Menu Sluiten

De nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé

De tweede generatie Mercedes-AMG GT Coupé is het nieuwe topmodel van Mercedes-AMG. Het model combineert uiterst dynamische rijeigenschappen met een grotere geschiktheid voor dagelijks gebruik. Hightech componenten zoals het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve rolstabilisatie, de standaard achterasbesturing en actieve aerodynamica scherpen het rijgedrag verder aan.

De sportieve coupé brengt zijn vermogen ook voor het eerst over op de weg met behulp van de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. In combinatie met de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor resulteert dit in een rijbeleving op het hoogste niveau. De exclusieve AMG-sportwagenarchitectuur met de composiet aluminium carrosseriestructuur maakt een configuratie als 2+2-zitter mogelijk.

De nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé – het vijfde in eigen beheer ontwikkelde model na de SLS, de eerste generatie van de tweedeurs GT, de GT 4-Door Coupé en de SL – toont opnieuw de hoge technologische competentie van het ontwikkelingsteam in Affalterbach.

Bij de introductie is de sportwagen leverbaar als AMG GT 63 4MATIC+ Coupé met een vermogen van 585 pk en als AMG GT 55 4MATIC+ Coupé met 476 pk.

Interieurdesign

Het cockpitdesign is, inclusief de centrale display in de middenconsole, gericht op de bestuurder en vormt een harmonieus geheel. Het volledig digitale combi-instrument is geïntegreerd in een driedimensionaal vizier.

De middenconsole loopt over in het onderste deel van het dashboard. Het functionele en optische middelpunt wordt gevormd door het 11,9” grote multimedia touchscreen. Het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem is intuïtief te bedienen en in staat om te leren. Het optionele head-up display toont relevante informatie en acties driedimensionaal in de echte rijsituatie en omgeving.

Een van de vele highlights in het interieur is het sculpturale stoeldesign van de standaard elektrisch verstelbare AMG-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Eén- en tweekleurig nappaleder behoren ook tot de mogelijkheden, net als de bijzonder verfijnde MANUFAKTUR bekleding nappaler met ruitpatroon of de sportieve combinatie van nappaleder met microvezel MICROCUT en contrastnaden in geel of rood. Optioneel zorgen in de multicontourstoelen voor de bestuurder en voorpassagier opblaasbare luchtkussens en drie massageprogramma’s voor uitstekend langeafstandscomfort.

Het optionele dimensionele concept met 2+2-zitplaatsen biedt een beter ruimtegevoel en veel plaats in het interieur. De achterbank vergroot de dagelijkse bruikbaarheid en is geschikt voor personen tot 1,5 meter lengte.

Carrosserie

De intelligente materiaalmix van aluminium, staal, magnesium en vezelcomposiet zorgt voor een maximale stijfheid in combinatie met een laag gewicht. Een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van de nieuwe AMG GT was een hoge mate van aerodynamische efficiëntie. Om precies te zijn: een perfect uitgebalanceerde verhouding tussen een lage luchtweerstand en een beperkte opwaartse druk. In dit opzicht profiteert de sportieve coupé van de uitgebreide actieve aerodynamische elementen aan de voor- en achterzijde.

Een andere actieve component is de uitschuifbare achterspoiler die naadloos is geïntegreerd in de achterklep. Deze verandert afhankelijk van de rijsituatie van positie. De besturingssoftware houdt rekening met tal van parameters, zoals de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleratie en de stuursnelheid. Bij snelheden boven de 80 km/h neemt de spoiler vijf verschillende hoekstanden aan om de rijstabiliteit te optimaliseren dan wel de luchtweerstand te verminderen.

Als optie is ook een aerodynamicapakket leverbaar.

4,0 liter AMG-V8-biturbomotor

Bij de introductie is de nieuwe AMG GT leverbaar met twee vermogensniveaus van de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor. De motoren worden volledig met de hand geassembleerd in de fabriek in Affalterbach volgens het principe ‘One Man, One Engine’. In het topmodel GT 63 4MATIC+ levert de motor een vermogen van 585 pk en een maximumkoppel van 800 Nm. Accelereren van 0 naar 100 km/h duurt slechts 3,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 315 km/h. In de GT 55 4MATIC+ levert de V8-motor een vermogen van 476 pk en een maximumkoppel van 700 Nm.

AMG Performance 4MATIC+

De twee V8-modellen zijn standaard uitgerust met de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten. De volledig variabele koppelverdeling op de voor- en achteras zorgt niet alleen voor een optimale tractie op de fysieke grens, de bestuurder kan ook vertrouwen op een hoge mate van rijstabiliteit en rijveiligheid onder alle omstandigheden.

Sperdifferentieel

De nieuwe AMG GT heeft standaard een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras, dat zorgt voor een uitstekende tractie en maximale rijveiligheid onder alle rijomstandigheden.

Actieve achterasbesturing

De nieuwe AMG GT is ook standaard uitgerust met actieve achterasbesturing (HAL). Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in tegengestelde richting (bij snelheden tot 100 km/h) of in dezelfde richting (bij snelheden boven 100 km/h) als de voorwielen. Het systeem maakt dus een wendbaar en een stabiel rijgedrag in gelijke mate mogelijk.