Menu Sluiten

De nieuwe Mercedes-AMG GLC

Meer vermogen, meer uitrusting, meer rijplezier: de nieuwe Mercedes-AMG GLC volgt zijn zeer succesvolle voorganger op met tal van innovaties. De performance-SUV is leverbaar in twee vermogens- en uitrustingsniveaus: als instapmodel GLC 43 4MATIC en als eerste performance-hybrid SUV, de GLC 63 S E PERFORMANCE.

De GLC 43 4MATIC is uitgerust met de 2,0 liter viercilinder AMG-motor met elektrische uitlaatgasturbo. Hij is goed voor een vermogen van 310 kW (421 pk) en krijgt via de riemaangedreven startdynamo een extra boost van 10 kW (14 pk) bij lagere snelheden. Andere standaard systemen die een belangrijke bijdrage leveren aan de dynamische rijervaring zijn de achterasbesturing, de permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC met naar achteren gerichte koppelverdeling, de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met natte wegrijkoppeling en het AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping.

De aan de Mercedes-AMG in de GLC 63 S E PERFORMANCE exclusief voorbehouden hybride aandrijflijn is een technisch hoogstandje. Hij combineert de 2,0 liter AMG-turbomotor met een Electric Drive Unit (EDU) op de achteras voor een opwindende rijervaring met hoge efficiëntie. Naast de duidelijk voelbare stuwkracht zorgt de onafhankelijke hybride lay-out ook voor een uitgebalanceerde gewichtsverdeling – wat de rijdynamiek en de handling in gelijke mate ten goede komt. Andere bijzondere eigenschappen zijn de directe respons van de elektrische aandrijving op de achteras, de snelle koppelopbouw en de vlotte vermogensafgifte.

De elektromotor verhoogt het vermogen en koppel afhankelijk van het rijprogramma en de rijomstandigheden en zorgt zo voor een bijzonder comfortabele of prestatiegerichte rijervaring. Volledig elektrisch rijden is ook mogelijk. De elektrische aandrijflijn en de high-performance accu met 400 volt zijn exclusieve eigen ontwikkelingen van AMG. Net als in Formule 1 is de accu speciaal ontworpen voor een snelle stroomafgifte en -absorptie met innovatieve directe koeling van de cellen. Het gecombineerde systeemvermogen is 500 kW (680 pk), het gecombineerde systeemkoppel 1.020 Nm.

Uitrusting

Eveneens standaard is het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder (GLC 43) of nappaleder/microvezel MICROCUT (GLC 63 S). Het stuur is aan de onderzijde afgevlakt, geperforeerd op het greepgedeelte en voorzien van zilverkleurige aluminium stuurschakelpaddles. De twee ronde AMG-stuurwieltoetsen maken een snelle en feilloze bediening van verschillende rijdynamische functies en van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s mogelijk. De sportief-luxueuze sfeer wordt afgerond door de AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en verlichte instaplijsten met opschrift ‘AMG’.

Het MBUX infotainmentsysteem omvat verschillende AMG-specifieke graphics en functies in het combi-instrument, in het staande, centrale multimediadisplay in de middenconsole en in het optionele head-up display. De exclusieve AMG-weergavestijl ‘Supersport’ biedt de mogelijkheid om verschillende soorten content via een verticale structuur weer te geven. Dit omvat een set-upmenu dat de actuele instellingen van onderstel of transmissie weergeeft. Bovendien kan de bestuurder een navigatiekaart of verbruiksgegevens in de ‘Supersport’-modus laten weergeven.
Ook geïntegreerd is AMG TRACK PACE (standaard op de GLC 63 S, optioneel voor de GLC 43), de datalogger voor gebruik op het circuit. De software registreert tien keer per seconde meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens zoals snelheid, acceleratie en stuurhoek tijdens het rijden over een circuit. Ook informatief is de weergave van ronde- en sectortijden en aanvullende trainings- en analysetools.

Viercilinder AMG-motor

Het hart van de nieuwe Mercedes-AMG GLC-modellen wordt gevormd door de 2,0 liter viercilinder AMG-motor die innovatieve technologieën en hoge prestaties combineert met voorbeeldige efficiëntie. De krachtbron blijft trouw aan een traditie die typerend is voor het merk: hij werd niet alleen volledig ontwikkeld in de fabriek in Affalterbach, maar wordt daar ook volgens het principe ‘One Man, One Engine’ in manufaktuurkwaliteit gemonteerd. Daarbij combineert Mercedes-AMG het vakmanschap van zijn hooggekwalificeerde medewerkers met de nieuwste Industry 4.0-productiemethoden en een hoge mate van digitalisering.
De M139l-motor, zoals hij intern bekend staat, is tot nu toe de enige seriemotor ter wereld die wordt geladen met een elektrische uitlaatgasturbo. Het systeem is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1-team al jaren met succes toepast in de koningsklasse van de autosport. De nieuwe vorm van turbolading garandeert een bijzonder spontane reactie over het hele toerengebied. Dit leidt tot een nog dynamischer rijgevoel en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie.

De Mercedes AMG GLC 43 4MATIC bereikt een maximumvermogen van 421 pk bij 6.750 t/min. Het maximumkoppel van 500 Nm is beschikbaar bij 5.000 t/min.

E PERFORMANCE Hybrid met 680 pk

In de GLC 63 S E PERFORMANCE levert de M139l-motor 476 pk bij 6.725 t/min. Daarmee is het de krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor ter wereld. Het maximumkoppel van de verbrandingsmotor van 545 Nm is beschikbaar bij 5.250–5.500 t/min. Bij deze performance-hybrid wordt de 2,0 liter motor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en het systeemkoppel van 1.020 Nm maken indrukwekkende rijprestaties mogelijk: accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h duurt slechts 3,5 seconden en eindigt pas bij een elektronisch begrensde 275 km/h.

De elektromotor werkt direct op de achteras en kan zijn vermogen daardoor directer omzetten in voortstuwing – voor die extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen. Het inherente ontwerp van de elektromotor zorgt ervoor dat het vermogen direct op vol koppel kan worden ingezet, wat een bijzonder snelle start mogelijk maakt.

Ook de rijdynamiekregeling profiteert van deze hybride aandrijving. In plaats van een reminterventie door ESP kan de elektromotor ook de tractie regelen zodra een wiel te veel slip signaleert. Om dit te bereiken, vermindert het intelligente regelsysteem het aandrijfkoppel van de elektromotor, dat via het sperdifferentieel op de achteras op het wiel wordt overgebracht.

Edition 1 bij introductie

De GLC 63 S E PERFORMANCE kan vanaf de introductie een jaar lang als exclusieve Edition 1 in de lakleuren grafietgrijs magno of hightechzilver magno worden besteld. De 21” kruisspaaks gesmede AMG-velgen zijn matzwart. De glansgedraaide velgranden zorgen voor een mooi contrast. Dat geldt ook voor de gele remklauwen van het high-performance AMG-composietremsysteem.

Het AMG-aerodynamicapakket versterkt de dynamische uitstraling. Tot de aerodynamische elementen behoren de grotere frontsplitter in hoogglanzend zwart met flics aan de zijkanten, de AMG Performance-spoilerrand in carrosseriekleur alsmede extra flics voor de luchtuitlaten in de achterskirt in hoogglanzend zwart. Ook het AMG-nightpakket exterieur en het AMG-nightpakket exterieur II zijn eveneens standaard. De AMG-tankdop in zilverchroom met opschrift ‘AMG’ benadrukt de bijzondere status van de Edition.

Het interieur kenmerkt zich door het contrast van zwart en geel. De AMG Performance-stoelen zijn bijzonder verfijnd met bekleding in zwart nappaleder Exclusief met gele siernaden en ‘Edition 1’-logo’s in de voorste hoofdsteunen. De sportieve look wordt aangevuld met gele veiligheidsgordels en exclusieve sieredelen in AMG-carbon met gele nerf. Het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA met gele siernaden en de AMG-instaplijsten met geel verlicht opschrift ‘AMG’ passen er perfect bij. De finishing touch wordt gevormd door de exclusieve Edition-badge in het interieur en AMG-vloermatten met gele siernaden en opschrift ‘Edition 1’.

Om deze waardevolle Mercedes-AMG te beschermen, ontvangt elke klant een op maat gemaakte AMG-indoor car cover met ‘Edition1’-logo. Met zijn ademende buitenkant van scheurvast kunstvezelweefsel en antistatische binnenkant van flanel beschermt hij het voertuig in de garage tegen stof en krassen.