Menu Sluiten

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE

De nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE wordt door het merk gepresenteerd als een echte game changer in de 55-jarige geschiedenis van AMG. Er wordt een link gelegd met knowhow uit de Formule 1 vanwege de hybride techniek en een elektrisch ondersteunde turbo. De nieuweling heeft een viercilindermotor, maar dan wel de krachtigste productieviercilinder ter wereld. Het blok levert alleen al 476 pk, gecombineerd met de elektromotor zit er 680 pk en 1020 Nm in de auto. Dit zijn nieuwe topwaarden voor de C-Klasse, de sterkste V8 uitvoering had immers 510 pk.

Andere hoogtepunten van de nieuwe modelserie zijn volledig variabele vierwielaandrijving en standaard actieve achterasbesturing.

Het design van de nieuwe C 63 S onderscheidt zich van dat van de gewone C-Klasse door zijn gespierde proporties. De sedan- en Estate-modellen zijn beide gebaseerd op een ingrijpend gewijzigde AMG-carrosserie. De voorkant is 50 millimeter langer en de voorspatborden zijn breder. Al met al verschillen de totale buitenmaten aanzienlijk van die van de andere leden van de Mercedes-Benz C-Klasse. Er is 76 millimeter meer breedte aan de voorzijde en de wielbasis is met tien millimeter gegroeid. en nieuw onderscheidend kenmerk, exclusief voor de C 63 S, is de slanke luchtuitlaat in het midden van de motorkap die elegant overgaat in de twee powerdomes. En let op de Mercedes badge in de grille: die is vervangen door een zwart AMG-embleem.

Stijlvol interieur, nieuwe generatie AMG Performance-stoel

In het interieur dragen AMG-sportstoelen met een opvallend stikselpatroon bij aan de verfijnde indruk. Ook voor het interieur zijn vele individuele keuzemogelijkheden beschikbaar. Als optie is de volledig nieuw ontworpen AMG Performance-stoel van de tweede generatie verkrijgbaar. Het bijzondere kenmerk zijn de zijsteunen van de stoelen met gewichtsbesparende openingen die ook een betere ventilatie mogelijk maken. Het AMG-logo bevindt zich nu tussen de mat verchroomde openingen onder de geïntegreerde hoofdsteun.

MBUX

Het MBUX-infotainmentsysteem omvat diverse AMG- en hybride-specifieke displays en functies. Daartoe behoren speciale displays in het combi-instrument, op het staand georiënteerde centrale multimediadisplay in de middenconsole en op het optionele head-up display.

Het uiterlijk van het combi-instrument kan worden gepersonaliseerd, waaronder een AMG-specifieke Supersport-stijl. Ook het head-up display biedt AMG-specifieke weergavestijlen als Race en Supersport.

Altijd elektrisch vermogen beschikbaar

De basisstrategie is afgeleid van het hybride powerpack van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. Net als in de topklasse van de autosport is de maximale aandrijving altijd beschikbaar wanneer de bestuurder deze via de kickdown opeist – bijvoorbeeld voor een krachtige acceleratie uit de bocht of bij het inhalen. Het elektrische vermogen kan altijd worden opgeroepen en veelvuldig worden gereproduceerd via een hoog recuperatievermogen.

Acht AMG-rijprogramma’s

De acht AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma’s “Electric”, “Comfort”, “Battery Hold”, “Sport”, “Sport+”, “RACE”, “Slippery” en “Individual” zijn exact afgestemd op de nieuwe aandrijftechniek en bieden daarmee een breed scala aan rijervaringen – van efficiënt tot dynamisch. De rijmodi passen belangrijke parameters aan, zoals de respons van het aandrijfsysteem en de transmissie, de stuurkarakteristieken, de demping van de vering of het geluid. De boost power van de elektromotor is ook afhankelijk van het gekozen rijprogramma.

Gewoonlijk start de Performance hybride stil in het rijprogramma “Comfort” wanneer de elektromotor wordt ingeschakeld. In het instrumentenpaneel geeft het pictogram “Ready” aan dat de auto klaar is om te rijden. Bovendien klinkt in het interieur via de luidsprekers van de auto een krachtig, sonoor startgeluid dat typisch is voor AMG. Een lichte druk op het gaspedaal volstaat om de AMG Performance Hybrid in beweging te zetten.

De krachtigste productie-viercilinder ter wereld

In de C 63 S ontwikkelt de viercilinder een vermogen van 350 kW (476 pk) bij 6725 t/min. Daarmee is het de krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor ter wereld. Het maximumkoppel van 545 Nm is beschikbaar bij 5250-5500 tpm. Een riemaangedreven startgenerator (RSG) combineert een dynamo en starter in één component. De RSG start de verbrandingsmotor en zorgt voor de basisvoorziening van de nevencomponenten zoals airconditioning of rijverlichting.

Het vermogen wordt overgebracht via de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie waarbij een natte startkoppeling de koppelomvormer vervangt. De nauwgezet gekalibreerde software zorgt voor extreem korte schakeltijden en desgewenst voor snel meervoudig terugschakelen. Bovendien zorgt de tussengasfunctie in de rijmodi “Sport” en “Sport+” voor een bijzonder emotioneel aantrekkelijke schakelervaring. Ook is er de RACE START-functie, die zorgt voor een optimale acceleratie vanuit stilstand.

Standaard achterasbesturing

De standaard achterasbesturing werkt met een maximale stuurhoek van 2,5 graden. Tot dit punt draaien de achterwielen bij snelheden tot 100 km/h in tegengestelde richting van de voorwielen. Dit resulteert in aanzienlijk wendbaarder indraaien, minder stuurkracht en een verbeterde wendbaarheid. Daarentegen draaien de achterwielen bij snelheden boven 100 km/h parallel aan de voorwielen – tot maximaal 0,7 graden. Deze virtuele verlenging van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit, leidt tot een snellere opbouw van de zijdelingse kracht bij het veranderen van richting en dus tot een directere reactie van het voertuig op stuurcommando’s. De reactie van de achterasbesturing is afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma.

Prestaties

De acceleratie van 0-100 km/h verloopt in 3,4 seconden (sedan en Estate). Dat is iets sneller dan de vorige, lichtere C 63. De topsnelheid ligt op 250 km/h, optioneel op te hogen naar 280 km/h bij de sedan en 270 km/h bij de Estate.