Menu Sluiten

Mercedes-AMG GT R Roadster

Een GT R zonder vast dak en gelimiteerd tot 750 stuks: Mercedes-AMG combineert zijn topmodel vol autosporttechnologie met de vrijheid van het open rijden. De nieuwe AMG GT R Roadster voelt zich net zo thuis op bochtige circuits als op prestigieuze boulevards of prachtige kustwegen. Net als de andere Roadster-modellen heeft ook de AMG GT R Roadster een drielaagse stoffen kap met een lichtgewichtstructuur van aluminium, magnesium en staal.

Met deze nieuwste aanwinst telt de AMG GT-familie nu zestien leden: vijf tweedeurs Coupés, vier Roadsters, twee racewagens voor klantenteams en vijf 4-Door Coupés. De AMG 4,0-liter V8-biturbo in de AMG GT R Roadster is goed voor een vermogen van 585 pk en een maximumkoppel van 700 Nm. Die trekkracht is beschikbaar over een breed toerengebied tussen 2.100 en 5.500 t/min. De achtcilindermotor levert gespierde prestaties bij alle motorsnelheden, gekoppeld aan een hoge efficiëntie. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h vergt slechts 3,6 seconden. De dynamische vermogensafgifte houdt aan tot aan de topsnelheid van 317 km/h.

Exterieur

De voorspatschermen, gemaakt van superlicht carbon, maken de AMG GT R Roadster aan de voorzijde 46 mm breder in vergelijking met de AMG GT of AMG GT S Roadster. Ze bieden zo plaats aan de grotere spoorbreedte en de grote velgen en banden.

De gesmede AMG Performance-velgen in matzwart zijn standaard en versterken ook het zijaanzicht. De zeer lichte tienspaaks velgen zijn exclusief voorbehouden aan de AMG GT R-modellen. De velgen bieden een goed zicht op de gele remklauwen.

Door de aluminium zijwanden wordt de AMG GT R Roadster aan de achterzijde in totaal 57 mm breder dan de AMG GT en GT S Roadster, waardoor er ruimte is voor de grotere 20 inch velgen en de grotere spoorbreedte. Beide elementen verbeteren de tractie en maken hogere bochtsnelheden mogelijk.

Een grote achterspoiler is vast op de achterklep bevestigd en vergroot de neerwaartse druk op de achteras.

De drielaagse stoffen kap wordt ondersteund door een lichtgewichtconstructie van magnesium/staal/aluminium, die bijdraagt aan het lage zwaartepunt van de auto. De geïntegreerde akoestische mat helpt geluiden te beperken.

Er is een nieuwe exclusieve kleur leverbaar voor de AMG GT R Roadster, die ook leverbaar is voor de AMG GT R: de fraaie matte lak designo grafietgrijs magno breidt het kleurenpalet uit tot veertien kleuren.

Met het AMG-carbonpakket I worden de frontsplitter, de vinnen in de voorspatschermen, de inzetstukken in de dorpelverbreders en de achterdiffusor in een hoogkwalitatieve carbonlook uitgevoerd. Bij het AMG-carbonpakket II zijn het blad en de end plates van de achterspoiler alsmede de buitenspiegels uitgevoerd in carbon, om de sportieve verschijning nog meer aan te zetten.

Interieur

Op de middenconsole prijkt een embleem met de inscriptie ‘1 of 750’, wat het gelimiteerde karakter van de Roadster onderstreept. De standaard AMG Performance-stoelen in nappaleder Exclusief STYLE zwart/zwart bieden volop zijdelingse ondersteuning met hun geprofileerde zijwangen van de zitting en de rugleuning. De hoofdruimteverwarming AIRSCARF is als optie leverbaar, waarmee open rijden ook bij lage temperaturen een genot is. De luchtuitstroomopeningen zijn geïntegreerd in de hoofdsteunen, terwijl de temperatuur van de uitstromende warme lucht in drie trappen is in te stellen.

Wie de voorkeur geeft aan aangename temperaturen zelfs op zeer hete zomerdagen kan bovendien kiezen voor de optionele stoelventilatie/-verwarming, die ook leverbaar is voor de AMG Performance-stoelen. De intensiteit van de ventilatie/verwarming kan in drie stappen worden ingesteld.

Andere bekledingen en kleuren zijn optioneel eveneens leverbaar:

  • Nappaleder Exclusief STYLE in zadelbruin/zwart
  • Nappaleder Exclusief STYLE in macchiatobeige/zwart
  • Nappaleder Exclusief STYLE in zilver pearl/zwart

Innovatieve, gekleurde displaytoetsen in de V-vormige middenconsole integreren de weergave en regeling van transmissie, onderstel, ESP®, uitlaat, achterspoiler en start-stopsysteem. Dankzij de TFT-technologie beschikken de displaytoetsen over intuïtief te begrijpen symbolen die de functie weergeven en eenvoudig bediend kunnen worden met een simpele vingerbeweging. De displaytoetsen worden aangevuld met twee tuimelschakelaars voor de rijprogramma’s en de volumeregeling van het audiosysteem.

Ook krijgt de AMG GT R Roadster het nieuwe AMG Performance-stuurwiel. Dankzij de geïntegreerde touch control-buttons kunnen alle functies van het digitale combi-instrument en het multimediadisplay worden bediend met horizontale en verticale veegbewegingen.

Rijmodi

Met behulp van de AMG DYNAMIC SELECT-schakelaar in de middenconsole of AMG-stuurwieltoetsen kan de bestuurder de AMG GT R Roadster aanpassen aan zijn persoonlijke wensen. Hij kan daarbij kiezen uit ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘RACE’ en ‘Individual’. Via de aparte ‘M’-toets op de middenconsole kan de handmatige modus in elk rijprogramma worden ingeschakeld.

De rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS heeft de modi ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’. Het geselecteerde rijprogramma wordt weergeven op het multimediadisplay, dat nu het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool weergeeft met de naam van het geselecteerde rijprogramma in plaats van het ESP®-symbool dat tot op heden werd getoond.

  • ‘Basic’ is gekoppeld aan de rijprogramma’s ‘Slippery’ en ‘Comfort’. Hierin beschikt de AMG GT R Roadster over een buitengewoon stabiel rijgedrag met een sterke demping van gierbewegingen.
  • ‘Advanced’ wordt ingeschakeld in het rijprogramma ‘Sport’. De AMG GT R Roadster heeft dan een neutrale balans.
  • ‘Pro’ (een afkorting van professional) maakt deel uit van het rijprogramma ‘Sport+’. In de ‘Pro’-modus krijgt de bestuurder nog meer ondersteuning bij dynamische rijmanoeuvres, terwijl er nog meer wendbaarheid en precisie in bochten voorhanden is.
  • ‘Master’ is gekoppeld aan het rijprogramma ‘RACE’. De ‘Master’-modus is voor bestuurders die willen genieten van een maximale dynamiek en maximaal rijplezier op afgesloten circuits. ‘Master’ biedt een zeer neutrale autobalans, een dynamische stuurhoekinstelling en een nog sportiever afgestelde besturing.