Menu Sluiten

Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé

Met de nieuwe CLE 53 4MATIC+ Coupé scherpt Mercedes-AMG zijn productportfolio aan en herdefinieert daarmee het segment van de instap-performance-coupés. Het sportieve, elegante tweedeursmodel combineert het beste van twee werelden: de wendbaarheid en sportiviteit van de C-Klasse met de ruimte en status van de E-Klasse. De 3,0 liter zescilinder lijnmotor met dubbele drukvulling via een uitlaatgasturbo en een extra elektrische compressor is grondig gewijzigd en levert nu een vermogen van 449 pk en een maximumkoppel van 560 Nm (met een overboost van 600 Nm gedurende 12 seconden).

Interieur

Het interieur verwelkomt de passagiers met een specifieke AMG-uitrusting, exclusieve materialen en het MBUX infotainmentsysteem van de nieuwste generatie. Blikvangers zijn het vrijstaande 12,3” volledig digitale bestuurdersdisplay, het 11,9” op de bestuurder gerichte centrale display in gebruiksvriendelijk portretformaat en de dynamische sfeerverlichting met 64 kleuren. Deze loopt desgewenst vanaf de middenconsole tot onder de buitenste luchtuitstroomopeningen. In elk portier loopt een lichtstrook langs de contourlijnen van de armleuning en de bovenkant van het portier naar het achtercompartiment.

Een andere highlight zijn de integraalstoelen in lederlook ARTICO /microvezel MICROCUT zwart met AMG-specifieke graphics en rode contrastsiernaden. Ze combineren sportiviteit met sterke zijdelingse ondersteuning. Andere interieurkenmerken zijn rode veiligheidsgordels en sierdelen in glanzend carbon. Optioneel zijn tal van bekledingen in leder en nappaleder leverbaar. Wanneer nappaleder wordt gekozen, is het AMG-embleem in reliëf in de voorste hoofdsteunen aangebracht.

AMG Performance-stoelen zijn als optie leverbaar. Deze worden vooral gekenmerkt door sterk gecontoureerde zijwangen, die een nog betere zijdelingse ondersteuning bieden. Verticale openingen voegen visuele accenten toe, maar besparen ook gewicht en zorgen voor een betere ventilatie van de rug. Als ze zijn bekleed met nappaleder, zijn de stoelen ook geaccentueerd in een contrasterende kleur.

AMG Performance-stuurwiel

Het standaard dubbelspaaks AMG Performance-stuurwiel met afgevlakte onderzijde en geïntegreerde toetsen biedt een hoge mate van praktisch gebruiksgemak. De ronde AMG-stuurwieltoetsen overtuigen met hun heldere displays en intuïtieve bedieningslogica. Belangrijke rijfuncties en alle rijprogramma’s kunnen hiermee worden bediend.

Via het bestuurdersdisplay kan de klant de weergavestijlen ‘Klassiek’, ‘Sport’ en de exclusieve AMG-weergavestijl ‘Supersport’ selecteren. De ‘Supersport’ modus is zeer markant, met een centrale ronde toerenteller en horizontale displays die zich links en rechts van de toerenteller bevinden en een ruimtelijke indruk van diepte creëren. Via het AMG-menu heeft de bestuurder toegang tot diverse speciale displays, zoals motorgegevens, schakelaanduiding, warming-up, set-up, G-Force meter en racetimer. Ook het centrale display benadrukt de dynamische oriëntatie met individuele AMG-displays, zoals de visualisatie van de rijprogramma’s of telemetriegegevens.

Zescilinder lijnmotor

De nieuwe CLE 53 4MATIC+ maakt gebruik van een verbeterde versie van de 3,0 liter M 256 zes-in-lijn turbomotor. De doorontwikkelde generatie van de krachtige motor heeft voortaan de aanduiding M 256M. In combinatie met de nieuwe extra elektrische compressor is het koppel 560 Nm in continu bedrijf en 600 Nm in overboost-modus gedurende maximaal 12 seconden.

Belangrijker dan het maximumkoppel is echter de verbeterde koppelopbouw en de gemodificeerde respons van de motor. De verbeterde extra elektrische compressor heeft deze zaken naar een hoger plan gebracht. Hij kan nu over een langere periode bijna continu worden ingezet. Bestuurders merken dit vooral in het middelste toerenbereik. Daardoor kon de uitlaatgasturbo groter worden uitgevoerd voor hogere piekprestaties.

Tegelijkertijd profiteren klanten van de verhoogde efficiëntie van de motor. Die is aanzienlijk verbeterd, vooral bij vollast. Ook de nieuwe geïntegreerde startdynamo (ISG) van de tweede generatie draagt bij aan de efficiëntie. Deze is nu geïntegreerd in de transmissiebehuizing. Als centraal onderdeel van het 48V-boordnet fungeert de ISG niet alleen als elektrische generator, maar neemt hij ook hybride functies over. Daartoe behoren een kortstondige boost met 17 kW (23 pk) aan vermogen en 205 Nm koppel, recuperatie, schakelen tussen belastingpunten, ‘zeilen’ (uitrollen) en het bijna onmerkbaar opnieuw starten van de motor bij de start-stopfunctie.

De elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h kan met het optionele AMG Driver’s Package worden verhoogd tot 270 km/h.

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie

De 3,0 liter lijnmotor is gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie, die overtuigt met korte schakeltijden, snelle reacties, de tussengasfunctie en meervoudig terugschakelen. Op- en terugschakelen wordt onmiddellijk uitgevoerd. De transmissie reageert zeer spontaan, vooral in het rijprogramma ‘Sport+’ en in de handmatige modus. Dynamische acceleratiemanoeuvres en aangepaste schakeltijden zijn mogelijk, maar ook een brandstofbesparende rijstijl, afhankelijk van het gekozen rijprogramma. De AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie kan handmatig worden geschakeld met de gegalvaniseerde stuurschakelpaddles links en rechts achter het stuurwiel.

AMG DYNAMIC SELECT

Met de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ kunnen de eigenschappen van de nieuwe 53-modellen met één vinger worden beïnvloed. De differentiatie varieert van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief. Belangrijke parameters als het reactiegedrag van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing worden aangepast. Ongeacht de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder met de ‘M’-knop direct overschakelen naar de handmatige modus en uitsluitend schakelen met de stuurschakelpaddles. Naar behoefte kunnen ook de dempingniveaus worden geselecteerd.

De rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS is geïntegreerd in de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. In de niveaus ‘Basic’, ‘Advanced’ en ‘Pro’ beïnvloedt deze bijvoorbeeld de instellingen van het ESP® (elektronisch stabiliteitsprogramma) of de vierwielaandrijving. Op basis van de rijstijl van de bestuurder en sensorgegevens anticipeert de intelligente voorinstelling op het gewenste voertuiggedrag. Het aanbod varieert van stabiel tot zeer dynamisch, voor een comfortabelere of juist bijzonder sportieve rijervaring. De AMG DYNAMICS-functies kunnen ook rechtstreeks met de AMG-stuurwieltoetsen worden geselecteerd. Zowel de instelbare voertuigkarakteristieken als de uitgebreide uitrustingsopties maken een breed scala aan sportiviteit, elegantie en lifestyle mogelijk, afhankelijk van de individuele wensen van de klant.

Variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

De volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ combineert een optimale tractie voor dynamisch rijplezier met een hoge mate van rijveiligheid onder alle omstandigheden, zowel op droog wegdek als op een natte of gladde ondergrond. De overgang van achterwielaandrijving naar vierwielaandrijving en omgekeerd vindt continu plaats, omdat de intelligente regeling is geïntegreerd in de volledige voertuigsysteemarchitectuur. De krachtverdeling wordt gedifferentieerd toegepast. Bij rustig rijden, waarbij vierwielaandrijving niet nodig is, wordt de vooras volledig ontkoppeld. Dit verhoogt de efficiëntie. Vanaf de stand ESP Sport is het rijgedrag meer op de achterwielen gericht. En in de driftmodus worden bij de nieuwe AMG CLE Coupé over het gehele snelheidsbereik uitsluitend de achterwielen aangedreven.

AMG RIDE CONTROL-onderstel

Het in Affalterbach ontwikkelde AMG RIDE CONTROL-onderstel zorgt voor meer wendbaarheid, een neutraler bochtgedrag en een betere tractie. De stalen vering met bijzonder sportieve afstelling van de veren en dempers en adaptief verstelbare demping combineert een uitstekende rijdynamiek met een hoog rijcomfort. De demping op elk wiel past zich aan de rijsituatie en het wegdek aan. Dit gebeurt snel en nauwkeurig met behulp van aparte kleppen voor de trek- en compressierichtingen in de dempers. Bovendien kan de demperkarakteristiek vooraf worden geselecteerd in drie niveaus: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’, waardoor een merkbaar onderscheid mogelijk is tussen hoog langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek.

Achterasbesturing

De standaard achterasbesturing werkt met een maximale stuurhoek van 2,5 graden. Tot deze hoek draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen bij snelheden tot 100 km/h (variabel en afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling). Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis en resulteert in gemakkelijker manoeuvreren, minder stuurwerk en een grotere wendbaarheid. De draaicirkel is merkbaar kleiner bij het afslaan of inparkeren. Bij snelheden boven de 100 km/h (variabel en afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling) draaien de achterwielen parallel aan de voorwielen – tot een hoek van maximaal 0,7 graden. De virtuele verlenging van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit: de zijwaartse krachten worden sneller opgebouwd bij het veranderen van richting, waardoor het voertuig directer op stuurcommando’s reageert. Het reactiegedrag van de achterasbesturing is afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma.

AMG DYNAMIC PLUS-pakket

Voor een nog emotionelere rijbeleving bundelt het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket bijzonder sportieve uitrustingsdetails. Een van de highlights is het rijprogramma ‘RACE’ met driftmodus. Het AMG Performance-stuurwiel is bekleed met microvezel MICROCUT en heeft stuurwieltoetsen voor een snelle bediening van de rijprogramma’s en andere rijdynamische instellingen. Rode remklauwen met opschrift ‘AMG’ op de voor- en achteras onderstrepen optisch het sportieve karakter. De actieve motorsteunen maken een situatie-afhankelijke spreiding mogelijk tussen een comfortabele en een sportieve verbinding van de motor met de carrosserie.