Menu Sluiten

Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+

AMG E 63 4MATIC+Met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,4 seconden laat de nieuwe businesslimousine de snelste tijd in zijn klasse noteren. De AMG SPEEDSHIFT MCT (Multi Clutch Technology) negentraps sporttransmissie is voor het eerst
gekoppeld aan een natte wegrijkoppeling. Daardoor reageert de transmissie nog directer. Een andere highlight is de compleet nieuw ontwikkelde vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Deze combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: tot op heden ging het vermogen voor het grootste deel richting de achterwielen, maar de volledig variabele koppelverdeling over voor- en achteras zorgt voortaan voor een optimale tractie in het grensbereik, op alle soorten wegdek.

Optisch wordt de kracht van deze auto onderstreept door een expressief exterieurdesign met bijvoorbeeld een nieuwe grille en een coupéachtige motorkap. De nieuwe generatie E 63 biedt een ongeëvenaarde combinatie van sportiviteit en comfort op lange afstanden.

Motoren

De in veel modellen toegepaste 4,0-liter AMG-V8-biturbomotor levert in de E 63 S 4MATIC+ meer vermogen dan ooit: 450 kW/612 pk. Ook het maximumkoppel bereikt met 850 Nm een nieuw niveau. Het is beschikbaar over een breed toerenbereik van 2.500 tot 4.500 t/min en geeft zo bij elke gaspedaalstand een gevoel van soevereiniteit. De sprint van 0 naar 100 km/h vergt slechts 3,4 seconden, de voorwaartse drang eindigt door de elektronische begrenzing bij 250 km/h (met AMG Driver‘s Package: 300 km/h). De E 63 4MATIC+ beschikt over een vermogen van 420 kW/571 pk en een koppel van 750 Nm. Deze uitvoering accelereert in 3,5 seconden naar 100 km/h.

De doorontwikkelde 4,0-liter AMG-V8-motor is voorzien van de vertrouwde biturbotechniek, waarbij de beide turbo’s niet aan de buitenzijde naast de cilinderbank, maar daartussen in de V-vorm van de cilinders zijn geplaatst. Het voordeel van deze ‘hot inside V’ lay-out: een compacte motor, snelle reacties van de Twin-Scroll-turbo’s en minder uitlaatemissie door een optimale aanstroming van de nabij de motor geplaatste katalysatoren. Voor een hoger vermogen en nog snellere reacties worden voor het eerst twee Twin-Scroll-turbo’s toegepast. De behuizing is onderverdeeld in twee parallel lopende stromingskanalen. Samen met twee eveneens gescheiden uitlaatgaskanalen in het uitlaatspruitstuk zorgt dit ervoor dat er minder uitlaatgastegendruk is, wat voor een betere gasrespons zorgt. De uitlaatgassen vanuit de eerste en vierde cilinder van de cilinderbank worden door het ene kanaal afgevoerd, de uitlaatgassen van de tweede en derde cilinder door het andere, Het doel van deze constructie is het voorkomen van negatieve bijeffecten in het uitlaatgastraject. Het gevolg: meer vermogen door een betere cilindervulling, een hoger koppel al bij lage toerentallen en snelle reacties op het gaspedaal.

AMG Cylinder Management

AMG E 63 4MATIC+Voor een optimale efficiëntie heeft Mercedes-AMG de V8-motor voorzien van de cilinderuitschakeling AMG Cylinder Management. Deze zorgde reeds in de SLK 55 voor opvallend lage verbruiks- en emissiewaarden en wordt nu voor het eerst toegepast bij een turbomotor van het merk. In het deellastbereik zijn de cilinders twee, drie, vijf en acht uitgeschakeld voor een lager brandstofverbruik.

Met een gemiddeld verbruik van 8,9 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 203 gram per kilometer (gecombineerd) creëren de E 63 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+ nieuwe maatstaven in hun segment. De cilinderuitschakeling is over een breed toerenbereik van 1.000 tot 3.250 t/min beschikbaar als de bestuurder het rijprogramma ‘Comfort’ heeft geselecteerd. Het AMG-hoofdmenu in het combi-instrument informeert de bestuurder over de status van de cilinderuitschakeling en of de motor in het deellast- of het vollastgebied loopt. De overgang van vier naar acht cilinders verloopt snel en soepel, zodat de inzittenden dat nauwelijks merken.

Variabele vierwielaandrijving

Beide E 63-modellen zijn standaard voorzien van de innovatieve vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het nieuw ontworpen  intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de voor het eerst volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achteras zorgt niet alleen voor optimale tractie, de bestuurder profiteert ook van maximale rijstabiliteit en veiligheid onder alle omstandigheden: op een droge weg evenzeer als op een nat wegdek of sneeuw. De vermogensverdeling over voor- en achteras wordt continu aangepast, omdat de intelligente aansturing in de systeemarchitectuur van de auto is geïntegreerd.

Een elektromechanisch geregelde koppeling verbindt de continu aangedreven achteras op variabele wijze met de vooras. Zo wordt continu berekend wat de optimale koppelverdeling voor de actuele rijsituatie en de wensen van de bestuurder is. Zodoende kan er voor vierwielaandrijving met een maximale grip worden gekozen, maar ook voor uitsluitend achterwielaandrijving. Naast de grip en de dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nog  etere acceleratie.

Dankzij de volledig variabele koppelverdeling blijft het ook mogelijk om te driften. Dat kan met de bij de E 63 S 4 MATIC+ standaard geïntegreerde Drift Mode. Deze kan in het rijprogramma ‘RACE’ via de stuurschakelpaddles worden geactiveerd als het ESP® is uitgeschakeld en de handmatige modus is geselecteerd voor de transmissie. Bij inschakeling van de Drift Mode worden uitsluitend de achterwielen van de E 63 S 4MATIC+ aangedreven. De Drift Mode blijft net zo lang ingeschakeld tot de bestuurder deze weer uitschakelt.

Sportief in alle opzichten: het interieurdesign

Het interieur benadrukt de focus op sportiviteit met tal van details. Het aan de onderzijde afgevlakte en met zwart leder beklede Performance-sportstuur met touch control, gegalvaniseerde stuurschakelpaddles en applicatie met AMGlogo past perfect bij een sportieve rijstijl. Op de sportstoelen voorin worden de bestuurder en voorpassagier dankzij de verbeterde zijdelingse ondersteuning ook in snel genomen bochten goed op hun plek gehouden. Bij de bekleding is er keuze uit nappaleder/microvezel DINAMICA zwart, nappaleder notenbruin of nappaleder macchiatobeige, met een patroon dat exclusief voor dit model is. Optioneel zijn AMG Performancestoelen met geïntegreerde hoofdsteunen leverbaar. Sierdelen in aluminium trapezium geslepen benadrukken het sportieve karakter.

Bij de E 63 S 4MATIC+ is het interieur nog verder verfijnd, onder andere door bekleding van het dasboard en de bovenkant van de portieren in nappaleder, het sportstuur met kristalgrijze 12-uur-markering en contrastsiernaden, het AMG-embleem in de voorste hoofdsteunen, kristalgrijze piping, een analoge klok in IWC-design en veiligheidsgordels in kristalgrijs. Het AMG-combi-instrument zorgt ervoor dat de bestuurder alle belangrijke informatie snel kan aflezen. Wijzerplaten in finishvlaglook en de markante typografie geven de grote en goed afleesbare meters een sportieve uitstraling. Het widescreen multifunctionele display met twee schermen is bij de E 63 S 4MATIC+ standaard. Autosportminnende klanten zullen bovendien blij zijn met de RACETIMER, waarmee ze hun rondetijden kunnen
vastleggen op circuits.

Edition 1

AMG E 63 4MATIC+

De E 63 S 4MATIC+ ‘Edition 1’ blijft tot ongeveer een jaar na de marktintroductie leverbaar en is een buitengewoon exclusief en onderscheidend aanbod. Naast de lak night black magno carrosseriekleur onderstrepen onder meer dynamische striping op de dorpels het langgerekte profiel van de nieuwe performance sedan. Andere highlights zijn de nieuwe 20 inch gesmede AMG-velgen, matzwart met hoogglanzend gepolijste velgrand en het nightpakket.

AMG Performance-stoelen in zwart nappaleder met gele siernaden zorgen voor een sportieve ambiance in het interieur, wat wordt versterkt door in kleur bijpassende zaken als het AMG Performance-sportstuur, armleuningen in de portieren, middenarmsteun voor, AMG-vloermatten en een door IWC ontworpen analoge klok met gele siernaden of accenten. Het zwarte sportstuur in microvezel DINAMICA is voorzien van het ‘Edition 1’-embleem en een zwarte 12-uur-markering. Sierdelen in carbon versterken de opvallende combinatie van kleur en materialen nog verder.

De nieuwe performancelimousine viert zijn wereldprimeur als Edition 1 op 16 november tijdens de Los Angeles Auto Show. De verkoopstart volgt in januari 2017, terwijl de eerste leveringen in maart 2017 starten.