De eerste performance-hybrid van Mercedes-AMG gaat in serieproductie en is gebaseerd op technologieën uit de Formule 1. Het concept omvat een kenmerkende lay-out van de aandrijflijn met een elektromotor en accu op de achteras alsmede een in eigen huis ontwikkelde high-performance accu. De combinatie van 4,0 liter V8-biturbomotor en elektromotor genereert een systeemvermogen van 620 kW (843 pk) en een maximum systeemkoppel van meer dan 1.400 Nm. De onmiddellijke respons van de elektrische aandrijving op de achteras, de snelle koppelopbouw en de verbeterde gewichtsverdeling zorgen voor een nieuwe, uiterst dynamische rijervaring.
Expressief design
Het expressieve design met ver naar beneden getrokken motorkap, gespierde carrosserie, gedrongen raamsectie (greenhouse) en krachtige fastback benadrukt de sportieve genen van de vierdeurs coupé. Een ander markant kenmerk is de karakteristieke voorskirt die is gebaseerd op de vormgeving van de tweedeurs AMG GT.
Exclusieve herkenningskenmerken aan de achterzijde zijn de achterskirt met geïntegreerde plug-in laadklep en de rode typeaanduiding. Met de hybrid introduceert AMG ook gegroefde trapeziumvormige dubbele uitlaatsierstukken. De ‘E PERFORMANCE’-badge op de voorspatschermen verwijst naar de hybride aandrijving.
Multimediasysteem MBUX hybrid-specifiek
De standaard widescreen cockpit beschikt over het multimediasysteem MBUX met AMG hybrid-specifieke weergaven en functies. In het combi-instrument kan de bestuurder de elektrische actieradius, het stroomverbruik, het vermogen en koppel van de elektromotor alsmede de temperaturen van de accu en elektromotor aflezen.
In het interieur zijn veel individuele keuzes mogelijk. Exclusieve kleuren benadrukken de sportieve of de luxueuze kant van het nieuwe topmodel – bijvoorbeeld de combinatie van nappaleder Exclusief in titaangrijs pearl/zwart met contrastsiernaden in geel of fraai nappaleder Exclusief STYLE (ruitpatroon) in truffelbruin/zwart Daarnaast is er nog keuze uit vijf andere kleuren in nappaleder Exclusief STYLE: siennabruin, classicrood, yachtblauw, diepwit en nevagrijs. De voor- en achterzitplaatsen zijn volledig in de gekozen uitrustingskleur uitgevoerd, net als de armleuningen in de portieren, de lederen rand van de vloermatten en de rand van het stuurwiel.
AMG-specifieke aandrijving
In de AMG GT 63 S E PERFORMANCE wordt de 4,0 liter V8-biturbomotor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. De combinatie van 4,0 liter V8-biturbomotor en elektromotor genereert een systeemvermogen van 620 kW (843 pk) en een maximum systeemkoppel van meer dan 1.400 Nm. De rijprestaties van de krachtigste serieproductieauto uit Affalterbach tot nu toe zijn dan ook indrukwekkend: de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h neemt slechts 2,9 seconden in beslag en een snelheid van 200 km/h wordt bereikt in minder dan 10 seconden. De acceleratie eindigt pas bij 316 km/h.
De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor bevindt zich op de achteras, waar hij samen met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras in een compacte elektrische aandrijfunit (EDU) is geïntegreerd.
De plaatsing op de achteras verbetert zowel de gewichtsverdeling als de aslastverdeling in de auto en vormt zo de basis voor de overtuigende handling. Het AMG-concept biedt een zeer hoge regeneratie-efficiëntie, aangezien het systeem slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en transmissie toelaat.
De geautomatiseerde tweetraps transmissie op de achteras zorgt voor de spreiding van het koppel. Voor dynamisch wegrijden, maar ook een veilig continu vermogen bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt de tweede versnelling op z’n laatst bij ongeveer 140 km/h in, wat overeenkomt met het maximale toerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.
High-performance AMG-accu
Bij het definiëren van de elektrificatiestrategie was het van meet af aan duidelijk dat alle essentiële componenten in Affalterbach zouden worden ontwikkeld. De kern daarvan wordt gevormd door de high-performance AMG-accu. De ontwikkeling van deze lithium-ion-accu is gebaseerd op technologieën uit de Formule 1. De high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen dat vaak achter elkaar kan worden opgevraagd met een laag gewicht om de totale prestaties van de auto te verhogen. Daarbij komen de snelle energieopname en de hoge vermogensdichtheid. Dit betekent dat de bestuurder bijvoorbeeld tijdens een stevige rit in heuvelachtig terrein bergopwaarts meteen het volledige vermogenspotentieel kan aanspreken, terwijl bergafwaarts sterk wordt gerecupereerd.
150 kW piekvermogen
De high-performance accu van de AMG GT 63 S E PERFORMANCE heeft een capaciteit van 6,1 kWh, een continuvermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW gedurende 10 seconden. Het lage gewicht van slechts 89 kg maakt een zeer hoge vermogensdichtheid van 1,7 kW/kg mogelijk. Ter vergelijking: conventionele accu’s zonder directe koeling van de cellen halen ongeveer de helft van dit cijfer. Het laden vindt plaats via de ingebouwde 3,7 kW wisselstroomlader aan een laadstation, wallbox of stopcontact. De elektrische actieradius van 12 km maakt een praktische actieradius mogelijk, bijvoorbeeld voor stil en emissievrij rijden van een woonwijk naar de rand van de stad of naar de snelweg.
Koeling accucellen
De basis voor de hoge prestaties van de 400V AMG-accu is de innovatieve directe koeling: voor het eerst stroomt een hightech koelvloeistof op basis van een elektrisch niet-geleidende vloeistof rond alle 560 cellen en koelt ze individueel. Voor de directe koeling moesten de AMG-specialisten nieuwe koelmodules ontwikkelen die slechts enkele millimeters dun zijn.
Rijprogramma’s
De zeven AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Electric’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘RACE’, ‘Slippery’ en ‘Individual’ zijn exact op de nieuwe aandrijftechnologie afgestemd en zorgen zo voor een veelzijdige rijervaring – van uiterst efficiënt tot uiterst dynamisch. De rijprogramma’s passen belangrijke parameters aan, zoals de respons van het aandrijfsysteem en de transmissie, de stuurkarakteristiek, de demping van de vering of de sound. De rijprogramma’s kunnen worden geselecteerd met de tuimelschakelaar op de middenconsole of met de AMG-stuurwieltoetsen.
Normaal gesproken start de performance-hybrid geruisloos (‘Silent Mode’) in het rijprogramma ‘Comfort’ wanneer de elektromotor wordt ingeschakeld. In het combi-instrument geeft het pictogram ‘Ready’ aan dat de auto rijklaar is. Bovendien klinkt in het interieur via de luidsprekers een krachtig en sonoor AMG-startgeluid dat aangeeft dat de auto gereed is om te vertrekken. Een lichte druk op het gaspedaal is voldoende om de AMG performance-hybrid in beweging te zetten.
Bij hogere snelheden kan de klant kiezen uit een ‘balanced’ of een ‘powerful’ klank via de soundtoetsen op de middenconsole of op het stuurwiel.
Rijprogramma ‘Electric’: de focus ligt op de elektrische rijervaring. Volledig elektrisch rijden is mogelijk vanuit stilstand tot 130 km/h.
Rijprogramma ‘Comfort’: de start vindt grotendeels elektrisch plaats. De verbrandingsmotor en elektromotor zorgen afhankelijk van de situatie voor de aandrijving – met elektrische aandrijving bij lage snelheden, bijvoorbeeld in woonwijken of in het stadscentrum, hybride rijden met verbrandingsmotor en elektromotor op provinciale wegen en op de snelweg.
Rijprogramma ‘Sport’: start met verbrandingsmotor en elektromotor en situationeel samenspel van de beide aandrijvingen. Er wordt meer boost van de elektromotor vrijgegeven. Sportieve rijbeleving door meer dynamischer reactie op het gaspedaal, kortere schakeltijden en vroeger terugschakelen. Het onderstel, de besturing en de aandrijflijn zijn dynamisch afgesteld.
Rijprogramma ‘Sport+’: start met verbrandingsmotor en elektromotor en situationeel samenspel van de twee aandrijvingen. Nog hoger boostvermogen. Extreem sportief karakter dankzij een nog snellere gaspedaalrespons en een gerichte koppelinterventie bij het opschakelen met cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Het onderstel, de besturing en de aandrijflijn zijn nog dynamischer afgesteld.
Rijprogramma ‘RACE’: voor zeer dynamisch rijden op afgesloten circuits. In deze modus zijn alle parameters geconfigureerd voor maximale prestaties. Start met verbrandingsmotor en elektromotor en situationeel samenspel van de twee aandrijvingen. Volledig elektrisch boostvermogen van de elektromotor om de verbrandingsmotor te ondersteunen bij krachtig accelereren.
Rijprogramma ‘Slippery’: geoptimaliseerd voor rijden op glad wegdek, met minder vermogen en een vlakke koppelcurve. Volledig elektrisch rijden en regeneratieaanpassing zijn gedeactiveerd.
Rijprogramma ‘Individual’: individuele aanpassing van de aandrijving, transmissie, AMG DYNAMICS, onderstel, stuurinrichting en uitlaat.
4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met twin-scroll turbo’s
Als nieuw topmodel van de modelserie profiteert de AMG GT 63 S E PERFORMANCE van de prestaties van de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met 470 kW (639 pk) en een maximumkoppel van 900 Nm, dat beschikbaar is over een breed toerenbereik van 2.500 tot 4.500 t/min. Dit zorgt voor een perfect samenspel met de elektromotor, die zijn maximumkoppel van 320 Nm meteen vanaf stationair toerental levert.
AMG RIDE CONTROL+-onderstel
Het AMG RIDE CONTROL+-onderstel is gebaseerd op een meerkamer-luchtvering met automatische niveauregeling, gecombineerd met een elektronisch geregelde adaptief verstelbare demping. Dit dempingssysteem is volledig nieuw in de AMG GT 4-deurs Coupé: voor het eerst worden twee zogeheten overdrukventielen toegepast. Met deze traploos regelbare kleppen, die zich buiten de demper bevinden, kan de dempingskracht nog nauwkeuriger aan de verschillende rijomstandigheden en de rijprogramma’s worden aangepast: de ene klep regelt de uitgaande demping, oftewel de kracht die optreedt wanneer het wiel terugveert, terwijl de andere klep de ingaande demping regelt wanneer het wiel wordt samengedrukt. De ingaande en uitgaande demping worden onafhankelijk van elkaar geregeld.
“Met de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE transporteren we ons merk-DNA naar een geëlektrificeerde toekomst. Daarbij volgen we onze eigen technische weg, wat AMG altijd zo bijzonder en begerenswaardig heeft gemaakt. De volledig in Affalterbach ontwikkelde performance-hybrid biedt een fascinerende rijdynamiek en draagt terecht ons nieuwe technologielabel E PERFORMANCE. Met dit nieuwe concept bereiken we ook nieuwe doelgroepen, die Mercedes-AMG zullen ervaren als het luxe performance-merk van de 21ste eeuw. Onze weg naar elektrificatie in de AMG-stijl wordt geflankeerd door een grootschalige campagne. En ik ben blij dat we daarvoor ook een bijzondere partner hebben gevonden in de vorm van superster will.i.am, die we met onze technologie hebben kunnen inspireren”, aldus Philipp Schiemer, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.