Menu Sluiten

SLS AMG GT FINAL EDITION

Mercedes-SLS-AMG-GT-Final-EditionMet de SLS AMG GT FINAL EDITION sluit Mercedes-AMG een indrukwekkend tijdperk af met een grootse finale. De FINAL EDITION, waarvan de productie is gelimiteerd tot slechts 350 exemplaren, betekent voor prospects de allerlaatste mogelijkheid om een SLS AMG te bestellen. De supersportwagen is voorzien van een achter de vooras gemonteerde 435 kW (591 pk) sterke AMG 6.3-liter V8 en vormt een geslaagde combinatie van een uitzonderlijk design en exclusieve uitrustingsfeatures.

De SLS AMG GT FINAL EDITION krijgt een dubbele wereldprimeur op de Los Angeles Auto Show en de Tokyo Motor Show (beide van 20 november tot en met 1 december 2013). De marktintroductie volgt in maart 2014. De supersportwagen wordt leverbaar als Coupé en Roadster en wanneer de 350 exemplaren eenmaal zijn geproduceerd, zal de productie van de SLS AMG stoppen.

Motorkap in koolstofvezel-‘look’
Het speciale design van de SLS AMG GT FINAL EDITION geeft de auto een onderscheidende uitstraling. De motorkap in koolstofvezel-‘look’ in combinatie met de centrale luchtuitlaat, de koolstofvezel splitter onder de voorbumper, de vaste koolstofvezel achtervleugel – bekend van de SLS AMG Coupé Black Series – en de exclusieve, lichtmetalen AMG-gesmede velgen maken de FINAL EDITION tot een echte blikvanger. Vooral in combinatie met het designo magno graphite matte lak (beschikbaar als optie), dat is overgenomen van de SLS AMG GT3 ‘45th ANNIVERSARY’, zorgen de carbonaccenten en de gesmede AMG-velgen voor een extra sportief voorkomen. Hoogglans zwart gespoten accenten in de achterbumper zetten die visuele impact nog meer kracht bij.

Nieuwe aerodynamische componenten als de koolstofvezel motorkap, achtervleugel en voorsplitter verlagen de opwaartse druk op zowel de voor- als achteras. Net als bij de SLS AMG Coupe Black Series en de SLS AMG GT3 heeft de koolstofvezel motorkap van de FINAL EDITION een centrale luchtuitlaat gekregen. Naast een efficiënte warmteafvoer, afkomstig van de motor, vergroot deze luchtuitlaat tevens de neerwaartse druk op de vooras en verbetert hij de Cw-waarde. De ingenieurs van AMG hebben het vacuümeffect benut om de hete lucht uit het motorcompartiment weg te kunnen voeren en tegelijkertijd de koele lucht van onder de auto omhoog te ‘trekken’. De geoptimaliseerde aerodynamische balans verbetert niet alleen het potentieel van de auto op het circuit, maar draagt ook bij aan een veiligere ‘handling’.

Gesmede AMG-velgen met nieuw ontwikkelde Cup-banden
De gesmede AMG velgen met kruisspaken zijn beschikbaar in twee kleuren: matzwart met hoogglans accenten of matzwart met een hoogglans zwarte velgrand. Rode remklauwen zorgen voor een maximaal contrast. Nieuwe ‘Dunlop Sport Maxx Race’ Cup-banden in de maatvoering 265/35 R 19 (voor) en 295/30 R 20 (achter) zijn op verzoek leverbaar zonder meerprijs. Deze Cup-banden zijn exclusief voor Mercedes-AMG ontwikkeld. Ze zorgen niet alleen voor meer stuurprecisie, maar ook het gripniveau is toegenomen. De SLS AMG GT FINAL EDITION is daarmee uitermate geschikt voor het gebruik op (privé)circuits.

AMG 6.3-liter V8 met 435 kW (591 pk) en 650 Nm aan koppel
Onder de koolstofvezel motorkap schuilt een laag en ver achter de vooras geplaatste AMG 6.3-liter V8 krachtbron. Met een vermogen van 435 kW (591 pk) bij 6.800 tpm en een maximumkoppel van 650 Nm bij 4.750 tpm zorgt de achtcilinder voor uitzonderlijk dynamische prestaties. De SLS AMG GT FINAL EDITION accelereert vanuit stilstand in 3,7 seconden naar 100 km/h en bereikt de 200 km/h na 11,2 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 320 km/h.

Snelle reacties, variabele instellingen en emotie – de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie bewijst zich als de perfecte match voor de atmosferische V8. Met vier schakelprogramma’s, RACE START en een automatische double-clutch functie beschikt de transaxle automaat over de perfecte vereisten voor het leveren van topprestaties. Het opvallend dynamische schakelkarakter en de kortere reactietijd in de handgeschakelde stand zorgen voor nog meer rij-emotie bij de bestuurder. De AMG RIDE CONTROL performance ophanging met variabele, elektronisch gestuurde dempers, omvat ‘Sport’ en ‘Sport plus’ rijprogramma’s.

Interieur met designo Exclusive leer in diamantpatroon
Niet alleen wat exterieur en techniek betreft is de SLS AMG GT FINAL EDITION de perfecte auto voor veeleisende liefhebbers, ook het interieur staat borg voor maximale emotie en kwaliteit. Het innerlijk van de FINAL EDITION wordt gedomineerd door opvallend designo Exclusive leer, in diamantpatroon gestikt, dat zowel voor de centrale delen van de stoelen als voor de portieren is gebruikt. Contrasterende zilverkleurige stiksels passen naadloos bij het zwarte leer, de zilveren veiligheidsgordels en de zwarte vloermatten met lederen biezen in zilver. Carbonafwerking is standaard.

Een extra exclusief detail is het ‘AMG FINAL EDITION – 1 of 350’ embleem op de koolstofvezel middenconsole. Nog zo’n hoogwaardig accent is de zogenaamde ‘3D lijn’: een fijne strook Alcantara die is verwerkt in het met leer afgewerkte instrumentarium. Contrasterende, met de hand aangebrachte zilverkleurige stiksels bezorgen de ‘3D lijn’ de finishing touch en onderstrepen de hoge kwaliteit van het interieur. Het met Alcantara beklede AMG Performance stuurwiel met zilveren accenten rondom en een hoogglans zwart metalen inleg is eveneens standaard. De sportstoelen zijn afgewerkt met een AMG-embleem in reliëf in de hoofdsteunen.

De marktintroductie van de SLS AMG GT FINAL EDITION staat gepland voor maart 2014. De prijzen (inclusief BTW en BPM) van de FINAL EDITION zijn als volgt:

SLS AMG GT Coupé FINAL EDITION € 295.130

SLS AMG GT Roadster FINAL EDITION € 303.600

Aanvullende aantrekkelijke AMG-opties (selectie):

  •  Koolstofvezel buitenspiegels
  • Koolstofvezel motorcover
  • Interieur Carbon-Fibre pakket (aanvullende carbonafwerking voor de zij- en achterkant van de rugleuning van de stoelen, en de dorpels)
  • High-performance remsysteem met keramische remmen
  • AMG Performance Media
  • Bang & Olufsen BeoSound AMG surround sound systeem

Ongekende variatie zorgt voor opmerkelijk succesverhaal
Of het nu om de Coupé, Roadster, GT, Black Series, Electric Drive, GT3 raceversie, de nieuwe FINAL EDITION of – last but not least – de Official F1® Safety Car in het Formule 1® Wereldkampioenschap gaat: de Mercedes-Benz SLS AMG heeft sinds 2009 voor behoorlijk wat beroering gezorgd. Het vermogen van de voor de openbare weg goedgekeurde versies varieerde van 420 kW (571 pk) tot 552 kW (751 pk)

De supersportwagen kreeg in september 2009 als Coupé zijn wereldprimeur tijdens de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt/Main, met aansluitend de marktintroductie in het voorjaar van 2010. De spectaculaire gullwingversie werd in 2011 gevolgd door de SLS AMG Roadster en de raceuitvoering voor klantenteams, de SLS AMG GT3. Met diverse titels in internationale kampioenschappen, waaronder de ADAC GT Masters, het FIA GT3 Europese Kampioenschap en het FIA GT1 Wereldkampioenschap, evenals meer dan 100 overwinningen in raceklassen op vijf continenten, heeft de racevariant van de gullwing zijn buitengewone prestaties op indrukwekkende wijze bewezen. Vooral de successen in lange-afstandsraces als de 12-uurs race op Bathurst en de 24-uurs races in Dubai, op de Nürburgring, op Spa-Francorchamps en in Barcelona hebben de potentie van de gullwing raceversie kracht bijgezet. In 2013 alleen al claimde de SLS AMG GT3 de ‘grand slam’ van de klassieke GT3 lange-afstandsraces, met vier achtereenvolgende overwinningen. In de concurrerende Blancpain Endurance Series won de SLS AMG GT3 in 2013 bovendien de kampioenschapstitel.

Sinds begin 2010 heeft de SLS AMG tevens de veiligheid in de Formule 1 gewaarborgd in zijn hoedanigheid als Official F1® Safety Car. Tijdens de FORMULA 1 SHELL BELGIAN GRAND PRIX in september 2012 nam de SLS AMG GT die rol over.

In juni 2013 volgde de marktintroductie van de twee krachtigste varianten: de SLS AMG Coupé Black Series met 464 kW (631 pk) en de SLS AMG Coupé Electric Drive met 552 kW (751 pk).