De nieuwste mijlpaal in de geschiedenis van AMG is deze C63 AMG Coupé. Opvallende elementen zijn de uitgebouwde wielkasten, nodig gemaakt door een grotere spoorbreedte. De typische rijprestaties van het merk bereiken nieuwe hoogten met de C63 Coupé. Het AMG 4.0-liter V8 biturbo motorblok met 469 pk of 503 pk (C63 S) is volledig door AMG in Affalterbach ontwikkeld. Het is ook meteen de enige sportcoupé in dit segment die over een V8 beschikt.
De C-klasse is het best verkochte model van Mercedes-AMG en vormt de ruggengraat van het succes van het bedrijf. Als variant hierop heeft de C-Klasse Coupé een gestaag toenemend succes gekend, culminerend in de C63 AMG Coupé Black Series.
Exterieur
De AMG C63 Coupé fascineert al op het eerste gezicht met zijn indrukwekkende proporties. De wielkasten maken de Coupé 64 mm breder aan de voorzijde en 66 mm breder aan de achterzijde. De grotere wielkasten bevatten ook bredere banden: tot 255 mm voor en 285 mm achter. Dit alles draagt bij aan een betere zijdelingse grip en een verhoogde wendbaarheid. De (langere) aluminium motorkap bevat twee powerdomes. De onderspoiler is uiteraard uitgevoerd in AMG ‘A-vleugel’ design met grote luchtinlaten en zogenaamde aero flics.
In typische sportwagen modus zijn de spiegels gemonteerd op de deur in plaats van op de A-stijl. Het kofferdeksel is voorzien van een smalle spoilerlip. Deze ziet er niet alleen elegant uit, maar vermindert de lift op de achteras ook aanzienlijk.
Prestaties
Hoewel het motorblok hetzelfde is als bij de sedan, moet de Coupé iets sneller accelereren. De C63 Coupé S gaat van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden en de C63 Coupé in 3,9 seconden. Het verschil wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de bredere banden, maar ook kan de overbrenging iets korter zijn. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Met het optionele AMG Driver’s Package wordt dat 290 km/u.
Over het motorblok is al voldoende bekend. Het is dezelfde motor als in de sedan en estate en nauw verwant aan de motor in de AMG GT. De 4.0-liter achtcilinder is voorzien van twee turbo’s binnen de cilinderbanken. De belangrijkste voordelen van dit ontwerp zijn de compacte motorconstructie, optimale respons en lage uitstoot van uitlaatgassen. Het iconische V8 motorgeluid is voor de C63 Coupé verder getuned. Een modelspecifiek uitlaatsysteem met kleptechnologie zorgt voor een krachtig geluid. Het is overigens wel een natuurlijk geluid: er worden geen luidsprekers of andere flauwekul toegepast.
Techniek
De AMG SPEEDSHIFT MCT 7-speed sporttransmissie speelt een belangrijke rol in het directe en sportieve karakter van de nieuwe Mercedes-AMG C63 Coupé. Het op- en terugschakelen wordt merkbaar sneller uitgevoerd dan in het vorige model. Deze verhoogde respons is mogelijk dankzij een nog sportievere set-up van motor- en de transmissie parameters.
De achteras is volledig opnieuw ontworpen voor de Coupé. Het multi-link concept maakt indruk met zeer nauwkeurige wielcontrole en verhoogde stijfheid. De achteras maakt een met 25 mm toegenomen spoorbreedte mogelijk. Ook heeft de Coupé een hogere negatief camber. Goed nieuws voor zeer sportieve rijders is het nieuwe limited-slip differentieel. De C63 Coupé is uitgerust met een mechanische sper, terwijl de C63 S Coupé beschikt over een elektronisch limited-slip differentieel. Beide verminderen de slip op het binnenste wiel in bochten, maar een elektronisch differentieel biedt nog preciezere en snellere controle. In perfecte harmonie hiermee werkt het drietraps ESP systeem met de standen ‘ESP ON’, ‘ESP SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’.
Met een AMG RIDE CONTROL onderstel met instelbare demping kan de klant kiezen tussen maximale sportiviteit of een uitstekend comfort over lange afstanden. Dit alles in drie fasen en met een druk op de knop.
De bestuurder kan de eigenschappen van de C63 beïnvloeden via vier verschillende AMG DYNAMIC SELECT transmissiemodi. De C63 S krijgt een extra ‘Race’ modus. Ook uniek aan de C63 S zijn dynamische motorsteunen. Deze zijn in staat om hun stijfheid aan te passen aan de rijomstandigheden en de behoeften van de bestuurder.