Op Koningsdag was een bezoek van de AMG Vriendenclub aan BRABUS gepland. Gekozen werd voor Koningsdag, maandag 27 april, omdat op deze dag vrijwel iedereen vrij is maar in Duitsland gewoon wordt gewerkt. Dankzij een samenwerking met Mercedes specialist EAG was het mogelijk de fabrieken van de Duitse tuningspecialist te bezoeken. In plaats van de maximale 15 personen heeft onze John het voor elkaar gekregen dat wij met 24 AMG liefhebbers naar binnen mochten.
BRABUS is gevestigd in Bottrop, op een uurtje van de Nederlandse grens. Een deel van de route is Autobahn zonder snelheidsbegrenzing. Het spreekt vanzelf dat wij op de heen- en terugweg de AMG’s even de sporen hebben kunnen geven.
Verslag Bianca
Na het bewonderen van de vele Brabus-uitvoeringen in de showroom begint de rondleiding bij:
Werk 1
Eerst gaan we naar de vergaderruimte waar de dagplanning wordt gemaakt met van elke afdeling één afgevaardigde. Orders hangen aan de muur. Per rode punt, 1 order. Orders komen binnen van over de hele wereld, Europa, Rusland, Dubai etc.
Dan naar de Tuning-ruimte waar met name veel G63/G65 en G63/G65 6×6 staan die een bodykit krijgen, andere velgen, andere bekleding en waarvan het vermogen wordt opgeschroefd naar ca. 700 of 800 pk. Hier zijn ook Range Rovers aanwezig, zij worden getuned onder de naam Startech. Alle onderdelen en wijzigingen zijn TüV-Geprüft.
Dan volgt een bezoekje aan het naaiatelier.
De labels in de auto worden hier van speciaal dun leer gemaakt zodat ze passen en niet afsteken bij de nieuwe leren bekleding. Mercedes en AMG gebruiken volgens Brabus ‘ fabrieksleer’, zij gebruiken een betere kwaliteit natuurlijke huid. Uit een grote lap kiezen zij het beste gedeelte, d.w.z. met zo min mogelijk natuurlijke beschadigingen. Elk foutje dat gemaakt wordt door de coupeuses m/v kan niet meer worden hersteld omdat dit defect zichtbaar blijft. Het zijn echte vakmensen en het gebeurt niet vaak dat de bekleding helemaal opnieuw gemaakt moet worden.
We rijden met onze eigen auto’s naar Werk 2
We krijgen algemene informatie over Brabus, dat in 1977 is opgericht. Ze hebben ca. 350 medewerkers in Bottrop. 1200 Medewerkers in China. Daimler AG en Brabus hebben samen een Joint Venture opgericht in 2002 genaamd de Smart-Brabus GmbH. Bij patstelling beslist Herr Professor Bodo Buschmann, de CEO. Smart had de intentie om met AMG samen te werken maar zij wilden het exclusieve karakter behouden en zich verder toeleggen op het upgraden van Mercedes-Benz modellen.
Smart-ruimte : Tunen van Smartjes in serie. Twee lijnen, namelijk Smart Brabus Tailor made en Ultimate. Er staat een Smartje met 18″ velgen en een politie-smartje voor evenementen. Ook een cabrio zonder dak en deuren. De bekleding en het interieur zijn regenbestendig (!). Een Smart-Brabus kan een vermogen aangemeten krijgen van ca. 98 PK – 210 PK, een standaard Smart heeft ca 70 pk afhankelijk van het model. De duurste Smart ooit door Brabus gemaakt is een Smart getuned met Ferrari-onderdelen op verzoek van een eigenaar uit Marbella. Ook een dure speciale uitvoering is de Smart Brabus Ultimate, aanschafprijs vanaf € 46.000 met wel 112 PK….
Een ForTwo Brabus Exclusive kost € 24000 t.o.v. € 9000, heeft 102 PK, een topsnelheid van 155 km/uur, verbruik 1 op 15 en accelereert van 0-100 in 9.9 sec.
Te voet naar Werk 3
Testruimte waar 24 uurs-test wordt gedaan. De uitlaat wordt roodgloeiend en de motor licht rood op. De energie die hier vrijkomt, wordt teruggeleverd aan de stad Bottrop.
Dan lopen we naar een ruimte waar normaalgesproken een elektrische Brabus staat. Helaas maar wel interessant om te weten. Vervolgens naar de “PK”- afdeling waar de motoren worden uitgeboord/opgevoerd tot wel 730, 800, 850 en 900 PK. We kijken even bij 3d-freesbakken en bij de montage. Het principe is net als bij AMG “One man one engine”. Bij AMG hebben ze deze spreuk echter veranderd naar “One person one engine” omdat er ook vrouwen werken (namens de redaktie). De nieuwe Hersteller vervangt de AMG-handtekening door zijn eigen handtekening op het motorplaatje.
Ze geven 3 jaar garantie ipv 2 op de opgevoerde motoren. Voorwaarde is wel dat de auto nieuw wordt afgeleverd. Bij een auto van 3 maanden oud en minder dan 10.000 km gelopen nog een garantie van 2 jaar. Na 6 maanden nog maar 1 jaar garantie. Meer dan 30.000 km en/of 6 maanden oud geen garantie. Upgraden van 585 naar 650 PK via een standaardmodule kost ca. € 5900 excl. BTW. Soms komen mensen terug bij Brabus i.v.m. een defect maar dan blijkt bij het uitlezen van de gegevens dat de auto al eerder problemen had, dus voordat hij getuned werd.
Met de auto terug naar Werk 4 Brabus Classic Center
Hier worden Mercedes klassiekers gerestaureerd maar ook vernieuwd indien gewenst–> Old- und Jungtimer. De Ferrari’s worden alleen in de originele staat teruggebracht.
Er staat een W201 die € 450.000 moet opbrengen anders wordt hij niet verkocht. Dit is namelijk de eerste auto die bij Brabus zo goed als helemaal werd vernieuwd en getuned.
Na een zeer interessant bezoek krijgen we ook nog allemaal een goodiebag mee naar huis om alles nog eens rustig te bekijken.
Brabus geschiedenis
http://www.autogespot.nl/special%3A-de-geschiedenis-van-brabus