Menu Sluiten

GLE en GLE coupé nu nog beter

Mercedes-AMG heeft zijn succesvolle GLE SUV en GLE Coupé vernieuwd en maakt ze daarmee klaar voor de volgende modelcyclus. Aan de voorzijde zijn ze te herkennen aan de nieuw vormgegeven led-dagrijverlichting. De ‘53’-modellen krijgen ook een nieuwe voorskirt met expressief gevormde zijdelingse luchtinlaten in jetwingdesign. Dankzij dit krachtige uiterlijk komen ze optisch dichter bij de achtcilinder-uitvoeringen. Het front is voorzien van het AMG-embleem in plaats van de Mercedes-ster – een kenmerk voor alle toekomstige AMG-modellen.

Nieuwe kleuren voor de stoelbekleding

De AMG-stoelen in de GLE 53 4MATIC+ Coupé en de twee ‘63’-modellen zijn alleen leverbaar met lederen bekleding. Nieuw is hier de kleurstelling in bahiabruin/zwart of macchiatobeige/zwart. Er zijn nu ook sierdelen in hoogglanzend bruin lindehout als optie leverbaar. Optionele sierdelen zijn AMG-carbon of MANUFAKTUR pianolak hoogglanzend zwart flowing lines. Alle nieuwe Mercedes-AMG GLE-modellen beschikken ook over de nieuwste generatie MBUX. Het AMG-specifieke schermdesign maakt de merkbeleving nog intenser.

Aanzienlijk omvangrijkere standaarduitrusting

Gelijktijdig met de facelift heeft Mercedes-AMG ook de aanbodstructuur afgestemd op klantwensen. De standaarduitrusting is daarbij aanzienlijk uitgebreid ten opzichte van de voorganger. In het geval van de GLE 53 4MATIC+ SUV omvat deze al het elektrisch bedienbare panoramaschuifdak, de stoelverwarming voor de voorstoelen, de adaptieve grootlichtassistent en de smartphone-integratie. Tot de verdere kenmerken van dit model behoren de inschakelbare AMG Performance-uitlaat, het Burmester sound system, het memorypakket, de 360°-parkeerassistent, het KEYLESS GO-pakket en de dodehoekassistent. De nieuwste generatie AMG Performance-stuurwiel is ook altijd aan boord. De ronde AMG-stuurwieltoetsen maken indruk met hun fraaie weergave en intuïtieve bedieningslogica. Ze maken het mogelijk om belangrijke rijfuncties en alle rijprogramma’s te bedienen zonder dat de bestuurder de handen van het stuurwiel hoeft te halen. De stuurwielrand kan als optie worden verwarmd en is ook leverbaar in carbonlook.

Bij de GLE 53 4MATIC+ Coupé is de standaarduitrusting nog rianter: bij dit model zijn ook stoelventilatie voor de voorstoelen, de MBUX Augmented Reality-functie en MULTIBEAM LED-koplampen standaard. Deze configuratie geldt ook voor de GLE 63 S 4MATIC+ SUV. De GLE 63 S 4MATIC+ Coupé biedt daarboven ook de voordelen van het AIR BALANCE-pakket, de multicontourstoelen voor en het head-up display. Andere standaard uitrustingen zijn de MBUX interieurassistent, de gekoelde/verwarmde bekerhouders en de logoprojector met AMG-specifieke animatie bij het openen van de voorportieren.

Geëlektrificeerde motoren en aangepast onderstel

De GLE 53 4MATIC+ combineert sportiviteit met een hoge mate van dagelijks gebruiksgemak. Het exterieur straalt meer dan ooit de kenmerkende AMG-klasse uit. De basis voor de sportieve rijervaring wordt geleverd door de ongewijzigde 320 kW/435 pk sterke 3,0 liter zescilinder lijnmotor met dubbele turbo. Met behulp van een software-update en een grotere turbo heeft de AMG-ontwikkelingsafdeling het maximumkoppel verhoogd van 520 Nm tot 560 Nm. Bovendien reageert de motor nu met extra spontaniteit en extra souplesse op rijcommando’s. De acceleratie van 0 tot 100 km is met 5,0 seconden ook dynamischer (voorheen 5,3 seconden).

De GLE 63 S 4MATIC+ staat voor pure AMG Driving Performance – op elk terrein. Hij spreekt klanten aan die geen compromissen willen sluiten. Bij dit model gaan extreme sportiviteit hand in hand met goede offroad-eigenschappen en dagelijks gebruiksgemak. In de ‘63’-modellen zorgt de beproefde AMG 4,0 liter V8-biturbomotor met een vermogen van 450 kW/612 pk voor een krachtige aandrijving. Als optie kunnen kopers van de ‘53’-modellen ook het onderstel van de GLE 63 S 4MATIC+ bestellen. De finetuning van de software voor de afstemming van het ESP®, het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras, de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ en het onderstel levert in alle modellen een dynamische en superieure rijbeleving op.

Beide motoren worden geëlektrificeerd met een geïntegreerde startdynamo (ISG) en een 48V-boordnet. De ISG combineert een startmotor en een dynamo in één krachtige elektromotor en is geïnstalleerd tussen de motor en de transmissie. De ISG beschikt ook over hybride functies. Hiertoe behoren onder meer het boosten, recupereren, ‘zeilen’ en bijna onmerkbaar opnieuw starten van de motor bij de start-stopfunctie.

Ook gemeenschappelijk voor alle AMG GLE-modellen zijn de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ en het AMG RIDE CONTROL+ luchtgeveerde onderstel met adaptief verstelbare demping. De actieve rolstabilisatie AMG ACTIVE RIDE CONTROL is standaard op de ‘63’- modellen en optioneel voor de ‘53’-modellen. Het werkt met twee elektromechanische actuatoren op de voor- en achteras. Het systeem vermindert het overhellen van de carrosserie in bochten en maakt een nauwkeurigere afstemming mogelijk van het insturen en het rijgedrag bij lastwisselingen. Ook het rijcomfort tijdens rechtuit rijden is verbeterd, omdat eventuele verstoringen door oneffenheden in het wegdek aan één kant van het voertuig worden uitgebalanceerd. Als onderdeel van de facelift kregen ook de rolstabilisatie en het luchtgeveerde onderstel een software-update en een nieuwe afstelling. Deze maatregelen vergroten de spreiding tussen rijdynamiek en comfort.