Menu Sluiten

De nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé

Enkele weken na de presentatie van de nieuwe Mercedes-AMG GLC SUV presenteert het performance- en sportwagenmerk nu de nieuwe GLC Coupé. Dit model completeert de succesvolle midsize modelserie van Mercedes-AMG en vormt een nieuwe highlight in het portfolio met zijn combinatie van dynamische elegantie en karakteristieke AMG-kenmerken. De opvallende proporties en dynamisch gelijnde oppervlakken zorgen voor een uniek uiterlijk, aangevuld met een hoogwaardig interieur.

Er is keuze uit twee krachtige modelvarianten: de GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé is de eerste performance-hybrid SUV coupé van het merk met een systeemvermogen van 500 kW (680 pk). De basisversie, de GLC 43 4MATIC Coupé, heeft een vermogen van 310 kW (421 pk) en biedt via de riemaangedreven startdynamo een kortstondige boost van 10 kW (14 pk).

Viercilinder AMG-motor

Het kloppend hart van de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé wordt gevormd door de 2,0 liter viercilinder AMG-motor, die innovatieve technologieën en een hoog prestatieniveau combineert met een voorbeeldige efficiëntie. De motor blijft trouw aan een traditie die typerend is voor het merk: hij is niet alleen volledig ontwikkeld in de fabriek in Affalterbach, maar wordt daar ook volgens de hoogste kwaliteitsnormen geproduceerd volgens het principe One Man, One Engine. Mercedes-AMG combineert het vakmanschap van zijn hooggekwalificeerde medewerkers met de modernste productiemethoden van Industry 4.0 en een hoge mate van digitalisering.

De motor, die intern bekend staat als M139l (de l staat voor plaatsing in lengterichting), is tot nu toe de enige seriemotor ter wereld die wordt geladen met een elektrische uitlaatgasturbo via het extra 48V-boordnet, dat ook de riemaangedreven startdynamo (RSG) omvat. Het systeem is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1 Team al jaren met succes toepast in de hoogste klasse van de autosport. Deze nieuwe vorm van turbolading garandeert een bijzonder spontane respons over het hele snelheidsbereik. Dit leidt tot een nog dynamischer rijgevoel en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie.

E PERFORMANCE Hybrid

In de GLC 63 S E PERFORMANCE levert de M139l-motor 350 kW (476 pk) bij 6.725 t/min. Daarmee is het de krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor ter wereld. Het maximumkoppel van de verbrandingsmotor van 545 Nm is beschikbaar bij 5.250–5.500 t/min. Bij deze performance-hybrid wordt de 2,0 liter motor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+.

Het systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en het systeemkoppel van 1.020 Nm maken indrukwekkende rijprestaties mogelijk: accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h duurt slechts 3,5 seconden en eindigt pas bij een elektronisch begrensde 275 km/h.

De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor is op de achteras geplaatst, waar hij met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel is geïntegreerd in een compacte Electric Drive Unit (EDU). De elektromotor geeft zijn vermogen direct af aan de achteras en kan zijn vermogen daardoor directer omzetten in aandrijving. Dankzij het geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras ervaart de bestuurder bovendien direct een merkbare verbetering van de prestaties.

High-performance AMG-accu

Bij de ontwikkeling van het lithium-ion-energieopslagsysteem dienden technologieën die zich hebben bewezen in de Formule 1™ hybrid racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team als inspiratiebron. De high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen dat frequent achterelkaar kan worden opgeroepen. De constructie van de accu zorgt voor een snelle vermogensafgifte en -absorptie en niet voor een zo groot mogelijke actieradius. Toch is de elektrische actieradius van 12 km goed bruikbaar, bijvoorbeeld om geluidsarm, volledig elektrisch te rijden vanuit woonwijken naar de rand van de stad of naar de snelweg.

Karakteristieke AMG-elementen in het interieur

In het interieur zorgen de AMG-stoelen in lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT AMG met unieke graphics en dessins voor een sportieve touch. Optioneel is bekleding in leder en nappaleder met een AMG-reliëflogo op de voorste hoofdsteunen leverbaar. Ook AMG Performance-stoelen zijn als optie leverbaar.

Een andere highlight is het standaard AMG Performance-stuurwiel in nappaleder (GLC 43) of nappaleder/microvezel MICROCUT (GLC 63 S). Het is afgevlakt aan de onderkant, geperforeerd op het greepgedeelte en voorzien van zilverkleurige aluminium stuurschakelpaddles. Met de twee ronde AMG-stuurwieltoetsen kunnen diverse rijdynamiekfuncties en de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogrammas snel en nauwkeurig worden bediend. De sportieve, luxueuze sfeer wordt afgerond door AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en verlichte instaplijsten met opschrift ‘AMG’.

Het MBUX infotainmentsysteem bevat diverse AMG-specifieke displays en functies. Ook geïntegreerd is AMG TRACK PACE, de datalogger voor gebruik op het circuit (standaard bij de GLC 63 S, optioneel voor de GLC 43).

Stuurbekrachtiging achterasbesturing

De stuurinrichting van de Mercedes-AMG GLC-modellen draagt ook bij aan een hogere mate van dynamiek en comfort. De drietraps AMG-parameterstuurbekrachtiging heeft een variabele stuurgeometrieverhouding die zich aanpast aan het gekozen rijprogramma. Bij hoge snelheden neemt de stuurbekrachtiging af; bij lage snelheden neemt deze toe. Daardoor is er relatief weinig kracht nodig om te sturen bij lage snelheden en bij het manoeuvreren en parkeren, terwijl een optimale controle over het voertuig behouden blijft wanneer er harder wordt gereden. In de onderstelinstellingen Sport en Sport+ krijgt de bestuurder ook aanzienlijk meer feedback over de rijomstandigheden via het stuurwiel.

De actieve achterasbesturing is ook standaard aan boord. Deze werkt met een maximale stuurhoek van 2,5°. Tot aan dit punt draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen bij snelheden tot 100 km/h (variabel, afhankelijk van de geselecteerde AMG DYNAMICS-instelling). Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis, wat resulteert in aanzienlijk wendbaarder manoeuvreren, minder stuurwerk en meer lichtvoetigheid. Bij snelheden boven de 100 km/h draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. Deze virtuele verlenging van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit.

Edition 1 bij de introductie

De GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé kan vanaf de introductie gedurende één jaar als exclusieve Edition 1 worden besteld in de exterieurkleuren grafietgrijs magno of hightechzilver magno. De 21” kruisspaaks gesmede AMG-velgen zijn matzwart. De remklauwen van het high-performance AMG-composietremsysteem zijn geel.

Het AMG-aerodynamicapakket versterkt de dynamische uitstraling. De aerodynamische elementen omvatten de grotere frontsplitter in hoogglanzend zwart met flics aan de zijkanten, de AMG-Performance spoilerrand in zwart en extra flics voor de luchtuitlaten in de achterbumper in hoogglanzend zwart. Het AMG-nightpakket exterieur en het AMG-nightpakket exterieur II zijn eveneens standaard. De AMG-tankdop in zilverchroom met opschrift AMG benadrukt de bijzondere status van de Edition.

Het interieur kenmerkt zich door het contrast van zwart en geel. De AMG Performance-stoelen zijn bijzonder verfijnd met bekleding in zwart nappaleder en exclusief met gele siernaden en Edition 1-logos in de voorste hoofdsteunen. De sportieve look wordt aangevuld met gele veiligheidsgordels en exclusieve sierdelen in AMG-carbon met gele nerf. Het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA met gele siernaden en de AMG-instaplijsten met geel verlicht opschrift AMG passen er perfect bij. De finishing touch wordt gevormd door de exclusieve Edition-badge in het interieur en AMG-vloermatten met gele siernaden en opschrift ‘Edition 1.