Menu Sluiten

AMG gaat elektrisch

Veel AMG liefhebbers vragen zich af hoe het in de toekomst gaat met AMG. Wordt alles elektrisch? Verdwijnt de V8? In dit officiële persbericht legt Mercedes-AMG de plannen met betrekking tot elektrificatie zelf uit.

De nieuwe aandrijfstrategie rust op twee pijlers: de eerste omvat het aanbod van performance-hybrids met een volledig zelfstandig aandrijfconcept onder het technologielabel E PERFORMANCE. De tweede pijler wordt gevormd door accu-elektrische AMG-derivaten op basis van de nieuwe Mercedes Electric Vehicle Architecture (EVA) voor luxe- en topklassemodellen. Uitgebreide wijzigingen aan de aandrijving, het onderstel, het design en de uitrusting bieden ook bij een volledig elektrische aandrijflijn de kenmerkende emotionele AMG-rijervaring.

“Met onze nieuwe aandrijfstrategie brengen we ons kenmerkende DNA over naar een geëlektrificeerde toekomst. Onze performance-hybrids, die volledig in Affalterbach worden ontwikkeld, overtreffen zelfs de rijdynamiek van onze huidige modellen en dragen dus volkomen terecht ons nieuwe technologie-label E PERFORMANCE. Ook met de volledig elektrische derivaten op basis van de Mercedes-EQ modellen gaan we als Mercedes-AMG verder met de elektrificatie van het portfolio. Daarmee stellen we ons open voor nieuwe doelgroepen die Mercedes-AMG kunnen ervaren als hét Performance Luxury-merk van de 21ste eeuw”, aldus Philipp Schiemer, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

“Mercedes-AMG heeft altijd gestaan voor topprestaties en maximale rijdynamiek. Bij de ontwikkeling van onze nieuwe E PERFORMANCE hybride strategie was het dan ook meteen duidelijk dat we een onafhankelijk concept voor AMG wilden nastreven. De lay-out met de verbrandingsmotor voorin en de Electric Drive Unit (EDU) op de achteras biedt tal van voordelen. De daaruit resulterende geoptimaliseerde gewichtsverdeling, de best mogelijke benutting van het koppel en de bijzonder directe vermogensafgifte beloven rijdynamiek op het hoogste niveau. Daarbij komt de door ons ontwikkelde high-performance AMG-accu, die een twee keer zo hoge vermogensdichtheid heeft als conventionele aandrijfaccu’s en, net als veel andere componenten, geïnspireerd is op technologie uit de Formule 1”, aldus Jochen Hermann, CTO (technisch directeur) van Mercedes-AMG GmbH.

Volledig nieuw ontwikkelde performance-hybrid met innovatief AMG-concept

De onafhankelijke E PERFORMANCE aandrijflijnstrategie is gebaseerd op het leidende principe om een geëlektrificeerde aandrijflijn te ontwikkelen die de kenmerkende Driving Performance en rijdynamiek van het merk nog verder verbetert en tegelijkertijd uiterst efficiënt is. Met de toename van de prestaties als gevolg van de extra elektromotor kon het ontwikkelingsteam tegelijkertijd de efficiëntie verbeteren – en zowel lagere emissies als een lager verbruik te realiseren.

De exclusieve voertuigarchitectuur biedt ook de voordelen van volledig elektrisch rijden en extern laden via een wallbox, een openbaar laadstation of een gewoon stopcontact. Bovendien helpt de elektrificatie om het hoge AMG-prestatieniveau ook met kleinere verbrandingsmotoren in de toekomst te behouden of zelfs te overtreffen.

Als performance-hybrid combineert het modulaire AMG-concept de acht- of viercilinder AMG-motor met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. De elektromotor (afhankelijk van de modelserie tot 150 kW vermogen en 320 Nm koppel) bevindt zich op de achteras, waar hij samen met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras in een compacte Electric Drive Unit is geïntegreerd. Experts noemen deze lay-out een P3 hybrid. De lichtgewicht high-performance AMG-accu is ook achterin, boven de achteras geplaatst. Dit ontwerp biedt tal van voordelen, vooral voor sportwagens en performance-modellen:

  • De volledig door AMG zelf ontwikkelde elektromotor werkt direct op de achteras (zonder omleiding via de AMG SPEEDSHIFT MCT-9G transmissie) en kan daardoor zijn vermogen directer omzetten in aandrijfkracht – voor die extra boost bij het optrekken, accelereren of inhalen.
  • Bovendien wordt het vermogen van de elektromotor, zoals kenmerkend is voor de constructie, onmiddellijk met het volledige koppel aangesproken, zodat een bijzonder directe vermogensafgifte mogelijk is.
  • Verder kan het geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras het optimale koppel aan elk achterwiel afgeven, afhankelijk van de rijsituatie. Het resultaat is dat de bestuurder onmiddellijk een merkbare toename van de prestaties ervaart, omdat de hybrid nog dynamischer uit bochten accelereert.
  • Naarmate de slip op de achteras toeneemt, wordt de aandrijfkracht van de elektromotor ook kortstondig naar de voorwielen overgebracht als dat nodig is voor meer tractie. Dit wordt mogelijk gemaakt door de mechanische verbinding van de volledig variabele vierwielaandrijving via de cardanas en de aandrijfassen van de voorwielen.
  • De plaatsing op de achteras verbetert zowel de gewichtsverdeling als de aslastverdeling in de auto en vormt zo de basis voor het overtuigende rijgedrag.
  • Het AMG-concept biedt ook een zeer hoge mate van efficiëntie op het gebied van recuperatie, omdat dit systeem in principe slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en de transmissie met zich meebrengt.
  • Het modulaire concept kan over meerdere modelseries worden uitgerold en biedt zo de flexibiliteit om het modellengamma van AMG naar de geëlektrificeerde toekomst te leiden.
  • Omdat de elektromotor onafhankelijk van de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie werkt, wordt ook de efficiëntie van de aandrijflijn verder verbeterd.
  • De geautomatiseerde tweetraps transmissie op de achteras zorgt met zijn speciaal afgestemde overbrengingsverhouding voor de spreiding van een hoog wielkoppel voor dynamisch wegrijden vanuit stilstand tot veilige continue prestaties bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt uiterlijk bij circa 140 km/h over naar de tweede versnelling, wat overeenkomt met het maximumtoerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.

Geïnspireerd door de Formule 1, ontwikkeld in Affalterbach: high-performance AMG-accu

Bij het bepalen van de elektrificatiestrategie was het van meet af aan duidelijk dat alle essentiële componenten in Affalterbach zouden worden ontwikkeld. De kern daarvan wordt gevormd door de high-performance AMG-accu voor de toekomstige performance-hybrids. De ontwikkeling van de lithium-ion-energieopslagunit begon in 2016 en werd geïnspireerd door technologieën die zich onder de zwaarste omstandigheden hebben bewezen in de hybride Formule 1-racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Tijdens de ontwikkeling vond er een intensieve uitwisseling van knowhow plaats tussen de Formule 1-motorenafdeling High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth en Mercedes-AMG in Affalterbach. De specificaties waren snel vastgelegd: de high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen, dat veelvuldig achter elkaar kan worden aangesproken, met een laag gewicht om de totale prestaties van de auto te verhogen. Daarbij komen nog de snelle energieopname en de hoge vermogensdichtheid. Dit betekent dat bij een snelle rit in bijvoorbeeld heuvelachtig terrein, het volledige vermogenspotentieel direct kan worden benut bij het heuvelop rijden, terwijl de recuperatie sterk is bij het heuvelaf rijden.

Grote innovatiestap: de directe koeling van de accucellen

Het resultaat is dat de accu zich altijd in een optimale bedrijfstemperatuur van 45 °C bevindt, ongeacht hoe vaak de accu wordt opgeladen of ontladen. Conventionele koelsystemen kunnen dit niet aan en de accu kan zijn capaciteit niet meer volledig benutten. Bij de high-performance AMG-accu is dat niet het geval: zelfs tijdens snelle ronden in hybride modus op het circuit, waarbij vaak wordt geaccelereerd (accu wordt ontladen) en afgeremd (accu wordt opgeladen), behoudt de energieopslagunit zijn hoge prestatievermogen.

‘Always on’: altijd elektrisch vermogen beschikbaar

De basisstrategie is afgeleid van die van het hybride powerpack van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. Net als in de topklasse van de autosport is het maximale vermogen altijd beschikbaar wanneer de bestuurder dat nodig heeft – bijvoorbeeld om krachtig uit bochten te accelereren of bij het inhalen. Om dit te realiseren, is het hybride systeem ‘always on’: het elektrische vermogen kan altijd worden opgeroepen en veelvuldig achter elkaar worden opgevraagd dankzij hoge recuperatieprestaties en on-demand opladen. Het onafhankelijke accuconcept maakt het optimale compromis mogelijk tussen maximale rijdynamiek en moderne efficiëntie. Alle componenten zijn perfect op elkaar afgestemd: de vermogenswinst is direct voelbaar.

De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Electric’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘RACE’ en ‘Individual’ zijn exact op de nieuwe aandrijftechniek afgestemd en bieden zo een breed scala aan rijervaringen – van zeer efficiënt tot zeer dynamisch. De rijprogramma’s passen belangrijke parameters aan, zoals de respons van de aandrijving en de transmissie, de stuurkarakteristiek, de demping van het onderstel of de sound. De programma’s worden geselecteerd met behulp van de schakelaar in de middenconsole of de AMG-stuurwieltoetsen en vervolgens weergegeven in het combi-instrument en op het multimediadisplay.

De cijfers spreken voor zich: meer dan 600 kW systeemvermogen en meer dan 1.000 Nm systeemkoppel

De uitstekende prestaties van de AMG performance-hybrid aandrijflijn spreken voor zich: technisch gezien zijn een systeemvermogen van meer dan 600 kW en een systeemkoppel van meer dan 1.000 Nm mogelijk. Afhankelijk van het model kan daarmee in minder dan 3,0 seconden van 0 naar 100 km/h worden geaccelereerd. De onmiddellijke reactie van de elektrische aandrijving, de snelle koppelopbouw en de geoptimaliseerde gewichtsverdeling van de auto maken nieuwe topwaarden op het gebied van langs- en dwarsdynamiek mogelijk. De extreem spontane reacties op elke beweging van het gaspedaal zijn bijzonder inspirerend in elke rijsituatie. Deze aandrijflijn is gepland voor meerdere modelseries in verschillende uitbreidingsfasen. Om te kunnen inspelen op de veranderende markt- en klanteneisen bij toekomstige modellen, zijn de definitieve motor- en prestatiewaarden op dit moment nog niet gespecificeerd.

De volgende fase: E PERFORMANCE met 2,0 liter viercilindermotor en elektrische uitlaatgasturbo

Parallel aan de ontwikkeling van de achtcilinder performance-hybrids wordt gewerkt aan de volgende technologische fase: de AMG performance-hybrid in combinatie met de AMG viercilinder turbomotor. De 2,0 liter motor met de interne aanduiding M 139 werd tot dusver in de compacte performance-modellen dwarsgeplaatst gebruikt. Als E PERFORMANCE-variant zal hij ook in andere toekomstige Mercedes-AMG-modelseries voor een passende aandrijving zorgen. De motor zal echter in de lengterichting worden ingebouwd, grondig worden doorontwikkeld en het prestatieniveau zal nogmaals aanzienlijk worden verhoogd. De engineers streven ernaar dat de doorontwikkelde M 139 het hoogste specifieke vermogen van alle in serie gebouwde viercilindermotoren ter wereld zal overtreffen.

De grootste innovatie is de elektrische uitlaatgasturbo, die voor het eerst in een seriemodel wordt toegepast. Deze technologie komt rechtstreeks uit de Formule 1 en wordt MGU-H (Motor Generator Unit Heat) genoemd. Hetzelfde systeem wordt al gebruikt in de Mercedes-AMG Project ONE hypercar.

Toekomstige viercilinder-hybrid op het prestatieniveau van de huidige V8-biturbomotor

In de viercilinder performance-hybrid kan de 330 kW sterke 2,0 liter AMG-turbomotor (met elektrische uitlaatgasturbo) worden gecombineerd met een 150 kW sterke elektromotor. Het totale vermogen en het totale koppel stellen toekomstige AMG-modellen in staat om rijprestaties te realiseren die zelfs nog beter zijn dan vergelijkbare, huidige auto’s met V8-motor zonder hybride aandrijving. De hoge wendbaarheid, performance en efficiëntie van de hybride viercilinder aandrijflijn zal in eerste instantie in de toekomstige generatie van de Mercedes-AMG C-Klasse worden geïntroduceerd.

100 procent emotie, nul emissie: volledig elektrische AMG-modellen op weg naar serieproductie

Daarnaast werkt Mercedes-AMG aan performance-auto’s met een volledig accu-elektrische aandrijving. Er worden momenteel exclusieve, geïndividualiseerde en verbeterde AMG-modellen gebouwd op basis van de aankomende elektro-auto’s van Mercedes-EQ – vergelijkbaar met een Mercedes-AMG E-Klasse op basis van een Mercedes-Benz model, de zogeheten AMG-derivatenstrategie. De marktintroductie vindt nog dit jaar plaats.

De eerste accu-elektrische AMG-modellen zijn gebaseerd op de nieuwe, elektro-exclusieve Mercedes-EQ architectuur. De modellen worden in Affalterbach, specifiek afgestemd op de verschillende markten, uitgebreid doorontwikkeld op het gebied van techniek (aandrijving, onderstel, remmen, sound), exterieurdesign, interieurdesign, standaarduitrusting en opties. Ze zijn ambassadeurs van een nieuw tijdperk in het performance-segment van de 43 en 53 AMG-modellen, voor doelgroepen die veel waarde hechten aan innovatieve elektromobiliteit, maar niet willen inboeten aan sportiviteit en rijdynamiek.

Het exterieurdesign grijpt terug op karakteristieke AMG-elementen en brengt ze over naar het volledig elektrische tijdperk. Daartoe behoren de specifieke grille met verticale lamellen, de nieuw vormgegeven voorskirt, de dorpelverbreders, de specifieke achterzijde met spoilelip en diffusor alsmede de AMG-velgen in Aero- of Heritage-design.

Ook het interieur krijgt een extra dosis sportiviteit door onder meer exclusieve AMG-stoelen met een individueel dessin, AMG-specifieke functies en aanduidingen voor de MBUX-displays of het AMG Performance-stuurwiel met geïntegreerde toetsen en twee ronde AMG-stuurwieltoetsen. Tal van AMG-opties versterken desgewenst de dynamische uitstraling.

De nieuwe performance-modellen worden op de markt gebracht met twee onafhankelijke, permanent bekrachtigde synchroonmotoren en volledig variabele vierwielaandrijving met modulaire koppelverdeling. De voorlopige prestaties van de testauto’s zijn nu al veelbelovend: met de combinatie van de motor voor en achter kunnen prestaties worden gehaald die op gelijke hoogte staan met de krachtigste Mercedes-AMG performance-modellen met de huidige 4,0 liter V8-biturbomotor. Dat geldt ook voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h, die afhankelijk van het vermogen en de auto in minder dan 4,0 seconden wordt voltooid en waarbij de lineaire acceleratie een heel bijzondere ervaring is. De elektromotoren halen een maximumtoerental van 18.000 t/min en maken een topsnelheid van 250 km/h mogelijk.

De 400V lithium-ion-accu beschikt over een eigen kabelboom, die is aangepast aan het hogere prestatievermogen van de AMG-derivaten. Het luchtgeveerde onderstel AMG RIDE CONTROL+ is speciaal afgestemd op een geoptimaliseerde langs- en dwarsdynamiek. Daar komt nog de extra functie AMG i-Booster bij, die elektrische recuperatie en hydraulisch remmen bij het vertragen op harmonieuze wijze combineert.

En natuurlijk hoort ook de kenmerkende AMG-sound erbij. Met bijvoorbeeld extra hardware (luidsprekers, shaker, soundgenerator) en de nieuw samengestelde, authentieke ‘AMG Sound Experience’ rijdt Mercedes-AMG met veel emotie de toekomst in, ook elektrisch.