel van 1.430 Nm creëert de limousine nieuwe maatstaven. De acceleratie van 3,3 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid van 290 km/h (met het optionele AMG Driver’s Package) onderstrepen de onovertroffen, dynamische rijprestaties.

First-Class achtercompartiment

In het interieur zijn de hoogwaardige uitrustingen van de S-Klasse gecombineerd met AMG-specifieke elementen. De stoelen met AMG-design en opvallende siernaden onderstrepen de verfijnde uitstraling. Exclusieve lakken en verschillende nappalederen bekledingen met een AMG-embleem in reliëf in de voorste hoofdsteunen benadrukken de sportieve danwel de luxe kant van de S 63 E PERFORMANCE. De leiderschapsaspiraties in het segment worden ook duidelijk gemaakt door het First-Class achtercompartiment en de multicontourstoelen voor vier inzittenden. Daarnaast zijn er de AMG-specifieke sierdelen en het standaard AMG Performance-stuurwiel met AMG-stuurwieltoetsen.

MBUX multimediasysteem

Het MBUX infotainmentsysteem omvat diverse AMG- en hybride-specifieke aanduidingen en functies. Daartoe behoren de weergaven in het combi-instrument, op het centrale, staande multimediadisplay in de middenconsole en het optionele head-up display. Dit biedt AMG-specifieke weergavestijlen zoals ‘Race’ en ‘Supersport’. Deze zijn toegankelijk via het hoofdmenu in het combi-instrument.

E Performance

De AMG-specifieke E PERFORMANCE hybride aandrijving bevat een verbrandingsmotor voorin en een elektromotor achterin. In de nieuwe Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE wordt de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+.

High-performance accu

De high-performance accu van de S 63 E PERFORMANCE heeft een capaciteit van 13,1 kWh. Hij levert een mechanisch continuvermogen van 70 kW en een piekvermogen van 140 kW (gedurende 10 seconden) aan de elektromotor. Extern laden gebeurt via de 3,7 kW boordlader, bij een laadstation, wallbox of een gewoon stopcontact.

Omdat de accu zich altijd in het optimale temperatuurvenster van circa 45 °C bevindt, kan ook de recuperatie worden geoptimaliseerd. De bestuurder kan vier verschillende niveaus kiezen, met behulp van de rechter AMG-stuurwieltoets.

Zeven AMG-rijprogramma’s

De zeven AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma’s ‘Electric’, ‘Comfort’, ‘Battery Hold’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Slippery’ en ‘Individual’ zijn exact afgestemd op de nieuwe aandrijftechniek. Ze bieden dus een brede rijervaring – van efficiënt tot dynamisch. De rijprogramma’s passen belangrijke parameters aan: de respons van de aandrijving en de transmissie, de stuurkarakteristiek, de demping van het onderstel of de sound. Ook het boostvermogen van de elektromotor is afhankelijk van het betreffende rijprogramma.

De performance-hybrid start standaard geruisloos (‘Silent Mode’) in het rijprogramma ‘Comfort’ wanneer de elektromotor wordt ingeschakeld. In het interieur klinkt via de luidsprekers van het voertuig een krachtig, sonoor startgeluid dat kenmerkend is voor AMG.

AMG-V8-biturbomotor

Een centraal onderdeel van de P3-hybride aandrijflijn is de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor, in dit geval goed voor 612 pk. Hij levert een maximumkoppel van 900 Nm, dat over een breed toerentalbereik beschikbaar is. De S 63 is het enige model in dit segment dat is uitgerust met actieve motorsteunen. De lagers lossen het conflict op tussen een zachte bevestiging van de aandrijflijn voor een hoog comfort en een harde bevestiging voor een optimale rijdynamiek.

AMG RIDE CONTROL+

Het AMG RIDE CONTROL+-onderstel is gebaseerd op luchtvering met automatische niveauregeling, gecombineerd met adaptief verstelbare demping. De luchtgeveerde veerpoten worden afhankelijk van de situatie met lucht gevuld en maken zo een zachtere of hardere afstelling mogelijk. Een ander kenmerk is de niveauregeling, die de S-klasse automatisch 10 mm laat zakken bij snelheden boven de 120 km/h.

DRIVE PILOT

Dit systeem, momenteel in Duitsland al te bestellen voor de Mercedes-Benz S-Klasse en de EQS, is later ook beschikbaar voor de Mercedes-AMG S-Klasse. Het systeem voor hooggeautomatiseerd rijden (SAE Level 3) stelt de bestuurder in staat de rijtaak onder bepaalde omstandigheden aan het systeem over te dragen in druk verkeer of filesituaties op geschikte snelwegtrajecten in Duitsland tot een snelheid van 60 km/h. Voor klanten vormt dit de ultieme rijervaring. Ze kunnen zich ontspannen of werken en waardevolle tijd terugwinnen.