Menu Sluiten

Mercedes-AMG Project ONE

Mercedes-AMG Project ONE supercar: Formule 1 technologie voor de wegDe Mercedes-AMG Project ONE viert zijn wereldpremière op de internationale autmobielshow (IAA) in Frankfurt. Voor de eerste keer brengt een merk een supercar die beschikt over volwaardige Formule 1 hybride technologie. De hybride auto werd ontwikkeld ter gelegenheid van AMG’s 50ste verjaardag en zou zou meer dan 1000 pk produceren. Daarmee zijn topsnelheden van meer dan 350 km/h te bereiken. De auto combineert uitstekende prestaties op het circuit met dagelijkse bruikbaarheid en efficiëntie.

Het complexe ontwikkelingswerk werd uitgevoerd door Mercedes-AMG in nauwe samenwerking met de Formule 1-experts bij Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth en met het Mercedes-AMG Petronas Motorsport-team in Brackley. “De Mercedes-AMG Project ONE is de eerste Formule 1 auto met goedkeuring voor de weg. Onze zeer efficiënte hybride techniek komt direct uit de racerij en de elektrische aandrijving zorgt voor een fascinerende mix van prestaties en efficiëntie. Met een systeemvermogen van meer dan 1000 pk en een topsnelheid van meer dan 350 km/h werkt deze hypercar zoals hij eruit ziet: adembenemend”, zegt Ola Källenius, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG.

De conceptauto geeft specifieke indicaties van wat te verwachten is van het komende productiemodel. “De hypercar is het meest ambitieuze project dat we allemaal hebben ondernomen. Het markeert een nieuw hoogtepunt van de succesvolle, strategische ontwikkeling van Mercedes-AMG naar een prestatie- en sportautomerk. Project ONE toont wat technologisch haalbaar is. Tegelijkertijd biedt het project een kijkje op hoe AMG in de toekomst rijprestaties zal definiëren”, zegt Tobias Moers, hoofd management van Mercedes-AMG GmbH.

Motor

Mercedes-AMG Project ONE supercar: Formule 1 technologie voor de wegHet high-performance plug-in hybride aandrijfsysteem van de Mercedes-AMG Project ONE komt direct uit de Formule 1 en werd gerealiseerd in nauwe samenwerking met de experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth. Het bestaat uit een hybride, turbo aangedreven verbrandingsmotor en in totaal vier elektrische motoren. Eén is geïntegreerd in de turbolader, een andere is direct op de verbrandingsmotor geïnstalleerd met een link naar de krukas en de twee resterende motoren drijven de voorwielen aan.

De 1.6-liter V6 benzinemotor met directe injectie en elektrisch geassisteerde turbolader komt direct van de Mercedes-AMG Petronas Formula 1 raceauto. De vier bovenliggende nokkenassen worden aangedreven door tandwielen. Om hoge draaisnelheden te bereiken zijn de mechanische klepveren vervangen door pneumatische ventielveren. De motor is in het midden geplaatst (voor de achteras) en kan gemakkelijk tot 11.000 toeren draaien, wat momenteel uniek is voor een productieauto. Voor een hogere levensduur en om het gebruik van Super Plus benzine mogelijk te maken blijft de motor echter onder de prestaties van een F1.

De elektrische motoren op de vooras draaien overigens tot 50.000 toeren. Zij hebben een vermogen van 120 kW. De vooras krijgt individuele acceleratie en remvermogen via elk voorwiel, wat zorgt voor een hoge voertuigdynamiek. Bovendien schat men dat tot 80 procent van de remenergie ook kan worden teruggehaald in de vorm van stroom. Deze energie wordt opgeslagen in de batterij en is beschikbaar voor een langer elektrisch bereik.

Elektrisch

Mercedes-AMG Project ONE supercar: Formule 1 technologie voor de wegDe lithium-ion batterijcellen, hun opstelling en het celsysteem zijn hetzelfde als die in de Mercedes-AMG Petronas Formula 1 raceauto. Echter, de hoeveelheid batterijcellen in de AMG Project ONE is geoptimaliseerd voor dagelijks gebruik. Veel onderdelen zijn handig verwerkt in de voertuigvloer achter de vooras. Het hoogspannings EQ Power+ systeem werkt met 800 volt in plaats van de gebruikelijke 400 volt. Dankzij dit hogere spanningsniveaus is het mogelijk om bijvoorbeeld kabeldiameters te verminderen en daardoor ruimte en gewicht te besparen.

De bestuurder kan de auto puur elektrisch rijden. Als via het gaspedaal meer vermogen wordt gevraagd schakelt de V6 racemotor pas in. Het aandrijfsysteem gebruikt zijn volledige kracht pas als de snelheid toeneemt. Via een Race Start functie is acceleratie van nul tot 200 km/u mogelijk in minder dan zes seconden.

Versnellingsbak

Mercedes-AMG Project ONE supercar: Formule 1 technologie voor de wegHet vermogen wordt overgedragen naar de achterwielen door een achttraps versnellingsbak die volledig nieuw is ontwikkeld voor de Mercedes-AMG Project ONE. Hij wordt hydraulisch geactiveerd en kan in automatische modus of handmatig worden gebruikt. De basis voor de uitstekende rijkarakteristieken van de Mercedes-AMG Project ONE wordt geleverd door een lichtgewicht, sterke koolstofvezel monocoque waarvan de technologie ook uit Formule 1 komt. Hetzelfde geldt voor de integratie van de motor en transmissie: beide hebben dragende functies en ondersteunen de achterste ophanging.