Menu Sluiten

De eerste elektrische AMG: EQS 53

Met de nieuwe EQS 53 4MATIC+ begint Mercedes-AMG aan de volledig elektrische toekomst van Driving Performance. Het eerste elektrische AMG-productiemodel is gebaseerd op de Mercedes-EQ architectuur voor luxe- en topklassemodellen. Het model past dus naadloos in de elektrostrategie van het concern. De luxe limousine met een vermogen tot 560 kW (762 pk) werd in Affalterbach op alle performance-relevante gebieden nieuw ontwikkeld of verfijnd.

Het basismodel levert een vermogen tot 484 kW (658 pk), terwijl het maximumkoppel van de elektrische aandrijflijn 950 Nm bedraagt. Met het als optie leverbare AMG DYNAMIC PLUS-pakket stijgt het maximumvermogen in de RACE START-modus dankzij de boostfunctie tot 560 kW (761 pk). Het maximumkoppel bedraagt dan 1.020 Nm.

Dan accelereert de nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ van 0-100 km/h in 3,4 seconden met een accuniveau van ten minste 80 procent. De topsnelheid is met het optionele pakket begrensd op 250 km/h. In de basisversie accelereert de AMG EQS van 0-100 km/h in 3,8 seconden (minimale acculading van 80 procent). De topsnelheid is hier begrensd op 220 km/h.

AMG-specifieke elektromotoren

De elektromotor op de achteras van de EQS 53 4MATIC+ is bijzonder krachtig. Een belangrijke reden hiervoor is het zes fasen-ontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen. De stators met een pull-in wikkeling zorgen voor een bijzonder sterk magnetisch veld.

Daarbij komt nog het zeer belastbare thermoconcept, dat herhaaldelijke acceleratiemanoeuvres met constant hoge prestaties mogelijk maakt. De kern van het uitgekiende ontwerp is de zogenaamde waterlans in de as van de rotor, die deze koelt. Andere AMG-specifieke koelelementen in het koelcircuit zijn speciale ribben op de stator en de naaldvormige pin-fin structuur op de omvormer, die gemaakt is van hoogwaardig keramiek. Daarnaast is er de extra transmissie-oliekoeler, die ook bij koud rijden de efficiëntie verhoogt door de transmissieolie naar behoefte te verwarmen.

Efficiënte energieterugwinning

De nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ creëert niet alleen maatstaven met zijn uiterst dynamische vermogensafgifte bij het accelereren, maar ook met zijn efficiënte energierecuperatie bij het remmen. Het recuperatievermogen kan oplopen tot 300 kW.

De bestuurder kan de recuperatie-intensiteit in drie stappen aanpassen via de stuurschakelpaddles. Gecombineerd remmen kan worden uitgevoerd tot het voertuig tot stilstand komt. Met behulp van de optionele DRIVE PILOT wordt bij een gedetecteerde voorligger automatisch afgeremd tot deze tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.

Accu

De nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is uitgerust met een krachtige 400V-accu, vervaardigd met behulp van de nieuwste lithium-ion-technologie. Wat de celchemie betreft, is een belangrijke stap gezet op het gebied van duurzaamheid: het kobaltgehalte is teruggebracht tot 10 procent en het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1.

De HV-accu heeft een bruikbare energie-inhoud van 107,8 kWh. Een bijzonder technisch kenmerk is de hier gebruikte AMG-specifieke kabelboom, die is afgestemd op het hoge vermogen. Ook het accumanagementsysteem is speciaal voor AMG afgestemd. In de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ ligt de nadruk op prestaties, in het rijprogramma Comfort op actieradius.

Kortere laadtijden

Een ander voordeel van de nieuwe accugeneratie is de aanzienlijk kortere laadtijd. Net als bij het zustermodel van Mercedes-EQ kan de energieopslagunit met maximaal 200 kW worden opgeladen bij snellaadstations met gelijkstroom. In dat geval kan al in iets meer dan 19 minuten stroom worden ‘bijgetankt’ voor nog eens 300 km (WLTP). Efficiënt thermomanagement speelt ook een rol bij het verkorten van de laadtijd.

Een accucertificaat garandeert de lange levensduur van de HV-accu’s. Dit certificaat is tot tien jaar of tot 250.000 km geldig.

4MATIC+

De kracht van de accumotoren wordt op de weg gebracht door de standaard volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het systeem verdeelt het aandrijfkoppel continu tussen de voor- en achteras, afhankelijk van de rijsituatie. Het koppel wordt 10.000 keer per minuut gecontroleerd en zo nodig bijgesteld. De verdeling van het koppel hangt af van het gekozen rijprogramma.

AMG RIDE CONTROL+ onderstel

Het AMG RIDE CONTROL+-onderstel bestaat uit luchtvering in combinatie met een adaptieve, elektronisch geregelde verstelbare demping in combinatie met de standaard gemonteerde achterasbesturing. Nieuw en specifiek voor AMG zijn de onderstelcomponenten die van invloed zijn op de rijdynamiek. Dat geldt bijvoorbeeld voor de achterasdrager, die de engineers in Affalterbach volledig hebben doorontwikkeld.

De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is standaard uitgerust met achterasbesturing. De stuurhoek tot 9 graden verbetert de wendbaarheid van de grote limousine aanzienlijk. De draaicirkel is teruggebracht tot het niveau van een model uit de compacte klasse.

Vanaf een snelheid van 60 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. De daardoor virtueel verlengde wielbasis biedt meer rijstabiliteit en rijveiligheid bij hoge snelheden, snelle rijstrookwisselingen of plotselinge uitwijkmanoeuvres.

AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s

De bestuurder kan de rijeigenschappen van de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ met een druk op de knop aanpassen aan de situatie of aan zijn of haar voorkeuren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’.

High-performance remsysteem

De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ bereikt niet alleen op het gebied van rijdynamiek, maar ook op het gebied van rijveiligheid een absoluut topniveau. Het eerste bewijs daarvan is het optionele high-performance AMG-composietremsysteem met remklauwen met zes zuigers voor. Voor een authentieke rijbeleving is de i-Booster speciaal afgestemd op het typische AMG-pedaalgevoel en het grotere AMG-remsysteem.

AMG SOUND EXPERIENCE

Met de AMG SOUND EXPERIENCE geeft het performance- en sportwagenmerk elektromobiliteit een nieuw geluid – een soundtrack die de dynamische rijbeleving emotioneel versterkt. De typische drive sounds van AMG worden gegenereerd met behulp van extra hardware. Dit omvat speciale luidsprekers, zogeheten shakers en een soundgenerator.

Het AMG DYNAMIC PLUS-pakket omvat bovendien de AMG SOUND EXPERIENCE ‘Performance’, die voor een nog emotionelere soundscape zorgt.

Interieurdesign

De biedt EQS 53 4MATIC+ biedt een sportieve ambiance, dankzij de AMG-stoelen met individueel design en speciale stoelbekledingen van kunstleder ARTICO met microvezel MICROCUT en rode contrastsiernaden. Als alternatief zijn optioneel stoelbekledingen in nappaleder leverbaar, eveneens met AMG-specifieke stoeldesigns.

De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is standaard uitgerust met het innovatieve MBUX Hyperscreen. Deze grote, gebogen display-unit strekt zich uit van A-stijl tot A-stijl. Drie displays onder één afdekglas smelten optisch samen. In vergelijking met de zustermodellen van Mercedes-EQ biedt MBUX in de EQS 53 4MATIC+ een reeks extra functies die het performance-karakter van het sportieve topmodel benadrukken.

AMG DYNAMIC PLUS-pakket

Het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket combineert extra’s voor dynamisch rijden – waaronder de krachtige boost voor RACE START en de verhoging van de topsnelheid tot 250 km/h – met de emotionele AMG Sound Experience ‘Performance’.

Mercedes me Charge

Met Mercedes me Charge laden klanten sinds 2021 altijd groen bij elk openbaar laadstation van dit netwerk in heel Europa. Hoogwaardige Garanties van Oorsprong garanderen dat een gelijkwaardige hoeveelheid energie uit hernieuwbare bronnen aan het stroomnet wordt teruggeleverd als er via Mercedes me Charge aan wordt onttrokken. In de eerste drie jaar na aanschaf van een EQS 53 4MATIC+ is er geen basistarief voor Mercedes me Charge en dus Green Charging voor klanten. Een ander voordeel is IONITY Unlimited: alle Europese EQS- klanten kunnen via Mercedes me Charge een jaar lang gratis gebruikmaken van het IONITY-snellaadnetwerk.