Menu Sluiten

De nieuwe Mercedes-AMG GT en AMG GT R PRO

Vier jaar geleden zocht de AMG GT de concurrentie op in de wereld van de sportwagens – en veroverde een groot deel van de markt. De topsporter uit Affalterbach komt nu aan de start met een vernieuwd interieur  en externe updates. Verder wordt de ‘limited edition’ uitvoering AMG GT R PRO geïntroduceerd.

Alle tweedeurs AMG GT Coupés en Roadsters worden uitgerust met het AMG DYNAMICS rijdynamieksysteem voor extra wendbaarheid, het nieuwe AMG Performance stuurwiel, een nieuwe middenconsole met innovatieve displayknoppen en een volledig digitaal instrumentdisplay.

Volledig digitaal instrumentendisplay

Net als in de AMG GT 4-deurs Coupé krijgen de tweedeurs modellen nu het volledig digitale instrumentendisplay met 12,3-inch instrumentenpaneel en een 10,25-inch multimediascherm op de middenconsole. Het paneel biedt een volledig nieuw schermontwerp met de drie AMG-specifieke weergavestijlen “Classic”, “Sporty” of “Supersport”. In de “Supersport” -modus is er uitgebreide aanvullende informatie.

Via een toets links op het stuurwiel kan de gewenste informatie ook aan de linker- of rechterzijde van het instrumentenpaneel worden weergegeven. Sportieve rijders kunnen zelfs de g-krachten of het geleverde koppel tonen.

Knoppen op de middenconsole

De middenconsole behoudt het gestileerde V8-design, maar krijgt nu innovatieve, gekleurde displayknoppen. Ze geven toegang tot de transmissie, het chassis, ESP, uitlaatsysteem, achterspoilers en start-stopfunctie. Met behulp van TFT-technologie gebruiken de displayknoppen begrijpelijke symbolen om de functie weer te geven. De displayknoppen worden aangevuld door twee tuimelschakelaars voor de rijprogramma’s en volumeregeling.

AMG stuur

Tijdens de update krijgt de tweedeurs AMG GT het nieuwe AMG-performance stuur dat zijn debuut vierde in de AMG GT 4-deurs coupé en ook al verkrijgbaar is in de vernieuwde C 63. Het kenmerkt zich door zijn sportieve ontwerp, een afgeplat ondergedeelte en intuïtieve bediening.

Bij de AMG GT S en AMG GT C wordt het stuur standaard geleverd met een rand in zwart nappaleder / DINAMICA-microvezel. In de AMG GT R is het stuur volledig bedekt met DINAMICA-microvezel. Het AMG-stuurwiel is ook verkrijgbaar in zwart nappaleer met zwarte sierpiano-glans en DINAMICA-microvezel met elementen in hoogglans koolstofvezel. Gegalvaniseerde schakelpeddels zorgen voor nog sportievere rijeigenschappen.

AMG DYNAMICS

De AMG DYNAMICS modi heten “Basic”, “Advanced”, “Pro” en “Master”. De programmaselectie wordt op het multimediascherm weergegeven en toont een nieuw AMG DYNAMICS-symbool. De modus “Master” (alleen op de GT C, GT S en GT R) lijkt op het voorgaande “Race” en is gericht op sportief rijden op een afgesloten circuit.

Exterieur

De LED high-performance koplampen zijn meer gelijk getrokken met de AMG GT 4-deurs coupé en versterken daarmee de AMG GT-familieverbinding. Vanaf de achterkant is het nieuwe uiterlijk van het achterskirt opvallend, de diffuser is opnieuw ontworpen voor de AMG GT, AMG GT S en AMG GT C. Tegelijkertijd werd de uitlaat opnieuw ontworpen. De AMG GT heeft nu twee ronde dubbele uitlaatpijpen, de AMG GT S en AMG GT C hebben trapeziumvormige dubbele uitlaatpijpen. Het achterontwerp van de AMG GT R behoudt zijn onderscheidende vorm met de grote, centraal geplaatste uitlaat.

Er zijn nieuwe wielopties zoals tienspaaks gesmede wielen in titaniumgrijs of in zwart. De velgen blijven wellicht langer mooi dankzij een parkeerpakket met PARKTRONIC-parkassistent, een achteruitrijcamera en een camera aan de voorzijde.

AMG GT R PRO

De nieuwe AMG GT R PRO is beschikbaar in een gelimiteerde oplage en wordt gekenmerkt door nog verder verbeterde rijdynamiek. De ingenieurs hebben de ervaringen verwerkt die zijn opgedaan met de AMG GT3 en AMG GT4 raceauto’s.

Nieuwe vering biedt nog meer keuzemogelijkheden voor het afstemmen van de set-up op een specifiek circuit. Net als in de professionele autosport kan de bestuurder niet alleen de veerhoogte instellen, maar kan hij nu ook de compressie en rebound van de dempers aanpassen. Dit gebeurt snel en precies, zonder gereedschap, via een kliksysteem. De vooras is voorzien van een instelbare torsiestang van koolstofvezel en de auto heeft Uniball-kogellagers in de draagarmen.

Een Track Package in bepaalde markten (wel Europa, niet de VS, Canada en China) omvat vierpunts veiligheidsgordels, een brandblusser en een geschroefde stalen rolkooi die de uitstekende voertuigstijfheid nog verder verhoogt. Een keramisch remsysteem met zwart gelakte remklauwen en AMG-kuipstoelen maken het pakket af.

Uiterlijk is de GT R PRO te herkennen aan een voorspoiler met twee flics. De voorsplitter wordt vastgehouden door kleine metalen  buizen. Lamellen in de spatborden zorgen voor ventilatie en een vermindering van de vooraslift. Aan de achterzijde prijkt een helder gecoate koolstofvezel vleugel. De spoilerlip verhoogt de neerwaartse druk op de achteras aanzienlijk.