Menu Sluiten

Mercedes-Benz GLE Coupé

Mercedes-Benz GLE CoupéMet de GLE Coupé brengt Mercedes-Benz twee werelden samen: de sportieve inborst van een coupé en de markante eigenschappen van een SUV. Het sportieve karakter voert de boventoon. Dat komt al tot uiting in het uiterlijk met het vloeiende profiel, de gestrekte daklijn, de indrukwekkende grille en de markante achterzijde. De GLE Coupé is er met benzine- of dieselmotoren met vermogens van 190 kW/258 pk tot 270 kW/367 pk. De GLE 450 AMG is de eerste representant van de nieuwe Mercedes-AMG reeks: de AMG-sportmodellen. Alle uitvoeringen van de GLE Coupé zijn uitgerust met het nieuwe DYNAMIC SELECT, het Sports Direct stuursysteem, de nieuwe 9G-TRONIC automatische transmissie en 4MATIC permanente vierwielaandrijving.

Het sportieve karakter van de vijfzits GLE Coupé zit hem niet alleen in het uiterlijk. Ook de motorsound en de directe reacties op de commando’s van de bestuurder dragen daar aan bij. Met DYNAMIC SELECT, het dynamische onderstelafstemmingssyteem kan de bestuurder ook voor maximaal comfort kiezen. De GLE Coupé rijdt dan als een zeer comfortabele SUV. DYNAMIC SELECT maakt het mogelijk schijnbaar tegengestelde sensaties in één auto te ervaren en daarmee heeft de GLE Coupé ook een bijzondere primeur.

De GLE 450 AMG: het eerste AMG-sportmodel

Mercedes-Benz GLE CoupéDe GLE 450 AMG is het eerste AMG-sportmodel. Hij beschikt over een direct ingespoten V6 biturbo benzinemotor met een vermogen van 270 kW/367 pk. DYNAMIC SELECT is evenals bij de andere uitvoeringen standaard. Het dynamische Sport+ programma is in de GLE 450 AMG altijd beschikbaar. Met een draaiknop op de middenconsole kan de bestuurder het gewenste of meest geschikte rijprogramma kiezen: INDIVIDUAL, COMFORT, SLIPPERY, SPORT of SPORT+.

Bij SPORT of SPORT+ ligt de nadruk op dynamiek. In deze modi realiseert de GLE 450 AMG snellere acceleraties en hogere bochtsnelheden als gevolg van het perfecte samenspel van rijdynamische regelsystemen ASR, ESP® met actieve bochtassistent, het elektronische tractiesysteem 4ETS en ADAPATIVE BRAKE. De COMFORT-modus is het andere uiterste van het DYNAMIC SELECT-spectrum. De GLE 450 AMG biedt dan een comfortniveau dat vergelijkbaar is met dat van de luxe limousines van het merk en dat ook nog eens in combinatie met een zo efficiënt mogelijk energieverbruik. SLIPPERY is de ideale stand voor besneeuwde en ijzige ondergrond en INDIVIDUAL maakt een eigen ‘set-up’ mogelijk.

Ongeacht de gekozen modus heeft DYNAMIC SELECT direct invloed op de onderstelafstemming, de besturing en de aandrijflijn. Daarbij stuurt het ook de motorsound, de dynamische rijverlichting met LED techniek (spontaniteit van de bochtenverlichting) en zelfs het instrumentenpaneel als ook het COMAND systeem aan. Op basis van de gekozen instelling verandert bijvoorbeeld de ‘sfeer’ op de verschillende displays. In COMFORT-modus staat de ‘feel good factor’ centraal. Het motorgeluid verdwijnt naar de achtergrond en alle afstemmingen zijn soepel. SPORT+ staat voor ‘scherpe’ reacties, een indrukwekkende motorsound – vooral bij terugschakelen wordt de double-declutch terugschakelfunctie akoestisch geaccentueerd. Op het grote centrale display worden dynamische details als acceleratiewaarden, dwarsversnellingen en stuurhoek grafisch weergegeven.

Krachtige motoren: van 190 kW/258 pk tot 270 kW/367 pk

De V6 dieselmotor met turbo van de GLE 350 d 4MATIC is goed voor 190 kW/258 pk en een maximaal koppel van 620 Nm vanaf 1.600 tpm. De GLE 400 4MATIC beschikt over de nieuwe direct ingespoten V6 biturbo met 245 kW/333 pk en een koppel van 480 Nm vanaf 1.400 tpm. De GLE 450 AMG is het meest sportieve model. Hij is goed voor 270 kW/367 pk en een koppel van 520 Nm vanaf 1.400 tpm.