De Mercedes-AMG ONE is de nieuwe koning van de Nürburgring-Nordschleife met een officieel gemeten tijd van 6:35.183 minuten voor het afronden van de 20.832 kilometer. Hiermee vestigt de hypercar met Formule 1-technologie een nieuw record voor straatlegale productievoertuigen in de categorie supersportwagens.
Het was geen gemakkelijke rit op deze gedenkwaardige 28e oktober 2022. Om 17:14u ging coureur en AMG-merkambassadeur Maro Engel voor het laatst de baan op. Geen minuut te vroeg, want de baan zou om 17.15u officieel gesloten zijn. Hoewel Maro vooraf al een nieuwe beste tijd had neergezet, was de coureur nog niet tevreden. Tegen het einde van de vrij frisse dag werden de omstandigheden met de minuut beter. Zo benutte Maro de allerlaatste kans en verbeterde de rondetijd naar het nieuwe officiële record van 6:35.183 minuten. Overigens, als we meten met de circuitvariant van de Sportauto Super Test is de rondetijd 6:30.705 minuten.
“Dat was echt een onvergetelijke ervaring”, zei Maro Engel na het voltooien van de recordronde. “Ik had niet verwacht dat we met deze baanomstandigheden zo’n rondetijd zouden kunnen neerzetten. Op sommige cruciale delen van de baan was het nog niet helemaal opgedroogd en daardoor lastig. Net als Lewis Hamilton en George Russell in hun raceweekenden moest ik ook de elektrische energie van de hybride aandrijving op de best mogelijke manier inzetten. Dat is niet eenvoudig, zeker niet met deze lengte van de baan. Daarnaast moest de DRS-functie optimaal worden benut. Maar dat is ook echt Formule 1.”
In eerste instantie leek het niet op een nieuwe record. Het weer was zonnig met een lichte wind, maar de baan was – typisch voor de Nürburgring in de herfst – nog vochtig en deels bevuild. In sommige secties, zoals het snelle “Kesselchen” gedeelte, was de ideale lijn niet helemaal opgedroogd. Al met al waren het geen ideale omstandigheden, zeker niet voor een voertuig in deze extreme performance klasse. Met lucht- en asfalttemperaturen van net geen 20 graden Celsius kon men maximaal vier snelle ronden afleggen.
Mercedes-AMG bracht twee ONE’s naar de Ring, waardoor de beperkte tijd effectief kon worden gebruikt. Beide voertuigen werden geïnspecteerd en gedocumenteerd door TÜV Rheinland om er zeker van te zijn dat ze in serieproductie-uitvoering verkeerden. Dit is bevestigd door een notaris.
Technisch gezien had het recordbrekende voertuig alles wat de Mercedes-AMG ONE standaard biedt – de hypercar brengt formule 1 hybride aandrijftechnologie voor het eerst van het circuit naar de weg. Met één verbrandingsmotor en vier elektromotoren levert de E PERFORMANCE hybrid in totaal 782 kW (1.063 pk), waarbij de topsnelheid is begrensd op 352 km/u.
Voor de recordrit zijn de maximale camberwaarden binnen de fabriekstolerantie geselecteerd. Maro Engel koos voor het rijprogramma “Race Plus”. Dit betekent actieve, maximaal mogelijke aerodynamica, strakke chassisafstemming, voertuigverlaging met 37 mm op de vooras en 30 mm op de achteras en natuurlijk het volledige vermogen. Het Drag Reduction System (DRS) wordt door de bestuurder geactiveerd door op een knop op het stuur te drukken. Dit trekt de voorste lamellen op de vleugels in, evenals het bovenste aero-element van de tweetraps achtervleugel. Als het systeem vertraging of een zekere mate van laterale versnelling detecteert, vouwen de aero-elementen zich in een oogwenk weer uit.
Mercedes-AMG is de eerste autofabrikant die zich met zo’n hypercar op de Nordschleife van de Nürburgring waagt en daar officiële records vestigde. De Mercedes-AMG ONE is daarmee niet alleen de absoluut snelste straatlegale auto op de Nordschleife, maar ook nummer 1 in de categorie ‘supersportwagen’ van de Nürburgring.
De Mercedes-AMG GT Black Series, ook gereden door Maro Engel, zette in 2020 een tijd neer van 6:48.047. Dit werd nog verbeterd door een Porsche 991 GT2 RS met Manthey Performance Kit met 6:43.300.