Menu Sluiten

Mercedes-AMG GT Roadster / GT C Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster en Mercedes-AMG GT C RoadsterAMG toont kort na de introductie van de AMG GT R alweer twee spannende varianten van de tweezits sportwagen. Het zijn de AMG GT Roadster en de AMG GT C Roadster. De laatste is de meest krachtige variant, met een vermogen van 557 pk en een maximumkoppel van 680 Nm. Hij maakt tevens gebruik van een aantal van de technische verfijningen van de AMG GT R. Deze omvatten actieve achterasbesturing en een elektronisch sperdifferentieel. In combinatie met het AMG RIDE CONTROL sportonderstel staat de AMG GT C Roadster garant voor dynamische prestaties op het hoogste niveau.

Met de twee Roadster varianten heeft AMG de GT familie uitgebreid naar vijf leden. Het instapmodel, als we de Roadster zo mogen betitelen, is de AMG GT met een vermogen van 476 pk. De GT C Roadster biedt 557 pk en nog meer technische hoogstandjes. Net als de AMG GT-R is hij herkenbaar aan zijn brede, gespierde achterzijde en grote wielen. Andere technische maatregelen omvatten de bredere spoorbreedte achter en een actieve achterasbesturing. Binnenin is hij iets sportiever en daarnaast is hij voorzien van de transmissiemodus RACE.

Volautomatische stoffen kap

Mercedes-AMG GT Roadster en Mercedes-AMG GT C Roadster

Beide Roadsters worden snel getransformeerd van coupés naar open sportwagens. De stoffen kap opent en sluit in ongeveer elf seconden, en kan dit doen bij snelheden tot 50 km/h. Er zijn drie kleuren voor de kap, te weten zwart, rood en beige, Deze kunnen worden gecombineerd met een van elf exterieur- en tien interieurkleuren. De drielagige stoffen kap wordt ondersteund door een magnesium / staal / aluminium structuur met laag gewicht, wat helpt om het zwaartepunt laag te houden. Extra bescherming wordt geleverd door een geïntegreerde aluminium dwarsbalk met rolbeugels.

De als optie leverbare AMG Performance stoelen bieden nog meer zijdelingse steun met sterker voorgevormde rugleuning en zijwangen. Voor het eerst is ook de AMG Performance zetel optioneel leverbaar met het AIRSCARF verwarmingssysteem. De verwarming is naadloos geïntegreerd in het hoofdsteundeel. De temperatuur van de luchtstroom wordt geregeld in drie fasen.

AMG 4,0-liter V8-biturbomotor

Mercedes-AMG GT Roadster en Mercedes-AMG GT C Roadster

De 4,0-liter V8 uit de GT is in de AMG GT C Roadster opgevoerd tot 557 pk. Het maximale koppel van 680 Nm is beschikbaar van 1900-5750 tpm. Een sprint van nul naar 100 km/h wordt bereikt in 3,7 seconden de top ligt rond de 316 km/h.

De AMG GT Roadster heeft een vermogen van 476 pk en 630 Nm koppel. Deze variant accelereert naar 100 km/h in 4,0 seconden en heeft een topsnelheid van 302 km/h.

De ontwikkelaars hebben ook aanpassingen gedaan aan de zeventraps transmissie met dubbele koppeling om het nieuwe vermogen van de AMG GT C Roadster aan te kunnen. De eerste versnelling van de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-speed sport transmissie heeft een hogere ratio, terwijl de zevende versnelling en de eindoverbrenging een lagere hebben.

De bestuurder kan de AMG GT Roadster instellen op zijn of haar individuele behoeften met de AMG DYNAMIC SELECT controller. De drie transmissiemodes “C” (Comfort), “S” (Sport), “S +” (Sport Plus) en de individueel programmeerbare setup “I” (Individual) staan toe dat een breed scala van rijervaringen wordt geleverd.

De transmissie mode “RACE” is alleen verkrijgbaar op de Mercedes-AMG GT C Roadster. Deze modus heeft de snelste schakeltijden en een geaccentueerd motorgeluid.

AMG Performance uitlaatsysteem

De AMG GT C Roadster is uitgerust met een AMG Performance uitlaatsysteem. Twee variabel verstelbare kleppen moduleren het uitlaatgeluid. In de ‘Comfort’ en ‘Sport’ instellingen is het geluid laagfrequent en is de V8 motor direct herkenbaar. In “Sport Plus” en “RACE” modes wordt het geluid emotioneler. Het AMG Performance uitlaatsysteem is als optie beschikbaar voor de Mercedes-AMG GT Roadster.

Aerodynamica van de AMG GT-R

De twee AMG Roadster varianten hebben net als de AMG GT R verticale lamellen vooraan, die worden geopend en gesloten door een elektromotor in ongeveer één seconde. Hierdoor wordt de koelprestatie naar behoefte bediend.

Tijdens normaal rijden zonder verhoogde koeling worden de lamellen gesloten om de luchtweerstand te verminderen. Alleen als het nodig is gaan de lamellen open voor maximale koeling.

De nieuwe voorbumper benadrukt de breedte van de auto. De grote buitenste luchtinlaten waarborgen de toevoer van koellucht naar de motor. De uitgesproken schouderpartij versterkt de indruk van pure kracht, zeker in combinatie met de nieuwe 19-inch en 20-inch lichtmetalen AMG-velgen.

De nieuwe aluminium zijwanden van de AMG GT C Roadster zijn 57 millimeter breder dan de AMG GT Roadster. Dit creëert ruimte voor de grotere wielen en staat een grotere spoorbreedte toe. Beide maatregelen zorgen voor tractie en dus hogere bochtsnelheden.

De achterklep is bijzonder licht dankzij een composietmateriaal.

AMG sportonderstel

Het AMG-sportonderstel is volledig vervaardigd uit gesmeed aluminium om de onafgeveerde massa te verminderen. In het Mercedes-AMG GT C Roadster wordt dit sportonderstel gecombineerd met AMG RIDE CONTROL. Het is een continu variabel en adaptief dempingsysteem.

Standaard is de nieuwe AMG GT C Roadster nog preciezer te plaatsen dankzij de actieve achterasbesturing. Die zagen we voor het eerst in de Mercedes-AMG GT R. Tot een snelheid van 100 km/h worden de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen bewogen. Dit resulteert in een verminderde draaicirkel.

Zodra de snelheid van de AMG GT C Roadster boven de 100 km/h komt beweegt het systeem de achterwielen soepel in dezelfde richting als de voorwielen. Dit verbetert de rijstabiliteit. De bestuurder merkt ook de hogere grip en stabiliteit op, zonder dat de neiging tot uibreken ontstaat.

Standaard wordt de AMG GT C Roadster is voorzien van een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras (AMG GT Roadster: mechanisch sperdifferentieel).