Menu Sluiten

Mercedes-AMG EQE SUV

Mercedes-AMG presenteert de EQE SUV, een nieuwe mijlpaal in de elektrificatiestrategie – de eerste volledig elektrische SUV van het performance- en sportwagenmerk. Met zijn variabele interieur en performance-gerichte aandrijfconcept is dit het meest veelzijdige elektromodel in het modellengamma van Mercedes-AMG. Het nieuwe model biedt bovendien royale ruimte voor passagiers en bagage. Net als de AMG EQS Limousine en AMG EQE Limousine is de AMG EQE SUV gebaseerd op het elektroplatform van Mercedes-EQ. Twee krachtige elektromotoren en de volledig variabele vierwielaandrijving vormen de basis voor de kenmerkende dynamische AMG-rijervaring.

De ontwikkelaars van Mercedes-AMG hebben ook vele andere parameters zelfstandig ontworpen. Daartoe behoren de luchtvering AMG RIDE CONTROL+ met adaptief verstelbare demping, achterasbesturing en AMG ACTIVE RIDE CONTROL – een AMG-specifieke rolstabilisatie. Daarbij komen nog de AMG SOUND EXPERIENCE en het exterieur- en interieurdesign. Er zijn twee varianten van de nieuwe performance-SUV leverbaar: de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC en de nog sportievere Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+.

MBUX en Hyperscreen

Beide nieuwe modellen kunnen optioneel worden uitgerust met het innovatieve MBUX Hyperscreen. Dit grote, gebogen scherm strekt zich uit van A-stijl tot A-stijl. De drie onder één glazen afdekking geplaatste schermen lijken in elkaar over te lopen. MBUX past zich met zijn adaptieve software volledig aan de gebruiker aan en biedt gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de zero layer worden de belangrijkste toepassingen altijd situatie-afhankelijk en contextueel bovenaan in het gezichtsveld weergegeven.

In Europa en China is dynamische inhoud ook toegestaan op het voorpassagiersdisplay tijdens het rijden. Het onbeperkt bekijken van films, tekstberichten of presentaties en het surfen op internet is dus mogelijk. Dit wordt mogelijk gemaakt door de ‘blanking-functie’, die voorkomt dat de bestuurder de inhoud ziet. Maar ook zonder dynamische inhoud blijft het voorpassagiersdisplay een aantrekkelijke blikvanger, want dan verschijnt een nieuwe, AMG-specifieke screensaver.

MBUX biedt een reeks extra AMG-functies die het performance-karakter benadrukken. Dat geldt met name voor de opvallende displays in het combi-instrument, het multimediadisplay en het head-up display. Snelle toegang tot de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s wordt geboden door de bijbehorende directe toegangsknop in de middenconsole.

Performance-gericht aandrijfconcept

Beide nieuwe Mercedes-AMG EQE SUV-modellen hebben een performance-gericht aandrijfconcept met twee elektromotoren. De krachtige elektrische aandrijflijn (eATS) met een motor op de voor- en achteras biedt bovendien volledig variabele vierwielaandrijving, die de aandrijfkracht onder alle rijomstandigheden optimaal op de weg overbrengt. Het vermogensspectrum reikt van 350 kW (476 pk) in de EQE 43 4MATIC tot 505 kW (687 pk) in de EQE 53 4MATIC+ met optioneel AMG DYNAMIC PLUS-pakket met boostfunctie. Het maximumkoppel varieert van 858 tot 1.000 Nm.

De AMG-specifieke elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM). De grote focus op performance blijkt al uit de vermogens- en koppelwaarden. De elektromotoren worden bovendien gekenmerkt door een optimale balans tussen vermogenstoename, efficiëntie en geluidscomfort. De elektromotoren van de EQE 43 4MATIC SUV zijn AMG-specifiek getuned en aangestuurd. De EQE 53 4MATIC+ SUV maakt gebruik van AMG-specifieke elektromotoren met aangepaste wikkelingen, andere lamellen en aangepaste inverters. Dit maakt hogere motorsnelheden en dus nog meer vermogen mogelijk, wat vooral merkbaar is bij het accelereren en op topsnelheid.

De elektromotor op de achteras is dankzij zijn zes-fase ontwerp bijzonder krachtig. Hij is voorzien van twee wikkelingen met elk drie fasen. De stator met intrekwikkeling zorgt voor een bijzonder sterk magnetisch veld.

Daarbij komt het zeer veerkrachtige thermische concept, dat herhaalde acceleratiemanoeuvres met constant hoge prestaties mogelijk maakt. Het hart van het uitgekiende ontwerp wordt gevormd door de zogenoemde waterlans in de as van de rotor, die deze koelt. Andere AMG-specifieke koelelementen in het koelcircuit zijn de speciale ribben op de stator en de naaldvormige pennenstructuur op de omvormer, die gemaakt is van hoogwaardig keramiek. Daarnaast is er de warmtewisselaar voor de transmissieolie: naast koeling wordt de olie bij een koude start ook voorverwarmd om de efficiëntie te verhogen.

AMG SOUND EXPERIENCE

Met de AMG SOUND EXPERIENCE geeft het performance- en sportwagenmerk elektromobiliteit een nieuwe stem – een soundtrack voor buiten en binnen die de dynamische rijbeleving emotioneel versterkt. Net als de rijprogramma’s heeft ook de akoestische compositie een grote bandbreedte: in de standaard basisversie ‘Authentic’ kunnen het geluid en de intensiteit afhankelijk van de rijomstandigheden en het gekozen rijprogramma worden geregeld. De AMG-typische drive sounds worden gegenereerd met behulp van extra hardware, waaronder speciale luidsprekers, een basactuator en een soundgenerator.