Menu Sluiten

Mercedes-AMG GT en GT S

Mercedes-AMG GTBegin september is de nieuwe Mercedes-AMG GT onthuld. Het is in feite de opvolger van de Mercedes-Benz SLS AMG, want dit model verdwijnt. De AMG GT wordt echter iets anders geprijsd, zodat het model hopelijk ook in Nederland wat meer te zien zal zijn.

Kopers hoeven zich geen zorgen te maken dat ze een instapmodel nemen: de V8 accelereert de AMG GT van 0 naar 100 km/u in 4 seconden en zorgt voor een topsnelheid van 304 km/u als de begrenzer eraf is.

Motor

Mercedes-AMG GTInmiddels is al even bekend dat de nieuwe auto wordt aangedreven door een eveneens nieuw blok, de AMG 4.0 V8 biturbo. Deze handgebouwde benzinemotor, die intern M178 heet,  levert 462 pk en een koppel van 600 Nm. De twee turbo’s zijn binnen de cilinderrijen geplaatst, wat een ‘hot V’ configuratie oplevert. Een AMG Speedshift DCT-automaat met dubbele koppeling is geoptimaliseerd voor het nieuwe model. De V8 ligt zoveel mogelijk centraal voorin en drijft de achterwielen aan via een actief sperdifferentieel. Deze transaxle-opstelling zorgt voor een 47/53% gewichtsverdeling. Een elektronische stabiliteitscontrole heeft drie standen, waarbij ‘spelen’ mogelijk blijft.

GT S

amg-gt-4Tegelijk met de AMG GT wordt ook de GT S geïntroduceerd. Deze snellere versie haalt uit dezelfde motor 510 pk en 650 Nm koppel. De GT S kent het (optionele) AMG Dynamic Plus-pakket, dat dynamische motor- en transmissiesteunen omdat alsmede een strakkere onderstel met een iets andere voorophanging. Desgewenst kan deze versie worden voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2 banden voor nog meer grip. De rijmodi Comfort, Sport en Sport Plus worden in de GT S aangevuld met een modus Race, die uiteraard is bedoeld voor circuitgebruik. Oh ja, de acceleratietijd van de GT S is net iets korter dan die van de normale GT en de onbegrensde topsnelheid ligt op 310 km/u.

Ophanging

Mercedes-AMG GTDe AMG GT beschikt over een aluminium double wishbone ophanging, een high performance remsysteem en AMG Dynamic Select rijmodi. De dempers kunnen onder het rijden worden aangepast dankzij AMG Ride Control.

Chassis, cabine en carrosserie worden gemaakt uit lichtmetaal, de achterklep is van staal en de motorkap uit Magnesium. Koolstofvezel wordt grotendeels vermeden vanwege de kosten. Toch ligt het rijklaargewicht van de AMG GT op 1540 kilo, minder dan een  Porsche 911 Turbo.

Interieur

Mercedes-AMG GTHet interieur was al eerder vrijgegeven. Het betreft een modern ontwerp met een vrij hoge middenconsole die in een ‘V’ loopt. Ook de knoppen op de console benaderen dit idee. Naast bekende knoppen voor onder andere het starten van de motor en het instellen van de rijmodi vinden we een moderne Comand controller met touchbediening zoals in de C-klasse. Waarschijnlijk optioneel zijn speakers van Burmester.