Menu Sluiten

AMG GT Concept: vierdeurs hybride

AMG GT conceptAls onderdeel van haar 50-jarig bestaan viert Mercedes-AMG dit jaar niet alleen het succesvolle verleden en het heden; men kijkt ook vooruit. Dat is te zien aan de concept car AMG GT Concept, een vierdeurs coupé die verdere uitbreiding van de AMG GT familie aankondigt. Het is het derde model na de SLS AMG en AMG GT dat volledig autonoom wordt ontwikkeld op het hoofdkantoor van het bedrijf in Affalterbach. De aanduiding ‘EQ Power+’ staat bij dit model voor hybridisatie.

“Net als de AMG Hypercar definieert deze auto hoe we in de toekomst bij AMG indrukwekkende rijdynamiek combineren met een hoog rendement, dankzij een innovatief aandrijfsysteem en afgestemd op het voertuigsegment – dat is ‘future performance’ bij AMG”, zegt Tobias Moers, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes AMG GmbH.

De vierdeurs sportwagen uit Affalterbach gaat naadloos verder waar het succesverhaal van de AMG GT ophoudt. De dynamische fastback zal zeer geschikt zijn voor dagelijks gebruik dankzij de grote achterklep en de variabele interieur- en bagageruimte. De nieuwe coupé combineert daarmee hoge functionaliteit met de sportiviteit van de AMG GT sportwagens.

Innovatieve combinatie van verbrandings- en elektromotor

AMG GT conceptHet performance hybride systeem combineert de krachtige 4.0-liter V8 biturbo motor met een extra krachtige elektrische motor en zorgt daarmee voor een zeer directe respons en uitzonderlijk hoge prestaties. De sprint van 0-100 km/h verloopt in minder dan drie seconden.

Kenmerkend voor het merk is dat de maximale rijprestaties worden behouden. De AMG GT Concept heeft een evenwichtig gewichtsverdeling. Het conceptmodel beschikt verder over een volledig variabel AMG Performance 4MATIC + aandrijfsysteem. Volgens het principe van Torque Vectoring kan elk wiel individueel van koppel worden voorzien.

De energie-eenheid is krachtiger dan conventionele hybride accu’s, maar tegelijk compacter en lichter. Het systeem is schaalbaar, waardoor de prestaties en capaciteit van de accu kunnen worden aangepast aan specifieke eisen van klanten of bepaalde markten.

Het opladen van de accu gebeurt door het regenereren van remenergie, maar ook met behulp van de verbrandingsmotor als dat nodig is.

Het hybride powerpack is afgeleid van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1 racewagen.

[youtube id=”WQ84Y_TaSRk”]