Menu Sluiten

AMG GT R krachtigste F1 Safety Car

AMG GT R Safety CarMercedes-AMG zet de meest krachtige officiële FIA ​​F1 Safety Car in voor het Formule 1 seizoen 2018. De 585 pk sterke AMG GT R maakte onlangs zijn debuut tijdens de Grand Prix in Melbourne, Australië van 22 tot 25 maart 2018. Het topmodel van de AMG GT-serie garandeert maximale veiligheid voor het Formule 1-veld in alle 20 raceweekends.

Met een vermogen van 585 pk en een topsnelheid van 318 km/u is de AMG GT R de krachtigste en snelste officiële FIA ​​F1-veiligheidsauto aller tijden. Voor het 23e achtereenvolgende jaar zal Mercedes-AMG het Formule 1 veld veilig over het circuit leiden.

“Ik kijk erg uit naar mijn nieuwe bedrijfsauto, het is een absoluut hoogtepunt op het gebied van rijdynamiek”, zegt Bernd Mayländer, die opnieuw de coureur zal zijn van de officiële FIA ​​F1 Safety Car in het nieuwe seizoen.

AMG GT R Safety CarNooit eerder heeft Mercedes-AMG zoveel motorsporttechnologie verpakt in een productievoertuig als in de AMG GT R. Brede voor- en achtervleugels zorgen voor een optimale grip en hogere bochtsnelheden. Het voorskirt met AIRPANEL actief luchtregelsysteem en het actieve aerodynamicaprofiel in de bodemplaat, de grote vleugel achteraan en het achterskirt met dubbele diffuser verhogen de aerodynamische efficiëntie en zorgen voor een optimale grip. De lichtgewicht gesmede wielen zijn eveneens ontworpen voor maximale rijdynamiek. Hetzelfde geldt voor de actieve achterwielbesturing, het traploos regelbare tractiecontrolesysteem met negen standen en de verstelbare schroefveerophanging met extra elektronische bediening. Als gevolg hiervan biedt de AMG GT R de optimale voorwaarden voor de zware klus in de beste klasse van de autosport.

Grotendeels standaardspecificatie

AMG GT R Safety CarDe Mercedes-AMG GT R heeft duidelijk racetrackprestaties in zijn genen, omdat er slechts een klein aantal aanpassingen nodig was om het in de officiële FIA ​​F1 Safety Car van het FIA Formule 1 Wereldkampioenschap te veranderen. Qua uiterlijk onderscheidt de auto serieproductiemodel dankzij de FIA- en F1-teksten en de lichtbalk op het dak. De laatste is geplaatst op een koolstofvezel spoiler, ontworpen om zo weinig mogelijk luchtweerstand te bieden. De positionering en het ontwerp zijn het resultaat van uitgebreide windtunneltests.

Bijrijder Richard Darker volgt de Formule 1-voertuigen op de voet met behulp van twee iPads. Het display van de linker toont de tv-uitzending. De rechter kan een weergave van de huidige positie of de huidige rondetijden weergeven. Er is een in-car hotspot met draadloos WLAN-netwerk.

Medical Car

Naast de Safety Car staat de Mercedes-AMG C 63 S Estate klaar om noodhulp te bieden als de officiële FIA ​​F1 Medical Car. Aan het stuur zit coureur Alan van der Merwe, terwijl zijn bijrijder de plaatsvervangend medisch afgevaardigde van de FIA ​​F1 is, Dr. Ian Roberts. De achterbank biedt plaats aan één of twee assistenten van een ziekenhuis in de buurt.

Ook de Medical Car beschikt over een 4,0 liter V8 biturbomotor van AMG, ditmaal met en vermogen van 510 pk.

De officiële FIA F1 Safety Cars waren:

  • C 36 AMG (1996/97)
  • CLK 55 AMG (1997/98)
  • CL 55 AMG (1999/2000)
  • SL 55 AMG (2001/02)
  • CLK 55 AMG (2003)
  • SLK 55 AMG (2004/05)
  • CLK 63 AMG (2006/07)
  • SL 63 AMG (2008/09)
  • SLS AMG (2010 to 2014)
  • AMG GT S (2015-2017)
  • AMG GT R (vanaf 2018)