Menu Sluiten

Mercedes-AMG GT C

Mercedes-AMG GT CMercedes-AMG viert dit jaar haar 50ste verjaardag. Reden om de vooruitstrevende AMG GT C Roadster aan te vullen met een coupé-versie van hetzelfde model. Hij is gepositioneerd tussen de AMG GT S en de AMG GT R en zal in eerste instantie exclusief verkrijgbaar zijn als Edition 50 model. Tegelijkertijd worden de AMG GT en AMG GT S visueel en technisch opgewaardeerd en krijgen zij nog meer vermogen.

De nieuwe modellen zijn te herkennen aan de kenmerkende AMG Panamericana grille, die nu wordt gedeeld door alle AMG GT-modellen. De grille is voorzien van 15 verchroomde, verticale balken, die doen denken aan de nieuwste Mercedes-AMG GT3 raceauto. De nieuwe voorbumper benadrukt de breedte van de auto en grotere luchtinlaten waarborgen de toevoer van koellucht naar de motor.

Alle AMG GT-varianten kennen nu een technisch hoogtepunt van de AMG GT R: het AIRPANEL actieve luchtmanagement systeem. Verticale lamellen in de bodem kunnen worden geopend en gesloten door een elektromotor om de vereiste hoeveelheid koeling te garanderen.  Tijdens normaal rijden zonder verhoogde koelbehoefte worden de lamellen gesloten voor minder luchtweerstand. Dit verbetert de aërodynamische efficiëntie van de voertuigen. De oliekoeler is op alle AMG GT modellen verplaatst van de voorkant naar de wielkasten.

Motor

De 4.0-liter V8 biturbo motor levert vanaf nu in het AMG GT instapmodel 476 pk, dat wil zeggen 14 pk meer dan voorheen. Het koppel is met 630 Nm 30 Nm hoger. De output van de GT S groeit met 12 pk tot 522 pk met een maximaal koppel van 670 Nm.

De nieuwe C varianten leveren 557 pk en 680 Nm koppel. De top blijft natuurlijk de AMG GT-R met 585 pk en 700 Nm.

Uiterlijk en onderstel

Mercedes-AMG GT CDe AMG GT C is 57 millimeter breder dan de AMG GT en AMG GT S en krijgt daarmee dezelfde breedte als de AMG GT R. De gespierde styling schept ruimte voor een grotere wielen en een grotere spoorbreedte. Beide maatregelen verhogen de tractie en laten hogere snelheden in bochten toe. De eveneens bredere achterskirt van de AMG GT C verbetert de luchtstroom aan de achterzijde.

Draagarmen, fusees en dragers aan de voor- en achteras zijn volledig gemaakt van gesmeed aluminium om de onafgeveerde massa te verminderen. Een AMG RIDE CONTROL sportonderstel beschikt over traploos adaptieve instelbare demping. Het elektronisch geregelde systeem past automatisch de demping op elk wiel op de momentane rijsituatie, snelheid en wegomstandigheden.

Een ander hoogstandje is de actieve achterasbesturing. Deze wordt standaard op de GT C en optie op de AMG GT S. Tot een snelheid van 100 km/h wijzen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen. Dit leidt tot een aanzienlijk hogere wendbaarheid met minder stuurkracht. Zodra de snelheid boven 100 km/h komt wijzen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen voor merkbaar verbeterde handling. De bestuurder merkt ook een hogere grip op de achteras.

AMG GT C Edition 50

Mercedes-AMG GT CDe nieuwe AMG GT C wordt gelanceerd als een exclusief Edition 50 model om de mijlpaal van het bedrijf, dat werd opgericht in 1967, te vieren. De Edition 50 zal beschikbaar zijn in twee exclusieve lakkleuren: designo magno graphite grey en designo magno cashmere wit.

Het interieur wordt gekenmerkt door een contrast tussen zwart en zilver. Daarnaast is de Edition 50 standaard uitgerust met de AMG Interior Night-pakket. Het stuurwiel krijgt een ‘Edition 50’ belettering en ook de hoofdsteun van de AMG Performance zetels worden bedrukt met een dergelijke tekst.

AMG Track Pace

De nieuwe AMG Track Pace functie is optioneel verkrijgbaar op de hele AMG GT familie. Het systeem verandert de smartphone in een persoonlijke race-ingenieur. Klanten kunnen de app gebruiken om hun rijstijl op het circuit te analyseren en te delen met anderen.