Menu Sluiten

Mercedes-AMG CLA 35 4Matic

Sportief, stijlvol, intelligent en dynamisch: de nieuwe CLA 35 4MATIC is de nieuwste en meer lifestylegeoriënteerde instap in de wereld van Mercedes-AMG. De vierdeurs coupé deelt de vooruitstrevende technologie met de A-klasse uit Affalterbach. Tegelijkertijd is hij nog gedurfder met zijn iconische design en intelligente MBUX-interieurassistent. De krachtige en soepele 2,0-liter viercilinder turbomotor levert een vermogen van 306 pk.

Volledig digitaal combi-instrument

Bij het combi-instrument is er keuze tussen de drie AMG-weergavestijlen ‘Klassiek’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Bijzonder markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken. Via het AMG-menu kan de bestuurder hier diverse weergaven oproepen, zoals warm-up, set-up, g-force en motorgegevens.

Nieuwe middenconsole

Ook het multimediadisplay met touchscreen benadrukt met individuele AMG-weergaven als de visualisering van de rijprogramma’s, AMG TRACK PACE en telemetriegegevens de dynamische karakteristiek.

De specifieke AMG-middenconsole in pianolaklook met standaard touchpad heeft extra schakelaars gekregen voor de bediening van het ESP®, de handmatige schakelmodus en de adaptief verstelbare demping. In combinatie met het optionele lederpakket is het voorzien van een rand in zilverchroom.

Turbomotor met 306 pk

De 2,0-liter turbomotor is nieuw ontwikkeld en gebaseerd op de M 260 viercilindermotor in de nieuwe A-Klasse. De motor overtuigt door een spontane respons op bewegingen van het gaspedaal, een hoge trekkracht (maximumkoppel 400 Nm vanaf 3000 t/min), flinke toerentallen en de emotionele AMG-motorsound. Het cilinderblok van hoogsterk en licht drukgegoten aluminium reduceert het voertuiggewicht op plaatsen die beslissend zijn voor de rijdynamiek.

Voor de drukopbouw wordt gebruik gemaakt van een twin-scroll turbocompressor. Deze combineert een optimale respons bij lage toerentallen met een grote toename van het vermogen bij hogere toerentallen. De behuizing van de twin-scroll turbocompressor is opgedeeld in twee parallel lopende stromingskanalen. Samen met de eveneens gesplitste uitlaatkanalen in het uitlaatspruitstuk creëert dit de mogelijkheid, de uitlaatgassen afzonderlijk naar het schoepenwiel van de turbine te leiden.

Soepel schakelen

Ook de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie met dubbele koppeling draagt bij tot het soepele en dynamische karakter van de nieuwe CLA 35 4MATIC. De overbrengingsverhoudingen zijn zo ingesteld dat de bestuurder bij alle snelheden snel kan accelereren. Bovendien zorgt dit voor korte schakeltijden en het optimale toerental bij het opschakelen.

De standaard RACE START-functie maakt het mogelijk om vanuit stilstand maximaal te accelereren en is een zeer emotionele belevenis. De kortstondige M-modus door het bedienen van de stuurschakelpaddles in alle rijprogramma’s alsmede de modus ‘M’ voor handmatig schakelen via de stuurschakelpaddles completeren de functies van de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie.

Variabele vierwielaandrijving

De variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC biedt optimale tractie en heel veel rijplezier. Om te beantwoorden aan de vereisten voor dynamisch rijgedrag is de koppelverdeling traploos variabel, van alleen voorwielaandrijving tot een 50/50 verdeling van het koppel over de voor- en achteras.

De variabele verdeling van het koppel over de voor- en achteras verloopt via een lamellenkoppeling die in het differentieel aan de achteras geïntegreerd is. Dit wordt elektromechanisch geregeld. De verdeling is afhankelijk van de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleraties, de stuurhoek, het verschil in aantal omwentelingen tussen de afzonderlijke wielen, de gekozen versnelling en de stand van het gaspedaal.

Zodra het ESP® is ingeschakeld, blijft het 4MATIC-systeem in de ‘Comfort’-modus. Wanneer de bestuurder per toets ‘ESP® SPORT Handling’ of ‘ESP® OFF’ kiest, schakelt het 4MATIC-systeem over naar de ‘Sport’-modus – voor een nog soepeler handling en nog hogere stabiliteitslimieten.

Adaptief verstelbare demping

Met de als optie leverbare adaptief verstelbare demping heeft de bestuurder keuze uit drie afstellingen van het onderstel, variërend van comfortabel tot sportief. Het systeem werkt volledig automatisch en past de dempingskracht afhankelijk van de rijsituatie op elk wiel aan het wegdek en de rijsituatie aan. Dat gebeurt binnen milliseconden traploos in een breed dempingskenveld. Het resultaat: het afrolcomfort en de souplesse nemen in gelijke mate toe.

AMG-uitlaat met uitlaatklep

De uitlaat is standaard voorzien van een automatisch geregelde uitlaatklep. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma wordt de sound hierbij gemoduleerd van uitgebalanceerd tot krachtig.

De nieuwe Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC beleeft zijn werelddebuut tijdens de New York International Auto Show op 16 april 2019. De verkoopstart is op 29 april 2019 en de introductie in West-Europa vindt plaats in augustus 2019.