Menu Sluiten

Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+

De CLS komt in april 2021 met een aangescherpt design op de markt. De CLS is standaard uitgerust met AMG Line exterieur. Tegelijkertijd is het interieur opgewaardeerd met extra leder- en bekledingscombinaties en een nieuw vormgegeven multifunctioneel stuurwiel in nappaleder.

Geactualiseerd AMG model

Mercedes-AMG heeft het sportieve topmodel van de modelserie geactualiseerd met tal van visuele highlights en aantrekkelijke uitrustingspakketten. Tot de standaard noviteiten van de CLS 53 4MATIC+ behoren het nieuw vormgegeven front met de sportieve AMG-voorskirt in A-wingdesign met zwarte flics en zichtbare air curtains, evenals de AMG-specifieke grille met verticale spijlen. De ruitframes zijn uitgevoerd in gepolijst aluminium of, in combinatie met het nightpakket, in hoogglanzend zwart. De buitenspiegels zijn carrosseriekleurig. Ook hier vormen modellen met het AMG-nightpakket of het AMG-carbonpakket exterieur II een uitzondering: de buitenspiegels zijn in dit geval hoogglanzend zwart of van carbon. Mercedes-AMG rijders besturen de CLS ook met het stuurwiel van de nieuwste generatie in nappaleder met de bekende AMG-stuurwieltoetsen met display.

Bij de optionele uitrustingen maken twee nieuwe pakketten de coupé nóg sportiever: het AMG-nightpakket II, leverbaar in combinatie met het AMG-nightpakket, omvat een grille, Mercedes-Benz ster aan de achterzijde en typeaanduiding in donker chroom.

Het AMG DYNAMIC PLUS-pakket verhoogt de dynamiek in meerdere opzichten. De rode remklauwen met zwart opschrift ‘AMG’ geven het exterieur een optisch accent. In het interieur rondt het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA of als alternatief in nappaleder het sportief-elegante pakket af. Een circuitwaardige performance kan worden ervaren in het aanvullende rijprogramma ‘RACE’ met driftmodus.

De CLS 53 4MATIC+ combineert een vermogen van 320 kW/435 pk met een sportieve stijl en een hoge efficiëntie. De geïntegreerde startdynamo levert een extra vermogen van 16 kW/22 pk en een extra koppel van 250 Nm en voedt het 48V-boordnet. Het systeem verenigt de startmotor en de dynamo in één elektromotor en is geïntegreerd tussen de motor en de transmissie. Samen met de intelligente turbolading met elektrische hulpcompressor (eZV) en uitlaatgasturbo wordt hetzelfde doel nagestreefd: de voor AMG kenmerkende performance en rijdynamiek bieden en tegelijkertijd het brandstofverbruik en de emissies verlagen. Ook de extreem snel schakelende AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie, de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ en de AMG RIDE CONTROL+ dragen bij aan de dynamische rijbeleving.

Assistenten

De CLS is standaard uitgerust met een actieve remassistent, die in veel situaties met autonoom remmen een aanrijding kan voorkomen of de ernst ervan kan verminderen. Optioneel kan het rijassistentiepakket worden uitgebreid met een reeks andere Intelligent Drive-functies. Daartoe behoort de actieve snelheidslimietassistent, die gebruikmaakt van kaartgegevens en informatie van de verkeersbordenassistent om te reageren op wijzigingen in de snelheidslimiet. Een routegebaseerde snelheidsaanpassing voor gedetecteerde bochten, rotondes, tolstations, T-kruisingen en voor het afslaan op snelwegen/doorgaande wegen maakt ook deel uit van het systeem. Met het rijassistentiepakket plus kan de actieve file-assistent de taak van het volgen van de rijstrook en het aanhouden van de afstand tot de voorligger overnemen. De auto kan tot 1 minuut na het tot stilstand komen automatisch herstarten.

De actieve parkeerassistent met PARKTRONIC en 360°-camera maakt het mogelijk om automatisch in en uit te parkeren. Het systeem vergemakkelijkt het zoeken naar en selecteren van een parkeerplek, evenals het langs- en dwarsparkeren (als gekozen is voor automatisch in en uit te parkeren), ook in parkeergarages. De CLS is nu ook in staat parkeerplaatsen te herkennen en te gebruiken die bijvoorbeeld op grotere terreinen zijn gemarkeerd. De 360°-camera zendt een nog realistischer beeld naar het mediadisplay, dat ook een uitgebreid zijaanzicht omvat. Bij het verlaten van een parkeervak kan het systeem waarschuwen voor kruisend verkeer achter de auto en in geval van twijfel de auto afremmen.

MBUX (Mercedes-Benz User Experience)

Ook het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) is bij de vernieuwing van de CLS in 2020 aanzienlijk opgewaardeerd. Standaard beschikt de CLS over twee grote displays van 10,25 inch/26 cm die naast elkaar zijn geplaatst voor een widescreenlook. Optioneel zijn twee 12,3 inch/31,2 cm displays leverbaar. De informatie op het bestuurdersdisplay en het centrale display is goed afleesbaar op de grote schermen met hoge resolutie. Met de optionele MBUX interieurassistent kunnen verschillende comfort- en MBUX-functies bovendien intuïtief worden bediend door middel van bewegingsherkenning.

ENERGIZING-comfortprogramma

Het ENERGIZING-comfortprogramma bundelt verschillende comfortsystemen in de auto en maakt gebruik van licht- en muziekstemmingen en diverse massageprogramma’s voor een breed scala aan wellnessprogramma’s. In de zomer van 2020 heeft in de CLS de ENERGIZING COACH zijn debuut gemaakt. Deze functie is gebaseerd op een intelligent algoritme en beveelt een van de programma’s aan die geschikt zijn voor de bestuurder en de situatie. Als een Garmin® wearable is geïntegreerd, optimaliseren persoonlijke waarden zoals stressniveau of kwaliteit van de slaap de nauwkeurigheid van de aanbeveling. Het doel is dat de bestuurder zich goed en ontspannen voelt, zelfs tijdens veeleisende of monotone ritten.