Menu Sluiten

De nieuwe GT Black Series

Bij Mercedes-AMG is de aanduiding Black Series sinds 2006 synoniem voor een heel bijzonder type auto: compromisloos sportief, met een expressief design en de meest consistente technologieoverdracht van de autosport naar de serieproductie. Black Series-modellen zijn bijzonder exclusieve auto’s. Ze zijn niet ontwikkeld om stof te verzamelen in de garage van een verzamelaar, maar om maximale prestaties te leveren op het circuit, ondanks het feit dat ze een straatgoedkeuring hebben. De AMG GT Black Series vormt een nieuw hoogtepunt in deze traditie: het is de krachtigste Mercedes-AMG met V8-seriemotor.

AMG Vriendenclub GT Black Series

Voor de mensen die niet van lezen houden:

  • De krachtigste AMG-V8-seriemotor aller tijden, met 730 pk
  • 800 Nm koppel tussen 2000-6000 tpm
  • Topsnelheid 325 km/u
  • 0-100 km/u in 3.2 seconden
  • 0-200 km/u in onder 9 seconden
  • Actieve aerodynamica
  • Extra dun glas
  • Veel koolstofvezel
  • Dubbele achtervleugel met elektrische klep

Flat-plane

Er zijn meestal twee varianten bij V8-motoren: de dwarsvlak krukas (cross-plane), waarbij de krukassen van de vier paar cilinders onder een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar staan (een constructie die AMG in alle voorgaande V8-motoren heeft gebruikt) of de platte krukas (flat-plane), waarbij alle krukassen zich op hetzelfde vlak bevinden onder een hoek van 180 graden.

Als je frontaal tegen een cross-plane krukas aankijkt, kun je het kruis zien waaraan deze krukas zijn naam ontleent. De voordelen van deze krukassen zijn een zeer soepele loop en een hoog koppel bij lage toerentallen.

In de flat-plane V8-motor lijkt de loop op die van een viercilinder-in-lijn – met uitzondering van de bredere krukassen die bij de V8 elk twee drijfstangen hebben. De ontsteking springt in de flat-plane V8 van de ene naar de andere cilinderbank, wat de gascyclus verder verbetert. De karakteristieke ontstekingsvolgorde met een 180 graden-hoek van de krukas is 1-8-2-7 4-5-3-6. Hierdoor ontstaan gelijkmatig vibrerende gaskolommen, waarvan de resonantie op eenvoudige wijze kan worden gebruikt om de prestaties te verhogen. Een nog groter voordeel is de directere gasrespons.

AMG Vriendenclub GT Black Series

De krachtigste V8-motor van Mercedes-AMG

De nieuwe GT Black Series-motor mag dan gebaseerd zijn op de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met dry-sumpsmering, hij heeft door de vele aanpassingen de nieuwe interne aanduiding M178 LS2 gekregen. Hij levert een vermogen van 537 kW/730 pk bij 6.700-6.900 t/min en een maximumkoppel van 800 Nm bij 2.000-6.000 t/min. De nieuwe nokkenassen en uitlaatspruitstukken zijn aangepast aan de nieuwe ontstekingsvolgorde en verbeteren de gascyclus verder.

Beide twin scroll-turbocompressoren worden gemonteerd met behulp van antifrictielagers, net als in het topmodel van vierdeurs AMG GT Coupé, waardoor hun gasrespons nog verder wordt geoptimaliseerd. In de Black Series hebben de turbo’s echter een groter compressorwiel gekregen, waardoor ze in totaal 1.100 kg lucht per uur kunnen leveren. Ter vergelijking: dit cijfer bedraagt 900 kg/h bij de AMG GT R. 7.000 t/min is mogelijk als continu toerental, de toerenbegrenzer grijpt in bij 7.200 t/min. En de grotere intercoolers garanderen dat de laadluchttemperatuur altijd binnen het optimale bereik wordt gehouden. De unieke status van de nieuwe motor komt ook tot uiting in de badge op de motor, die in de kleur zwart is uitgevoerd.

0-200 km/h in minder dan 9 seconden

Welke uitwerking heeft de motor op de AMG GT Black Series? Het geeft hem een volledig eigen karakter, wat niet alleen tot uiting komt in de vermogensafgifte, maar ook in de zeer specifieke sound. En de motor maakt zeer indrukwekkende prestaties mogelijk: de tweedeurs supersportwagen schiet van 0 naar 100 km/h in 3,2 seconden en accelereert in minder dan 9 seconden naar 200 km/h. De topsnelheid bedraagt 325 km/h, hoewel het rijden met een dergelijke snelheid alleen verstandig is op afgezette circuits.

Gemodificeerde transmissie

Het vermogen wordt op de achterwielen overgebracht via de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G automatische transmissie met dubbele koppeling, die zich op de achteras bevindt in een transaxle-opstelling voor een optimale gewichtsverdeling, zoals bij alle AMG GT-modellen het geval is. Hij is specifiek afgestemd op de AMG GT Black Series en aangepast aan het hogere koppel van 800 Nm. De tot op heden gehanteerde limieten met betrekking tot de schakelprestaties en de reactietijd van de transmissie zijn aangepast, waardoor deze nog beter geschikt is voor gebruik op het circuit.

Geavanceerde aerodynamica

De geavanceerde aerodynamica levert niet alleen een belangrijke bijdrage aan de hoge rijdynamiek en rijstabiliteit op snelle circuits. Net als bij de AMG GT R en AMG GT R PRO hebben de aerodynamica-experts en de designers nauw samengewerkt, want bij de Black Series geldt ‘form follows function’ meer dan ooit.

De frontsplitter van carbon heeft twee handmatig instelbare settings (Street en Race, waarbij Race uitsluitend is bedoeld voor gebruik op circuits). Bij het naar voren uitschuiven (Race-positie) wordt onder het voorste gedeelte een frontdiffusor in de vorm van een omgekeerd spoilerprofiel gecreëerd. Afhankelijk van de rijsnelheid wordt dit element nog verder naar beneden gedrukt door de toenemende downforce, die de luchtstroom aan de onderzijde aanzienlijk versnelt, waardoor een ‘venturi-effect’ ontstaat dat de auto ook dichter naar de weg trekt en de downforce op de vooras verhoogt. Als de frontdiffusor in de Race-stand staat, kan de downforce op de achteras nog verder worden verhoogd met behulp van het nieuwe achtervleugelconcept.

Een ander aspect dat direct afkomstig is uit de autosport is de nieuwe motorkap van carbon, die is voorzien van twee grote uitlaatopeningen met zwart afgewerkte carbon oppervlakken. De grote uitlaten leiden de warme lucht die uit het diagonaal geplaatste koelpakket wordt aangevoerd uit het motorcompartiment. Deze technologie is ook direct afkomstig uit de autosport en verhoogt de totale neerwaartse druk.

Dubbele achtervleugel

Het achteraanzicht wordt gedomineerd door de nieuwe achterskirt met grote diffusor, de twee ronde dubbele uitlaatsierstukken links- en rechtsbuiten, de zijdelingse wielkastventilatie en het innovatieve achtersvleugelconcept.

De beweegbare flap in het bovenste blad is een actief aerodynamisch element dat elektronisch kan worden versteld onder een hoek van 20 graden. In vlakke positie vermindert de flap de luchtweerstand, waardoor de topsnelheid sneller wordt bereikt. In de schuine stand verbetert de flap de remprestaties en de stabiliteit in de bochten dankzij de verhoogde neerwaartse druk op de achteras.

AMG Vriendenclub GT Black Series

Overal lichtgewicht carbon

Het in het midden verlaagde lichtgewicht carbon dak, het carbon kofferdeksel met kleine spoilerrand en de grotere achterruit van lichtgewicht dun glas zijn allemaal belangrijke onderdelen van de intelligente materialenmix en de lichtgewicht constructie. De voorruit van gelaagd glas is eveneens dun en daardoor licht. Een andere exclusieve feature van de Black Series zijn de spiraalvormige carbon transmissiesteunen. Extra carbon verstevigingspanelen in de voorzijde, de onderzijde en de achterzijde verstevigen de gehele aluminium carrosseriestructuur, samen met de lichtgewicht integrale drager en het carbon tunnelkruis, waardoor de carrosserie nog stabieler wordt. De elementen vormen één geheel en verhogen de rijprecisie van de Black Series onder alle omstandigheden. Het carbon verstevigingspaneel onder de motor is verbonden met de geïntegreerde drager en maakt de gehele voorzijde en de stuurinrichting stijver, waardoor het sturen merkbaar nauwkeuriger verloopt en de vooras stabieler wordt. De integrale drager op de vooras is exclusief voor de Black Series uitgevoerd in lichtgewicht aluminium.

AMG-schroefveren met adaptief verstelbare demping

Het dubbele wishbone-concept lokaliseert het wiel met een hoge camber- en toespoorstabiliteit. Dit maakt hoge bochtsnelheden mogelijk en geeft de bestuurder een optimale feedback bij het nemen van bochten in het grensbereik. De draagarmen, fusees en naafdragers op de voor- en achteras zijn volledig van gesmeed aluminium gemaakt om de onafgeveerde massa te verminderen. De sferische lagers op de bovenste en onderste draagarmen van de achteras zijn rechtstreeks afkomstig uit de autosport. Door hun constructie hebben ze geen speling, waardoor toespoor en camber ook onder hoge belasting niet veranderen. De AMG GT Black Series biedt zodoende een nauwkeurige besturing, geeft een duidelijke stuurfeedback en levert dus ook betere prestaties in de bochten.

Net als bij de AMG GT R worden bij de Black Series AMG-schroefveren met verstelbare veervoorspanning gebruikt, met technologie die is aangepast aan de specifieke eisen voor extreem circuitgebruik met hoge dempingskrachten. De uit de autosport bekende technologie wordt gecombineerd met de traploze, adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL. Het systeem wordt elektronisch geregeld en past de demping op elk wiel automatisch aan op de rijsituatie, de snelheid en de staat van het wegdek.

In samenwerking met MICHELIN is een Pilot Sport Cup 2 R MO-band ontwikkeld, die speciaal is afgestemd op de Black Series. Zoals normaliter alleen in de autosport gebruikelijk is, is deze sportband – exclusief voor Mercedes-AMG – leverbaar in twee compounds: af fabriek wordt de MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO1A als ‘soft compound’ gemonteerd, waarvan het flankdesign het silhouet van de AMG GT Black Series versterkt. Een ‘hard compound’ is ook leverbaar als optie voor montage achteraf, voor gebruik op circuits bij hogere temperaturen. Naast de aanduiding MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO2 is deze uit het AMG Performance Center leverbare compound te herkennen aan het autosportlogo van de Franse bandenfabrikant. Aan de voorzijde zijn 10 J x 19 velgen met 285/35 ZR 19 banden gemonteerd en aan de achterzijde 12 J x 20 velgen met 335/30 ZR 20.

AMG Vriendenclub GT Black Series

Altijd optimale grip: AMG TRACTION CONTROL

Voor gebruik op afgesloten circuits in de ESP OFF-modus biedt de AMG TRACTION CONTROL de bestuurder individuele ondersteuning om het enorme vermogen van de Black Series onder controle te houden – en dat zonder enige ESP-remingreep. Het niveau van de ondersteuning kan worden aangepast, zodat voor elke bestuurder en elke situatie op het circuit de ideale ondersteuning wordt geboden. De AMG TRACTION CONTROL is optimaal afgestemd op het karakter van de nieuwe Black Series en maakt het mogelijk om vooraf een van de negen instellingen voor de aandrijfslipregeling op de achteras in te stellen. De aansturing vindt uitsluitend plaats via de overeenkomstige settings in de motorelektronica en zonder tussenkomst van het ESP-systeem, zoals ook het geval is bij de GT3 racewagen.

De bediening vindt plaats via een aparte verstelknop in de middenconsole. Deze centraal in het dashboard geplaatste knop kan ook worden bediend met racehandschoenen. Afhankelijk van de instelling laat het systeem meer of minder slip op de achterwielen toe – erg handig bij wisselende asfaltcondities. Niveau 1 is bedoeld voor rijden op nat wegdek met hoge veiligheidsreserves. Niveau 9 laat een maximale slip op de achteras toe. Elke instelling wordt weergegeven op de verstelknop en op het centrale display in het combi-instrument.

Oranje als exclusieve contrastkleur

Het interieurconcept benadrukt de toppositie van de AMG GT Black Series: nappaleder Exclusief wordt gecombineerd met sportief microvezel DINAMICA in zwart met oranje contrastsiernaden. Het dashboard en de nieuw ontworpen lichtgewicht portierpanelen, die nu zijn voorzien van lussen voor het openen van de portieren in plaats van conventionele portiergrepen, zijn afgewerkt met microvezel DINAMICA in zwart. Oranje contrastsiernaden op andere plaatsen, sierdelen van matzwart carbon en het AMG-nightpakket interieur zorgen voor nog meer opvallende accenten. De AMG-kuipstoelen van carbon combineren een laag gewicht met een optimale zijdelingse ondersteuning. Optioneel is het interieur ook leverbaar met grijze contrastsiernaden.

AMG Vriendenclub GT Black Series

AMG Performance-stuurwiel

Het AMG Performance-stuurwiel wordt gedeeld met de modellen uit de AMG GT-familie. Het wordt gekenmerkt door een sportief design, een afgevlakte onderzijde met een sterk geprofileerde stuurwielrand en een intuïtieve bediening. De stuurwielrand is volledig bekleed met microvezel DINAMICA, terwijl de stuurwielbadge naast het AMG-logo ook exclusief het opschrift ‘Black Series’ draagt. De aluminium schakelpaddles voor het handmatig schakelen maken een nog sportiever rijgedrag mogelijk. De geïntegreerde touch control-buttons kunnen worden gebruikt om het combi-instrument en het multimediadisplay te bedienen door in horizontale en verticale richting met de vingers te vegen.

De AMG-stuurwieltoetsen beschikken standaard over een ronde draaischakelaar met geïntegreerd display en twee verticaal geplaatste gekleurde displaytoetsen met schakelaars. De AMG-rijprogramma’s kunnen met de rechter draaischakelaar worden geactiveerd. De geselecteerde instelling wordt weergegeven op het lcd-kleurendisplay dat in de draaischakelaar is geïntegreerd.

Het AMG-nightpakket interieur is eveneens standaard. Bij dit pakket zijn de schakelpaddles, de stuurwielspaken en het inzetstuk in de optionele AMG Performance-stoelen in hoogglanzend zwart uitgevoerd, terwijl de instaplijsten van zwart geborsteld rvs zijn, wat de sportiviteit van de auto nog eens extra benadrukt.

AMG TRACK PACK

In veel landen is optioneel het AMG TRACK PACK leverbaar (alleen in combinatie met de AMG-kuipstoelen in carbon). Het bestaat uit een bescherming bij het over de kop slaan, vierpunts veiligheidsgordels voor de bestuurder en voorpassagier en een 2 kg brandblusser (beide specifiek ontworpen voor gebruik op het circuit). De lichtgewicht geschroefde titanium rolkooi van de bescherming bij het over de kop slaan bestaat uit een hoofdrolbeugel, een beugel voor de bevestiging van de veiligheidsgordels, twee beugels in het achtercompartiment en een diagonaal X-vormig profiel aan de achterzijde. Het systeem verhoogt de toch al indrukwekkende stijfheid van de auto nog verder en heeft daarmee ook een positieve invloed op de rijdynamiek. Het verhoogt tevens de passieve veiligheid.