Menu Sluiten

Mercedes-AMG GT vierdeurs coupé

AMG GT vierdeurs coupéDe nieuwe Mercedes-AMG GT vierdeurs is de nieuwste uitbreiding aan de AMG modelfamilie. De nieuwe coupé is de eerste vierdeurs sportwagen uit Affalterbach en heeft directe relaties met de legendarische SLS en AMG GT modellen. Ook dit model is autonoom door Mercedes-AMG ontwikkeld en combineert uniek design, hoog comfort en sportwagenprestaties met een fastback lay-out. Het is een voertuig voor mensen die de auto dagelijks willen gebruiken zonder de ongeëvenaarde prestaties van Mercedes-AMG te hoeven missen.

Er zijn drie motoren leverbaar, van 435 pk tot 639 pk. Ze combineren indrukwekkende prestaties met moderne efficiency.

AMG GT vierdeurs coupéDe geweldige AMG 4.0-liter V8 biturbomotor is al gebruikt in diverse AMG-modellen. De output is nog verder verbeterd en zorgt voor superieure prestaties. Het blok van de GT 63 S levert 639 pk en een maximum koppel van 900 Nm, beschikbaar over een breed toerentalbereik van 2500 tot 4500 tpm. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in 3,2 seconden en de top is 315 km/u.

De Mercedes-AMG GT 63 4MATIC + beschikt over dezelfde biturbo V8, maar dan met 585 pk en 800 Nm koppel. De sprint van stilstand naar 100 km/u duurt slechts 0,2 seconde langer en de topsnelheid is met 310 km/u nauwelijks lager.

Beide motoren profitren van een cilinder deactiveringsysteem. Hierbij worden de cilinders twee, drie, vijf en acht geactiveerd bij lage vermogens, wat het brandstofverbruik vermindert.

AMG GT vierdeurs coupéNaast de twee V8 motoren is de nieuwe vierdeurs sportwagen ook leverbaar als GT 53 4MATIC +, met een innovatieve AMG zescilindermotor in lijn. De 3.0-liter benzinemotor wordt ondersteund door een boost-effect van maximaal 22 pk (16 Kw) en 250 Nm koppel dankzij een EQ Boost elektromotor tussen de motor en transmissie. Deze intelligente combinatie zorgt er samen met de turbocompressor voor dat de kenmerkende AMG prestaties aanwezig zijn. Alleen is het brandstofverbruik duidelijk gunstiger. De AMG GT 53 versnelt van nul tot 100 km/u in slechts 4,5 seconden en bereikt een topsnelheid van 285 km/u.

De twee achtcilinders kunnen worden geïdentificeerd door middel van de drie horizontale louvres in de voorste luchtinlaten, de ‘jet’vleugel, de onderscheidende diffuser op de achterkant en het tweepijps uitlaatsysteem met trapeziumvormige afwerking. De zescilinder heeft ronde dubbele uitlaten en een iets minder uitgesproken diffuser.

AMG SPEEDSHIFT transmissie

AMG GT vierdeurs coupéDe AMG SPEEDSHIFT MCT 9G 9-speed transmissie is speciaal afgestemd op de eisen van de acht-cilinder varianten van de nieuwe vierdeurs AMG GT. Hier wordt een natte koppeling gebruikt. Dit vermindert het gewicht en optimaliseert de respons. De op maat gemaakte software maakt extreem korte schakeltijden mogelijk en levert een bijzonder emotionele ervaring dankzij de dubbele koppeling. Er is ook een race start functie.

De zescilinder lijnmotor is gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G transmissie. In combinatie met de koppelomvormer is deze transmissie afgestemd op het karakter van deze motor.

AMG Performance 4MATIC+

AMG GT vierdeurs coupéAlle modellen zijn uitgerust met 4MATIC + vierwielaandrijving. Een elektrisch-mechanisch gecontroleerde koppeling verbindt de permanent aangedreven achteras variabel aan de vooras. De best mogelijke splitsing wordt continu berekend. De overgang van achterwiel- naar vierwielaandrijving en vice versa is naadloos.

Het is nog steeds mogelijk te driften, dankzij een volledig variabele koppelverdeling. Een drift mode is standaard in de S-versie, in de andere modellen is het een optie.

Vierwielsturing

De AMG GT vierdeurs coupé reageert nog gevoeliger op het stuur dankzij de actieve achterasbesturing, standaard in de V8-modellen en optioneel in de zescilinderversie. Tot 100 km/u wijzen de achterwielen in de tegenovergestelde richting aan de voorwielen. Bij snelheden hoger dan 100 km/u draait het systeem de achterwielen in de zelfde richting als de voorwielen. Dat verhoogt de grip en stabiliteit bij het snel veranderen van richting.

Afhankelijk van de motorisering zijn er tot zes aandrijvingsprogramma’s: Slippery, Comfort, Sport, Sport+, RACE en Individual.

Interieur

Twee hoge resolutie displays van 12,3 inch domineren de breedbeeld cockpit, standaard in de V8 en optioneel in de zescilinderversie. Drie verschillende stijlen zijn beschikbaar voor de weergave: Classic,  Sport en het nieuwe Supersport. Via een controleknop op het stuurwiel kan voorkeursinformatie worden geprojecteerd op de linker-of rechterkant van een instrument. In de Supersport weergave is er ook uitgebreide AMG-specifieke informatie.

De GT biedt verschillende configuraties voor de achterpasagiers, van een bank tot twee individuele zitplaatsen. De achterbak meet 395 liter en met de rugleuningen naar beneden wordt dat 1324 liter.

Lancering

De nieuwe AMG GT vierdeurs coupé vierde zijn wereldpremière op de Geneva Motor Show. De verkoop begint in de zomer van 2018.