De Mercedes-AMG ONE is sinds oktober 2022 de snelste productieauto op de Nürburgring-Nordschleife ooit. Zijn enige rivaal is de ONE zelf. Nu heeft Mercedes-AMG-merkambassadeur en DTM-coureur Maro Engel de rondetijd met de hypercar opnieuw aanzienlijk verbeterd. Met een officieel gemeten en notarieel vastgelegde rondetijd van 6:29,090 minuten over het 20,832 km lange circuit heeft de hypercar met F1-technologie zijn eigen record voor productieauto’s met meer dan 5 seconden verbeterd. Daarmee is de Mercedes-AMG ONE de eerste straatauto die de magische grens van 6:30 minuten heeft weten te verbreken. Het is ook de enige hypercar tot nu toe die de strijd is aangegaan op het meest veeleisende circuit ter wereld en het is de onbetwiste leider in de supersportwagenklasse.
“Twee jaar geleden waren de omstandigheden niet ideaal en sommige delen van het circuit waren nog wat vochtig. We wisten dat er meer in zat en dat wilden we laten zien. Vandaag konden we het maximale potentieel van de AMG ONE demonstreren. Ik wil het gehele team uit Affalterbach hartelijk danken voor het in mij gestelde vertrouwen. Het was een groot genoegen en een eer om deze recordronde te mogen rijden met zo’n unieke auto.”
Maro Engel, Mercedes-AMG-merkambassadeur
Om de hoge eigen doelen te bereiken, was een nauwgezette voorbereiding nodig. Bovendien moesten de omstandigheden op het circuit ideaal zijn om 6:30 minuten te halen. Op 23 september 2024 zette Maro Engel tijdens zijn derde getimede ronde om 18.56 uur de beste tijd neer. Met temperaturen van 15 °C (lucht) en 20 °C (asfalt) was de legendarische Nordschleife de hele tijd droog en het asfalt bood een perfecte grip.
De snelste straatlegale productieauto
De Mercedes-AMG Hypercar brengt voor het eerst F1-hybride aandrijftechnologie van het circuit naar de openbare weg. Met een verbrandingsmotor en vier elektromotoren levert de E PERFORMANCE Hybrid een vermogen van in totaal 782 kW (1.063 pk) en haalt hij een topsnelheid van 352 km/h. De overige autosporttechnologie varieert van de carbon monocoque en carbon carrosserie alsmede de motor/transmissie-unit als één geheel tot de actieve aerodynamica en het pushrod-onderstel.
Dankzij de state-of-the-art technologie heeft de tweezits Mercedes-AMG ONE in sommige opzichten zelfs meer in huis dan een F!-racewagen. Hij beschikt bijvoorbeeld over de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met hybride aangedreven achteras en elektrisch aangedreven vooras met torque vectoring.
Voor de recordrit werden de maximale camberwaarden binnen de leveringstolerantie geselecteerd. Maro Engel selecteerde het rijprogramma ‘Race Plus’. Dit resulteert in een actieve, maximale aerodynamica, een straffe onderstelafstelling, een verlaging van de auto met 37 mm bij de vooras en 30 mm bij de achteras en natuurlijk het volledige vermogen van alle motoren.
Het Drag Reduction System (DRS) wordt door de bestuurder geactiveerd door op een knop op het stuurwiel te drukken. Hierdoor worden de voorste lamellen op de spatschermen en het bovenste aero-element van de tweetraps achterspoiler ingeschoven. Dit vermindert de luchtweerstand, wat zorgt voor hogere snelheden op de snelle delen van het circuit. In bochtige secties schuiven de aero-elementen razendsnel weer uit, wat voor nog meer downforce zorgt. Maro Engel wist ook nog meer uit het DRS-systeem te halen dan bij zijn eerste recordrit, waarmee hij de mogelijkheden van de AMG Hypercar nog beter kon benutten.
AMG ONE-klanten profiteren van al deze variatiemogelijkheden. Dat geldt ook voor de standaard gemonteerde MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO-banden, die speciaal voor de ONE werden ontwikkeld in samenwerking met ontwikkelingspartner Michelin. Het standaard high-performance keramische AMG-composietremsysteem zorgt voor de hoogst mogelijke vertraging en stabiliteit.