Menu Sluiten

De nieuwe SLC roadster

Mercedes-AMG SLC rijdend voorzijdeIn maart 2016, exact twintig jaar na de introductie van zijn segment, krijgt de SLK een nieuwe naam – SLC – en een verbeterde techniek en vormgeving. De naamsverandering onderschrijft de traditioneel nauwe band met de C-Klasse, waarmee de roadster veel van zijn techniek deelt. Nieuw is het sportieve topmodel Mercedes-AMG SLC 43.

De Mercedes-Benz SLC heeft een indrukwekkende voorgeschiedenis. Zijn voorganger, de SLK die in 1996 werd geïntroduceerd, was wereldwijd geliefd en vond zo’n 670.000 eigenaren. Het nieuwe model, in verre mate verfijnd en met een modelprogramma dat uiteenloopt van de SLC 180 tot aan de sportieve, high-performance Mercedes-AMG SLC 43, heeft alles in zich om een vervolg te geven aan dat succes. De SLC 200 en SLC 43 krijgen standaard de sportief-comfortabele 9G-TRONIC automatische transmissie, terwijl die optioneel leverbaar is voor de nieuwe 115 kW/156 pk sterke SLC 180.

Als onderdeel van de modelvernieuwing hebben de designers van Mercedes-Benz de sportieve looks van de roadster nog verder aangescherpt. Aan de voorzijde valt met name de steile grille op, die de motorkap nog langer doet lijken. Alle SLC-modellen hebben standaard een diamond grille.

Met DYNAMIC SELECT kan de voertuigkarakteristiek met een druk op de knop ogenblikkelijk worden aangepast, waarbij het systeem de motor, transmissie, besturing en het onderstel instelt op basis van de voorkeur van de bestuurder.

AMG
slc_motoramgDriving Performance is wat het merk AMG belooft, en de Mercedes-AMG SLC 43 blijft op indrukwekkende wijze trouw aan die gedachte. Het nieuwe model combineert een 270 kW/367 pk en 520 Nm sterke 3,0-liter V6-biturbomotor met een aangepaste versie van het AMG-sportonderstel dat vergelijkbaar is met dat van de Mercedes-AMG SLK 55. Die combinatie komt terug in de sportieve prestatiecijfers, met een 0-100 km/h acceleratie in 4,7 seconden bij de SLC 43.

De prijs van de Mercedes-AMG SLC 43 is ten tijde van de introductie € 75.995.

Andere modellen
slc_achterHet nieuwe instapmodel is de SLC 180 met een vermogen van 115 kW/156 pk. Hij heeft een NEDC gecombineerd verbruik van slechts 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 127 g/km. Daarboven staan de SLC 200 met een vermogen van 135 kW/184 pk en 1.991 cc viercilindermotor.

De SLC 180 wordt standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De sportief-comfortabele 9G-TRONIC automatische transmissie is als optie leverbaar voor dit model en standaard bij de SLC 300 en SLC 43.

Met DYNAMIC SELECT kan de voertuigkarakteristiek met een druk op de knop direct worden gewijzigd. Het systeem past daarbij de motor, transmissie, besturing en het onderstel aan. De vijf rijprogramma’s – ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Eco’ en ‘Individual’ – zijn eenvoudig te kiezen via de DYNAMIC SELECT-knop in het bovenste deel van de middenconsole. Het gekozen rijprogramma wordt weergegeven in het multifunctionele kleurendisplay en verschijnt ook als pop-up bericht in het head-up display. In de SLC 180 en SLC 200 met 9G-TRONIC is de rijprogrammakeuze een optie. De SLC 43 heeft standaard een AMG-sportuitlaat die gebruikmaakt van twee verstelbare uitlaatkleppen om de klank aan te passen aan het via DYNAMIC SELECT gekozen rijprogramma.

Klanten die voor het Dynamic Handling Package (optie) kiezen – met een 10 mm verlaagd onderstel, adaptief dempingssysteem, DYNAMIC STEERING en ESP® dynamische bochtenassistent – kunnen DYNAMIC SELECT ook gebruiken om de dempingskracht te selecteren in de standen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’. Hierbij wordt de mate van demping voor elk afzonderlijk wiel automatisch en continu aangepast aan de rijsituatie.

Met de sportuitlaat kan de geluidservaring worden versterkt, waarbij de akoestiek kan worden aangepast via een geïntegreerde uitlaatklep in samenwerking met de rijprogramma’s van DYNAMIC SELECT. De SLC 300 is standaard voorzien van de sportuitlaat; bij de SLC 200 is deze in combinatie met 9G-TRONIC en AMG Line/sportpakket leverbaar.

Variodak
Het variodak van de SLC combineert open rijplezier met compromisloos comfort bij slecht weer. Het bedienen van het elektrohydraulische dak is nu nog gemakkelijker. Wanneer tijdens het openen of sluiten van het dak de auto vanwege de verkeerssituatie door moet rijden, kan het proces tot een snelheid van ongeveer 40 km/h worden voltooid.

Nog zo’n nieuwe voorziening is de automatische bagageruimteafscheiding (in combinatie met de optie comfortbediening variodak en KEYLESS GO): wanneer de afscheiding zich in de bovenste positie bevindt voor extra bagageruimte, beweegt hij automatisch naar beneden wanneer het dak geopend is. Als hiervoor niet genoeg ruimte is, omdat de bagageruimte vol met bagage ligt, gaat het dak niet open en verschijnt het bericht ‘Close boot separator’ in het combi-instrument.

Zelfs met de kap open biedt de SLC een perfect interieurklimaat. Daarvoor zorgen de stoelverwarming en de AIRSCARF hoofdruimteverwarming voor de bestuurder en passagier. Het kleine zijruitje achter het portier kan nu afzonderlijk worden gesloten wanneer de kap open is, om windgeluiden te beperken.

Een feature die exclusief voorbehouden blijft aan de SLC is het panoramavariodak met MAGIC SKY CONTROL. Dit glazen dak is met een druk op de knop lichter of donkerder te maken. Dat betekent dat het te allen tijde een open-air gevoel verschaft, maar desgewenst een prettige bescherming tegen de zon biedt.

Tot de klassieke sterke punten van de SLC behoort tevens zijn slim ontworpen bagageruimte, die met 355 liter de grootste is in deze klasse.

Infotainment en uitrusting
slc_interieurAls bedienings- en aanduidingssysteem voor navigatie, telefoon, audio, video en internet biedt het COMAND Online infotainmentsysteem een keur aan nieuwe, uitgebreide functies. Hieronder vallen een 17,8 cm mediadisplay in kleur, met hoge resolutie, een snelle, dynamische navigatie vanaf harde schijf met realistische topografische kaartweergave en internettoegang wanneer de auto stilstaat. Mercedes me connect-standaardservices omvatten ongevalmanagement, pechmanagement, onderhoudsmanagement en telediagnose en de Remote Online-service ‘Op afstand opvragen van voertuigstatus’.

Een nieuw driespaaks multifunctioneel stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA is als optie leverbaar. Het stuurwiel is aan de onderzijde afgevlakt, het middelste greepgedeelte is bekleed met microvezel DINAMICA en het onderscheidt zich verder door rode contrastsiernaden, alsmede applicatie en schakelpaddles in zilverchroom.

De lederuitrusting is eveneens herzien. Bij de uitrusting ‘Bekleding in zonnereflecterend leder’ krijgen de schouderdelen van de stoelen bijvoorbeeld een nieuw geperforeerd design, terwijl de stoelen bij de uitrusting ‘Bekleding in zonnereflecterend nappaleder’ nu dwarssbanen in de gekozen uitrustingskleur hebben. De piping en siernaden contrasteren in kleur. Twee kleuren zijn nieuw: zadelbruin (in combinatie met nappaleder en nappaleder Exclusief) en platinawit (in combinatie met nappaleder, nappaleder Exclusief, designo nappaleder en designo nappaleder Exclusief).

Een nieuwe feature voor de SLC is de standaard Active Brake Assist, in andere modellen beter bekend als COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Naast radargestuurde afstandswaarschuwing en remkrachtondersteuning via de ADAPTIVE BRAKE, is deze Active Brake Assist in staat autonoom af te remmen om het risico op een kop-staartbotsing te beperken.